Nekromanti Våra husregler förkortade

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Nu har vi en del spelmöten under våra bälten och vår grupp har kommit fram till följande husregler:

-Vi slår mot grundattributen. T.ex STY för att öppna en dörr, TÅL för sjukdomar och RÖR för att balansera.
-Tagit bort uppfattning och lagt till SYN och HÖR.
- Tagit bort ceremonier och böner. (Präster kan ibland få kraft ifrån gudarna men det är väldigt sällsynt och inget de kan själva bestämma om.)
- Lagt till enkla magiregler.
- Tagit bort att man måste slå tre färdighetsslag för att lyckas. (t.ex. springa borde vara det viktigaste till 99% när man försöker springa från någon.)
- Vi spelar i Consaber just nu som vi tycker är mycket mer spelvänligt än Jargien.
- Tagit bort karaktärsdrag (De förstör rollspelandet ur att spela rollspel....) och därmed fokus också. (Vi funderar dock på att återinföra fokus på något sätt )
-Ändrat avstånden i striden (så att man t.ex inte kan förflytta sig från Mycket långt till Långt på en runda)
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
WhiteWolf;n40229 said:
Nu har vi en del spelmöten under våra bälten och vår grupp har kommit fram till följande husregler:

-Vi slår mot grundattributen. T.ex STY för att öppna en dörr, TÅL för sjukdomar och RÖR för att balansera.
-Tagit bort uppfattning och lagt till SYN och HÖR.
- Tagit bort ceremonier och böner. (Präster kan ibland få kraft ifrån gudarna men det är väldigt sällsynt och inget de kan själva bestämma om.)
- Lagt till enkla magiregler.
- Tagit bort att man måste slå tre färdighetsslag för att lyckas. (t.ex. springa borde vara det viktigaste till 99% när man försöker springa från någon.)
- Vi spelar i Consaber just nu som vi tycker är mycket mer spelvänligt än Jargien.
- Tagit bort karaktärsdrag (De förstör rollspelandet ur att spela rollspel....) och därmed fokus också. (Vi funderar dock på att återinföra fokus på något sätt )
-Ändrat avstånden i striden (så att man t.ex inte kan förflytta sig från Mycket långt till Långt på en runda)
Genomgående bra ändringar och ungefär de ändringar jag kommer införa om/när jag börjar spelleda Eon IV.
 

Chad

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
30
Kommer nog ändra avstånden o skilja på syn o hörsel här med. Funderar även på o byta ut karaktärsdragen mot allmän livskvalité.
Bönerna tycker jag om, såg ingen ide med o spela religiös rollperson innan IV, men smaken är som baken.
Arfert said:
Hur fungerar karaktärsdragen? Hur är det tänkt?
Chad said:
Blev inspirerad av Oden i hans post https://www.rollspel.nu/threads/68997/post-975558
Är bara en ide i mitt huvud ännu, men ja gillar iden med fokus, men inte hur man återfår den via karaktärsdragen. Tänkte istället att rollpersoner återfår fokus genom att helt enkelt ta det lugnt o roa sig på någe sätt; en öl på tavernan, ett besök på bordellen eller spelhuset, unna sig god mat osv.
 

bozar

Veteran
Joined
21 Feb 2014
Messages
30
Var står det att man måste lyckas med tre slag? Det är ju bara utmaningar det gäller och det applicerar jag enbart på långa väldigt komplicerade förlopp. Däremot tycker jag springa ifrån någon är ett dåligt exempel på utmaning i pdf, att ta reda på information om en farlig kult passar bättre.

Skulle också vilja läsa era magiregler och jämföra med det jag kommit på.
Rhodryn said:
Kan inte heller minnas att man måste lyckas med alla slagen... det är ju den samlade kombinationen som avgör hur det går, om man i slutändan lyckades eller inte.

Dock så är det ju en fördel om man lyckas med alla sina tre slag, efter som man får +1 poäng kontroll för varje lyckat slag, vilket betyder att även om man kanske "förlorade" i ett/några av sina slag, så får man +1 kontroll om man åtminstone lyckades med sitt slag i övrigt. Det mildrar ju negativa effekter om man förlorade i slutsumman
Vinterskog said:
Att springa ifatt någon måste ju alltid vara en konflikt? Annars blir det ju konstigt. Å sedan har jag aldrig sett att "springa ifatt" någon är typ springa hundra meter utan det verkar ju mer vara att jaga nån som flyr typ in i en skog eller in i ett jobbigt landskap där man kan använda mer än bara sin förflyttning utan sin list, lokalkännedom, hoppa, klättra, speja osv. Om det handlade att springa ikapp nån typ på en borggård eller så är det väl bara förflyttning mot förflyttning.
 
Top