Nekromanti V for Vendetta - serien VS. filmen

Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Var och såg en förhandsvisning utav filmen V for Vendetta i måndags och som jag förstod det så var den baserad på en serietidning. Nu undrar jag, historien verkarde ganska avslutad efter filmens slut. Var hela filmen en sammanfattning utav serien handling eller händer det mer efter detta i serien?

(För dom som undrar så var det en bra film, enligt min åsikt ialla fall he he)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Beware: Here Be Tokspoiler! …

Nu har jag inte sett filmen och vet alltså inte hur mycket av seriens handling som är med.

Men serien slutar i alla fall med att:
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">V kolar vippen och Evey ger honom en »vikingabegravning« varefter hon själv övertar rollen som V.</font></td></tr></table>
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
V for Vendetta - lite om serien

Serien är mycket avslutad och finns tillgänglig i album i de flesta välsorterade seriebutiker. Så här ser det ut, och eftersom du tydligen bor i Stockholm är det här ett lämpligt ställe att köpa den på. Den rekommenderas extremt mycket. V for Vendetta är en av Alan Moores bästa serier, kanske den allra bästa, och det vill inte säga lite.

/tobias
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vådan av att lyssna på Gurgeh

När du säger att det är en avslutad serie kan du då berätta mer om vad det innebär? Hur många album omfattar den? Vad kostar ett album? Finns det en massa spin-off-versioner?

För övrigt kan jag upplysa om att jag just köpt första albumet i "100 bullets"-sviten. Nackdelen med att vi spelar hemma hos dig antar, omgiven av dina djävulska serier och deras lockrop. :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Vådan av att lyssna på Gurgeh

»Hur många album omfattar den?«

Ett.

»Vad kostar ett album?«

Cirka 70 eller 200 kronor.

»Finns det en massa spin-off-versioner?«

Nope.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Re: Vådan av att lyssna på Gurgeh

Som Dante säger finns hela V for Vendetta samlad i ett album, och det finns inga uppföljare, spin-offs eller prequels. Albumet kostar $19,99 med mjuka pärmar och $29,99 med hårda, vilket borde bli 200, respektive 300 på Seriebörsen och troligen lite mer på andra ställen.

För övrigt kan jag upplysa om att jag just köpt första albumet i "100 bullets"-sviten.
Grattis. Det finaste med 100 Bullets är att varje album hittills har varit bättre än det föregående, i alla fall till album nummer 8. Mer än någon annan serie (eller tv-serie) lyckas den bygga upp en konspiration som man förstår mer och mer av ju mer man läser, och ju mer av den bakomliggande konspirationen man förstår, desto mer vill man veta.

/tobias
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Re: Beware: Here Be Tokspoiler! …

Ok...


<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Så slutar inte riktigt filmen. Ja, V dör, men de kommer snarare fram till att vi alla har lite "V" inom oss och kan bli "V". "V" är ett ideal och inte en person. </font></td></tr></table>
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Serien är tokbra. Men Alan Moore har ju inte direkt varit nöjd med filmen, har för mig att han ville ta bort sitt namn helt och hållet från den.

/Balderk
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Serien är tokbra. Men Alan Moore har ju inte direkt varit nöjd med filmen, har för mig att han ville ta bort sitt namn helt och hållet från den."

Alan Moore har inte varit nöjd med någon film baserad på någonting som han har gjort - i en del fall av rätt så förståeliga skäl. I just det här fallet så krävde han att inte ens nämnas vid namn, vilket gör att filmen "baseras på serien illustrerad av David Lloyd".

Jag såg filmen igårkväll, och kom fram till att om jag inte hade läst serien så hade jag tyckt att filmen var tokbra. Nu har jag läst serien, och det ligger mig faktiskt till last. Det finns ju avvikelser, och därför sitter jag och säger "men så var det ju inte alls!". Jag får faktiskt anstränga mig för att ta på mig samma glasögon som jag hade när jag såg Lord of the Rings och tvingade mig att bortse från det som skiljde de filmerna från böckerna.

Men, V for Vendetta är en bra film. Foto är suveränt (lätt sabbat av dåliga reel-byten i biografen), ljudet är en fröjd för örat, Stephen Rea är precis lika rutinerad som vanligt, John Hurt överspelar riktigt, riktigt härligt, Nathalie Portman gör ett antal riktigt, riktigt starka scener, och Hugo Weaving lyckas få personlighet i en stel mask. Manuset är väl sammanskrivet, och även om det avviker från serien på ett antal punkter så går större delen av poängen fram. En del grejer i filmen är mer eller mindre identiska med motsvarande saker i serien, några saker har flyttats från en person till en annan, några saker har förändrats i grunden, och några grejor är till och med bättre än vad serien är.

Är det något som jag stör mig på? Jo. Det finns vissa dialoger som jag saknar, bland annat Vs MacBeth-citerande i början eller dialogen med Madam Justice. Men det stör mig egentligen inte - jag bara saknar dem. Det känns inte heller som att det är något tidsflöde i filmen. Först är det femte november, och sen är det femte november igen, en och en halv timme senare. Vad som hände där emellan är visserligen viktigt, men det känns inte som att det finns något tidsflöde där.

Sen är det en grej i poängen som jag retar mig på:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">I serien så är poängen att folket släpper ifrån sig makten för att de saknar ryggrad. I filmen lurar fascisterna till sig makten genom att spela på folks rädsla. Det är visserligen mest en perspektivskillnad, men eftersom V for Vendetta för mig mest handlar om hur folket förlorar makten så är det ändå en viktig punkt.

Skillnaden är vem skulden ligger hos: i Alan Moores version så är felet vårt på grund av vår lathet och feghet, medan i Wachowski-brödernas version så är felet fascisternas som utnyttjar vår lathet och feghet. Alan Moore säger helt enkelt att vi är både skyldiga och offer, medan Wachowski lyckas putta över skulden till fascisterna så att vi bara är offer.</font></td></tr></table>
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Okej, det låter ju inte dumt. Även om spoilern stör mig lite.. Men den ska absolut ses!
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Jag störde mej lite på ett par småsaker - bröderna W verkar ha tyckt att det är lönlöst att tro att folk fattar nåt om de inte får det skrivet på näsan, så den kändes lite övertydlig på ett par ställen.

Det känns också som att Evey har fått en mindre roll - hon gör inte så mycket mer än observerar. Och den romantiska vinklingen kändes mest påklistrad. Jag *gillade* seriens slut för Evey - det är förklaringen till hela V:s beteende mot henne.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Om jag ser V for Vendetta bara som en film, så funkar den. Sågorlunda. Ganska standard för amerikansk action - snygg, inte mycket tanke bakom. Lite chica försök till att vara samhällskritisk samtidigt som man är för mesig för att göra något riktigt av det.


Ser jag däremot till källmaterialets otroliga kapacitet blir jag bara ledsen. Man har alltså gjort om V från en stenhård anarkistisk terrorist till en ganska platt generisk "frihetshjälte"? Hela det anarkistiska budskapet från boken är som bortblåst. Och att Almond skulle vara en "snäll kille" - nej fy satan. Platta karaktärer, platt story, urtrist manus.
 
Top