Nekromanti Våran spelvärlds karta

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
Tjena, jag och min spelgurpp har länge spelat i en alternativ värld till eon och
vi har gjort en karta över spelvärlden som heter Erfalia.
Tänkte att det kunnde vara kul o se vad ni tyckte om den, både namnen på länderna om de låter bra och även hur kartan är gjord.

kvaliten är inte tipptopp för jag var tvungen att minska den för att kunna ladda upp bilden.
 

Attachments

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Ascool! Jag gillar kartor och din har en sådan där "klassisk fantasy"-känsla. Den ser kanske lite öde ut i sitt nuvarande skick? Kanske fylla på med lite fler mindre städer eller större byar, fler floder, sjöar och andra vattendrag, lite rev etc.

Åsså en skala.

I övrigt snygg och med helt ok namn.
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
ja det kommer nog bli lite mer på den, spelar fram det mesta så den fylls på lite med tiden.
 

ratatatata

Veteran
Joined
14 Jun 2009
Messages
10
Location
Göteborg
Jag tycker det ser bra ut! Tänkte först skriva att det såg lite öde ut, men som redan konstaterats kan ju detta vara en fördel om man successivt upptäcker världen i och med sitt spelande. Det är ju vansinnigt roligt.

Men en sak är jag lite skeptisk till, och det gäller inte bara din karta utan 95% av alla rollspelsvärldar jag sett. Det är de övertydliga gränserna mellan olika länder/stater, och ibland t.o.m. mellan en stat och en ödemark. I den typen av halvfeodala, många gånger halvt övergivna/outforskade världar som fantasyvärldar ofta innebär, varför skulle det finnas denna typ av tydliga statsgränser? Jag tycker inte er karta var något extremfall, men vissa rollspelsvärldar är ju gränsdragna på ett sätt som mer för tankarna till Wien-konferensen än till medeltida fantasy.
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Gränsdragningar

Det är en tanke som slagit mig med. Där det finns stora tydliga naturliga gränser behöver man normalt inte sätta ut dem (i.e floder osv). På min egen karta tog jag faktiskt och sket i gränserna för antiken-settningen men jag vet att jag på i stort sett alla tidigare inkarnationer av kartan haft med liknande gränser.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
"Men en sak är jag lite skeptisk till, och det gäller inte bara din karta utan 95% av alla rollspelsvärldar jag sett. Det är de övertydliga gränserna mellan olika länder/stater, och ibland t.o.m. mellan en stat och en ödemark."

Det beror möjligtvis på vad du läser in i kartan - ser du en prickad linje och läser in en absolut nationalstatsgräns så är du förhoppningsvis fel ute. Även klassiska eller medeltida kartor - och, för den delen, moderna kartor av historisk tid - använde/r sig ofta (absolut inte alltid) av gränsdragningar i någon form, långt före de gavs någon absolut betydelse över kontroll och suveränitet. Det beror säkert på att någon form av utritat gräns kommunicerar tydligare en civilisations eller smårikes ungefärliga utbredning än vad naturliga gränser oftast lyckas förmedla. Att han götes kartas gränser är runda och mjuka tolkar jag som ett ytterligare tecken på att de är menade som oprecisa; sedan vår världs gränsen fick en absolut territoriell betydelse blev de ju genast allt mer taggiga och kantiga av sig.

Vad du senare skriver:

"I den typen av halvfeodala, många gånger halvt övergivna/outforskade världar som fantasyvärldar ofta innebär, varför skulle det finnas denna typ av tydliga statsgränser? Jag tycker inte er karta var något extremfall, men vissa rollspelsvärldar är ju gränsdragna på ett sätt som mer för tankarna till Wien-konferensen än till medeltida fantasy."

... utesluts alltså inte. Det tycks mig helt enkelt inte röra sig om några tydliga statsgränser i det här fallet.

Jag instämmer med övriga om att kartan är snygg och inspirerande!
 

han göte

Warrior
Joined
28 Oct 2004
Messages
214
Location
Falun
det är en av mina spelare som gjort denna i photoshop..så jag har ingen aning hur man gör, men vid nästa speltilfälle kan jag fråga honom.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,822
Location
Göteborg
Ser ut som
Surukai said:
Hur har du fixat berg-effekten? Den blev ju ganska häftig!
Ser ut som Lighting Effects-filtret (under "Render", tror jag) kanske med någon Clouds-effekt som mall.
 
Top