Vaccination och smittspridning

Status
Not open for further replies.

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Det pratas en hel del om vaccinationspass nuförtiden. I samband med det dyker det ofta upp personer som påpekar att även de som är vaccinerade kan sprida smitta. Jag skulle vilja läsa studier/artiklar som behandlar just detta, alltså i vilken omfattning vaccinerade individer är mer eller mindre benägna att sprida smitta. Några tips?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det pratas en hel del om vaccinationspass nuförtiden. I samband med det dyker det ofta upp personer som påpekar att även de som är vaccinerade kan sprida smitta. Jag skulle vilja läsa studier/artiklar som behandlar just detta, alltså i vilken omfattning vaccinerade individer är mer eller mindre benägna att sprida smitta. Några tips?
Har tyvärr inga bra tips men vill säga att jag själv letat efter samma sak. Det finns tråkigt nog så enormt mycket skräp som ovetenskapligt hävdar det ena eller det andra så det är väldigt svårt att veta vilka studier/artiklar man faktiskt ska tro på.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
En vaccination ger inte alltid fullt skydd, så man kan fortfarande få covid-19 vid vaccination men man får mindre symtom under kortare tid och man smittar bara under denna kortare tid.

Här är en jättebra sida som listar myter och fakta, där det står vad jag skrev ovan:

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Nu har jag ingen artikel, men såvitt jag förstår så handlar debatten om vaccinationspass inte om att vaccinerade personer inte skulle sprida smitta, utan det handlar om att ovaccinerade personer ska uppmuntras vaccinera sig. Eller har jag fattat det helt fel?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Nu har jag ingen artikel, men såvitt jag förstår så handlar debatten om vaccinationspass inte om att vaccinerade personer inte skulle sprida smitta, utan det handlar om att ovaccinerade personer ska uppmuntras vaccinera sig. Eller har jag fattat det helt fel?
Sure, men det kan ju vara trevligt med gedigen information om varför det faktiskt är bättre att vaccinera sig, och att det inte bara handlar om "mobbingförsök" mot anti-vaxers.

Eller förlåt, "dödsförespråkare" som jag tror de vill bli kallade nu för tiden =)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det korta svaret är: vi vet inte.
Självklart kan man smitta andra, men vi vet inte hur stor chansen är.
Vaccin för allmänheten har inte ens funnits i ett år och den normala tiden för att utveckla och utvärdera ett nytt oprövat vaccin är uppåt 10 år - det säger sig självt att det är för tidigt att säga något.
Problemet är att människor i internetåldern är vana vid att de får info inom ett par sekunder - att behöva vänta i åratal på info är tyvärr ofattbart för de flesta av dagens människor.

Det vi vet är att även om man kan få fram ett genomsnitt hur smittsamt ett virus är, "R-talet", så är det bara användbart på en hel befolkning och inte på individ-nivå.
En smittad individ kan smitta hundratals andra, en annan individ kanske inte smittar någon.
Det enda som R-talet säger är hur många andra som en individ kommer att smitta i genomsnitt. Om R-talet är 1 kommer man i snitt smitta en annan människa (som i sin tur smittar en till o.s.v.), är det över 1 ökar smittan i samhället, är R-talet under 1 minskar smittan.
Så trubbigt är vårt verktyg idag.

Det man vet är att personer som har antikroppar, oavsett om det beror på att man haft covid, eller är vaccinerad, har mindre chans att bli smittade, har mindre chans att bli allvarligt sjuka, och borde rimligtvis ha mindre chans att smitta andra.
Vi vet inte hur stor chans, men vi vet att den definitivt inte är 0.

Vi vet också att antikropparna minskar över tid, så minst chans att att bli smittad och smitta andra är någon månad efter man blev sjuk eller blev vaccinerad.
Sedan ökar chansen över tid. Hur den ökar är också individuellt, visssa kanske bara har skydd i ett par månader, andra kommer att ha skydd i åratal.

En anekdot.
Jag har ett par goda vänner som blev smittade förra julen.
De vaccinerade sig i våras.
De åkte på semester i somras och blev smittade igen.

En annan anekdot.
En kompis kompis jobbar som sjuksköterska.
Hon har hittills fått covid 4 gånger för hon bildar inga antikroppar.
Det är extremt ovanligt, men det finns sådana fall.

Just eftersom man inte vet är det bättre att ta det säkra före det osäkra.
Säg att du får förkylningssymptom, då finns det 4 olika möjligheter:
1. Det är vanlig förkylning, men du sätter dig i karantän för att inte smitta någon.
2. Det är vanlig förkylning, du beter dig som vanligt och kan smitta andra.
3. Det är covid och du sätter dig i karantän för att inte smitta någon.
4. Det är covid, men du beter dig som vanligt och riskerar att smitta andra.
Även om chansen för alternativ 4 är liten - är det värt att riskera nära och käras liv?

