Nekromanti [V:tM] Påbörjad hotlista för improvisation i WoD

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Som många andra här på forumet gillar jag någonting med Vampire the Masquerade. Specifikt så gillar jag rollpersonernas relativa makt, både gentemot människor och sina elders. Ja, faktiskt att sitta fast där i mitten, mäktigare än alla människor, men bunden av ännu mäktigare skeenden, oheliga allianser, konstiga regler och övernaturliga psykopater.
Mitt bidrag till spel i World of Darkness är en hotlista a lá AW.

Kommentera eller ändra gärna i dokumentet. Framförallt är det hotet Besten som såg bättre ut i huvudet än nedskrivet, men där finns nog fler brister och kanske en del motsägelsefullt.

[V:tM] Hotlista
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag kan typ ingenting om AW, mer än att jag vet att Arvidos alltid snackar om det. Hur använder du de här tabellerna/listorna?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
"Jag kan typ ingenting om AW, mer än att jag vet att Arvidos alltid snackar om det."
Sannare ord har sällan uttalats. Jag har blivit ett axiom.

Zapps, listan är på threat types och moves, va? Tänker du göra individuella threats och impulses också? Som till exempel...

Camarilla
Äldste (impuls: att exploatera neonater)
Prins (impuls: att reagera med paranoia)
Justicar (impuls: att straffa inom lagens riktmärke)
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag tror att AW säkert är nedskrivet ett tjugotal gånger på det här forumet. Fuck sidhänvisningar och index. Det är bara att gå in på Arvidos profil och klicka på "Visa användarens inlägg". Men jag vet fortfarande inte hur jag ska kunna använda Zappelinas lista, om det ens går utan AW.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Ja Arvid, tänkte nog någonting sådant. Det som står inom klamrar är utkast till deras viljor.

Alltså, det är inte kanske den bästa ingången om man inte använt sig av threats i AW, men vad man kan säga är att överskriften vill det som är inom klamrar och den använder sig av listans alternativ. Går det att använda då?

DVS om jag improviserar att RP är involverade i camarillan och så vill jag ha en ohelig allians mellan säg (bara säg) Ventrues och Nosferatus, då kan jag inleda med att ge RP ett jobb. Nappar dom på det så kan jag avancera, inte? Då kan vi försöka utpressa.

Nästa gång jag gör ett move för min oheliga allians väljer jag något annat på listan, eller samma igen.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Så fraktionerna har egna viljor? Går du alltid uppifrån och ned i förfarandet, eller är allting under fraktionsrubrikerna saker den specifika fraktionen/ärkefienden har i sin arsenal?
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Ja, varje fraktion har, om inte en vilja så en impuls. Jo, uppifrån och ner, men man väljer fritt bland moves för varje hot. Möjligen väljer man de lite snällare moves först, typ hota om attack eller avslöja information först, innan hård attack, men det gör man som man vill som spelledare.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Zappelina said:
Ja, varje fraktion har, om inte en vilja så en impuls. Jo, uppifrån och ner, men man väljer fritt bland moves för varje hot. Möjligen väljer man de lite snällare moves först, typ hota om attack eller avslöja information först, innan hård attack, men det gör man som man vill som spelledare.
Ait. Så konflikterna eskalerar genom listan med andra ord. Coolt. Jag gillar't!
 
Top