Nekromanti Våra barn ...

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Vad kommer våra barn säga om oss ?
Jag antar att de kommer skratta åt oss när de
tittar på gamla godingar som Mutant, DoD och KULT.

Bättre versioner, fler rollspel eller liknande kommer
ju vara ganska självklart (om rollspelandet håller i sig)
och våra barn kommer bara ... vrida sig.

Några kommentarer ?

Kitzune, Kitzune@Tjohoo.se

"Klantighetsskala: Att mäta det omätliga"
- En SL försöker göra det omöjliga regeltillägget
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag antar att de kommer skratta åt oss när de tittar på gamla godingar som Mutant, DoD och KULT."

Vaddå "våra barn"? Jag skrattar ofta åt de där gamla godingarna, just på grund av att de är gamla godingar (och då är jag ändå uppvuxen med dem).

Personligen tror jag att det här är ett mer troligt scenario:

<table bgcolor="white"><tr><td>
</td></tr></table>

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tror & hoppas att de inte komemr att skratta åt oss !! Sen så tror jag helt klart att DoD, SW och liknande spel kommer att hålla ett bra tag till. Sen att det kanske kommer ännu mera versioner till det är väll en annan sak...
Men det är ju bara bra, eller hur !!!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
De kommer kanske att reagera ungefär som vi gör när vi idag ser på stumfilm. Det mesta är obegripligt dåligt med dagens mått mätt, men en del klassiker står sig än. Kanske Mutant kommer att bli en rollspelens Birth of a Nation? ;-)

mvh
Örnie
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Vad kommer våra barn säga om oss ?
Jag antar att de kommer skratta åt oss när de
tittar på gamla godingar som Mutant, DoD och KULT.

Bättre versioner, fler rollspel eller liknande kommer
ju vara ganska självklart (om rollspelandet håller i sig)
och våra barn kommer bara ... vrida sig.<p><hr></blockquote><p>Jag vet inte om jag kan hålla med dig. OM du jämför bil industrin. Inte sitter dagens bil konstruktörer och gapflabbar åt en gamma T-ford, eller en Corvette från 60-nåntning.

/Honken.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Joo, men nog småfnissar man redan idag åt primitiva regelsystem som tillexempel... mutant (fyndplanen är nog bland de löjligaste saker jag någonsin upplevt i ett rollspel).

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Var det dummaste jag hört...

Orkar inte ens bemöta sånt här trams...

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
*FLÄMT!*

[color:red]Frälsa honom!</font color=red>


(Lite lugnare..): Det är Åke Rosenius, alla rollspelares favourit-tecknare.. (bildligt talat) Även känd här på forumet som "Rosen".


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Var det drygaste jag hört...

Jag tyckte inte att det var en så dålig fråga. Om du inte gillar den kan du ju låta bli den?


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Men betänk all den härliga nostalgi som finns redan idag. Hur kommer det då vara om 10-30 år från nu?

[color:green]//Elrond</font color=green>
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
förmodligen kommer det att för dem kännas udda med pappersrollspel, det blir väl mer och mer datorrollspel i framtiden. Men när det gäller pappersrollspel är det väl inte så mycket som kan förändras? nya världar lite annorlunda regler, attityder hos spelarna kanske. Det lär ju inte vara så att nån plötsligt om 15 år till komer på nåt fantastiskt totalomskakande nytt eller så, rollspel är ju ungefär samma nu som för 10 år sen, lite andra spel bara.
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Mutant??! Är nästa steg att Mutant Chronicles blir betraktat som "seriöst för sin tid" eller vad?? Med tanke på hur regelsystemen har utvecklats så kommer dagens rollspel antagligen te sig som om än inte skrattretande så ganska primitiva i framtiden.

/Odd
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Ja med tanke på hur dator skulle frälsa oss från papperkopior av saker för tio år sedan, så tror jag att bokbaserade rollspel kommer finnas kvar för en bra framtid framöver.

/Pär
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Inte säkert, vem minns inte med nostalgi Phoenix command det ospelbara rollspelet som självdog så fort det blev eldstrid.

Ooops, fel av mig. Det var ju anledningen till att man spelade phoenix, så man kunde använda deras detaljerade strids och skadesystem ;)

/Pär
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Det lär vi få reda på, utvecklinegn av datorer är oerhört mycket snabbare än utvecklingen av pappersrollspelen. I dag kan väl inte en dator motsvara en SL på nåt vettigt sätt, men vem vet hur det blir i framtiden
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Det löjligaste i Mutant var inte fyndtabbelen även om den är bra nära..
Det löjligaste och Cooolaste är datorerna...

Programerbar räknare
Storlek: 10cm*10cm*1cm
Minne: 1 Megabyte
AI: Nej

Minidator,, ( störe bärbar dator /räknare )
Storlek: 40cm*20cm*10cm
minne: 35 megabyte
AI: Nej

Huvuddator
Storlek: 1m*1m*0,5m
Minne: 750 megabyte.
AI: Ja

Cyber:
Storlek: 5m*1m*1m
Minne: ingen begränsning men den har en mänsklig hjärna som datorn är kopplad till och det är den mänskliga hjärnan som "tänker" och sparar minnen..
AI: Ja den har en mänsklig hjärna en hjärna som har suttit i en levande människa.. Och de ska använda sådana datorer till "Militära, banker och regeringar samt företag.." *Hmm* mänskliga hjärnor har känslor och tankar undrar om jag skulle bli tokig om jag tillbringade mitt "liv" sittande i en glaskål uppkopplad till datorer..
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Inte säkert, vem minns inte med nostalgi Phoenix command det ospelbara rollspelet som självdog så fort det blev eldstrid.

Ooops, fel av mig. Det var ju anledningen till att man spelade phoenix, så man kunde använda deras detaljerade strids och skadesystem ;)<p><hr></blockquote><p>Jag vet inte om jag tycker att Phoenix Command egentligen var tänkt som ett rollspel. Det har ju vissa rollspels egenskaper, men naktdelen var nog att spelarna skulle dö aldeles för fort. Även om man dividerade skadorna med 1000 som jag har för mig att de föreslog om man skulle använda spelet som rollspel.

Spelet höll sig rätt länge... Det kom ut i en 3:dje utgåva i alla fall...

/Honken
 
Top