Slutligen: man kan smitta andra i flera dagar innan man får symptom.
Det här är det förrädiska med covid: även om man isolerar sig så fort man får symptom kan man redan ha smittat andra under flera dagar.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
... såvitt jag förstår så handlar debatten om vaccinationspass inte om att vaccinerade personer inte skulle sprida smitta, utan det handlar om att ovaccinerade personer ska uppmuntras vaccinera sig. Eller har jag fattat det helt fel?
I vissa kretsar där jag rör mig pratas det mycket om just smittspridning via vaccinerade respektive ovaccinerade individer. Det är ett ämne som upprör med många olika uppfattningar men väldigt få fakta. Därav frågan om studier/artiklar om just detta. 🙂
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Alla smittar hela tiden. Som tur är är riskerna med att dra på sig C19 försumbara. Dags att vända blad :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I vissa kretsar där jag rör mig pratas det mycket om just smittspridning via vaccinerade respektive ovaccinerade individer. Det är ett ämne som upprör med många olika uppfattningar men väldigt få fakta. Därav frågan om studier/artiklar om just detta. 🙂
Problemet är alltså att det inte finns fakta.
Vänd på det:
Hur skulle man ens genomföra en studie som mäter hur stor chans det är att smitta andra om man är vaccinerad respektive ovaccinerad?
Min fru blev smittad i januari och vi har ingen som helst aning om vem som smittade henne.
I hur många fall tror du att man med 100 % säkerhet kan säga vem som smittat någon?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
I vissa kretsar där jag rör mig pratas det mycket om just smittspridning via vaccinerade respektive ovaccinerade individer. Det är ett ämne som upprör med många olika uppfattningar men väldigt få fakta. Därav frågan om studier/artiklar om just detta. 🙂
Det tråkiga är att många av artiklarna är mer politiska än vetenskapliga. Jag förundras (och bedrövas) över hur många läkare och forskare det är, som borde kunna luta sig mot välbeprövad vetenskap, men som ändå spottar ur sig rent idiotiska saker, bara för att det är det opportuna att göra.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Problemet är alltså att det inte finns fakta.
Jag förstår att det kan vara skralt med fakta när det gäller covid som är så pass nytt. Och om det faktiskt inte finns någon fakta betyder det att alla kommer med mer eller mindre kvalificerade gissningar. Det är i så fall en bra insikt tycker jag. Samtidigt är jag öppen för att titta bredare. Finns det studier kring andra smittor/vaccin som säger något om huvudfrågan, eller finns det generella slutsatser om vaccination i relation till smittspridning?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Sure, men det kan ju vara trevligt med gedigen information om varför det faktiskt är bättre att vaccinera sig, och att det inte bara handlar om "mobbingförsök" mot anti-vaxers.

Eller förlåt, "dödsförespråkare" som jag tror de vill bli kallade nu för tiden =)
Absolut, det sätter jag mig inte på något sätt emot 🙂
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag förundras (och bedrövas) över hur många läkare och forskare det är, som borde kunna luta sig mot välbeprövad vetenskap, men som ändå spottar ur sig rent idiotiska saker...
Det ligger väl i linje med det @anth säger om brist på fakta, i kombination med bristande omdöme.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Min personliga åsikt är alltså, för att ett samhälle ska kunna vara öppet så måste vi vaccinera oss. Om ett bra incitament för att vaccinera sig är att du måste ha ett vaccinpass för att ta del i detta tycker jag att det är gott så! Sen kan anti-vaxxers yla om mobbing bäst de vill, jag bryr mig lika mycket om deras åsikter som jag bryr mig om flat earthers. Mindre rent av då flat earthers inte brukar vara antisemiter
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag förstår att det kan vara skralt med fakta när det gäller covid som är så pass nytt. Och om det faktiskt inte finns någon fakta betyder det att alla kommer med mer eller mindre kvalificerade gissningar. Det är i så fall en bra insikt tycker jag.
Huvudet på spiken. :)
I bästa fall är det frågan om rena killgissningar.
I värsta fall är det konspirationsteorier som är lika troliga som att tomten bor vid Nordpolen.

Samtidigt är jag öppen för att titta bredare. Finns det studier kring andra smittor/vaccin som säger något om huvudfrågan, eller finns det generella slutsatser om vaccination i relation till smittspridning?
Mycket av den "kunskap" vi har om covid kommer faktiskt inte från covid, utan hur andra virus beter sig.
T.ex. hur det sprider sig.
Det jag själv letar efter i nyhetsflödet är när en studie visar att covid inte beter sig som andra virus. Då är det normalt en relevant studie.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Finns det några sådana studier?
Nej. :)

Skämt å sido.
Covid är mycket aggressivare än många andra kända virus.
Det är en av anledningarna till att många länder inte var beredda när det började spridas över världen.
Å andra sidan är det vanligt att nya virus är aggressiva, för att sedan muteras till mildare versioner.
Man kan säga att viruset "inte vill" att den smittade värden ska bli så sjuk att denne dör.
Kort sagt sprids viruset mer ju friskare och rörligare de smittade är - och viruset "vill" spridas.
 
Status
Not open for further replies.
Top