D&D Vad är 5es arvegods?

zonk

muterad
5e är belamrat med en massa tankegods som i själva verket är arvegods - saker som ingen nutida spelkonstruktör skulle ta med i något de byggde från grunden.
Vad är arvegodset i 5e, som ingen nutida spelkonstruktör skulle ta med i något de byggde från grunden?

Edit: Förtydligande - det handlar alltså om spelmekanik som hamnat i 5e 2014 pga tidigare D&D-versioner, dvs arvegods från äldre versioner av D&D.

Last edited:
Jag kommer på rak arm inte på något annat spel där karaktärsutveckling tar slut så fort som i 5e (2014). Man övergav innovationerna från 3e och 4e, och gick tillbaks till AD&D-principen att levling bara betyder att ens siffror ökar.
Vad jag menar är: om man inte använder multiclassing (optional rule, och borde vara sällsynt även om det används) eller feats (optional rule, och det är ändå bara en handfull av dem som någon tar istället för en ASI), så finns det inga fler beslut att göra efter subklassen är vald. Karaktärens utveckling är helt rälsad efter det.
5.5 (2024) minskar bara detta med en hårsmån genom att göra feats mer attraktiva.

Jag håller inte med om Bolongos formulering eller att det skulle vara problemet med 5e…

FÖRUTOM MED ALIGNMENT DÄR HAN HAR 100000000% RÄTT!

5e, om ni vägrar använda alignment till något VARFÖR ÄR DET MED?! Look, ni ändrade hela er jävla kosmologi för att införa det nya alignment systemet i 4ed vilket var ett dåligt val, men där använde ni i alla fall det! Fegade ni bara ut för folk ville göra alignment grids memes och sätta Batman i varje ruta?!

Jo, multiclassing och alignments känns verkligen som rena artefakter i 5e 2014, de finns med för att de tänker att en andel av spelarna vill använda det. Det är däremot inte särdeles meningsfullt i spelet som helhet. Möjligen kan alignment ge en snabb hint om hur monster & npc spelar.

HP som växer till orimliga nivåer tycker jag känns mycket tveksamt med moderna mått mätt.
Generellt är väl den höga takten i vilken D&D skalar från zero till hero till superhero något som inte andra spel tagit efter.
Förutom de som är rena heartbreakers, då.
Jag är osäker på ifall jag ser det som ett stort problem, men det är en artefakt, det är det.

Generellt är väl den höga takten i vilken D&D skalar från zero till hero till superhero något som inte andra spel tagit efter.

Är inte den snabba utvecklingstakten ett mer nutida fenomen? Som jag minns det från när jag spelade ADD 2nd ed. tog det i alla fall några äventyr/spelmöten per level.

Är inte den snabba utvecklingstakten ett mer nutida fenomen? Som jag minns det från när jag spelade ADD 2nd ed. tog det i alla fall några äventyr/spelmöten per level.
Jag menade inte nödvändigtvis i speltid, bara hur drastisk förbättring en nivå är.
Det kanske är något som förvärrats ännu mer i modern tid, men jag minns hur stor skillnad det var mellan en M-U 1 och en M-U 10 i AD&D.

Jo, multiclassing och alignments känns verkligen som rena artefakter i 5e 2014, de finns med för att de tänker att en andel av spelarna vill använda det. Det är däremot inte särdeles meningsfullt i spelet som helhet. Möjligen kan alignment ge en snabb hint om hur monster & npc spelar.

Och liksom, i 2ed är alignment AMAZING. Men de måste faktiskt använda det på ett intressant sätt!

Designen att Fireball är gjord så att den är väldigt mycket bättre än spells som man får på högre level.

Gällande det Bolongo skrev...finns det verkligen grupper som både väljer bort både multiclassing och feats? Tanken gissar jag var att folk som blivit brända av tidigare editions kunde vara tveksamma att köra med båda, men spelet är ju uppenbart designat för man ska spela med båda.

Jag skulle säga advantage/dissadvantage.

Folk har sagt mig att 5e på intet sätt var först med detta, och det köper jag rakt av.

Men jag tvivlar starkt på att det hade varit lika välsprit som jag uppfattar det idag om det inte varit för att 5e tog med det.

Min egen glunkning, jag är säker på att andra inte skulle hålla med :gremgrin:

finns det verkligen grupper som både väljer bort både multiclassing och feats? [...] men spelet är ju uppenbart designat för man ska spela med båda.
Jag skulle välja bort det om jag skulle spelleda.

Och jag tycker tvärtom att spelet uppenbart är designat för att inte använda endera, utan att de bara inkorporerades som en eftertanke för att locka de som tyckte det var en vital del av tidigare editions.

Gällande det Bolongo skrev...finns det verkligen grupper som både väljer bort både multiclassing och feats? Tanken gissar jag var att folk som blivit brända av tidigare editions kunde vara tveksamma att köra med båda, men spelet är ju uppenbart designat för man ska spela med båda.
Har alltid kört utan båda när jag SLat 5e 2014, faktiskt! Det, och noll splatbooks, gör systemet lite mer lättsamt.

Back