Nekromanti Vår egen "Bästa äventyren" lista

G

Guest

Guest
Äh, vad sjutton, vi gör vår egen bästa äventyren lista. Jag behöver köpa några nya äventyr så det blir kul se vad ni har för favoriter.

Caligula´s topp-tio:

1. Return to the Tomb of Horrors
2. Dragonmountain
3. Die Vecna Die
4. The Savage Coast
5. The Lost City
6. Axe of the Dwarvish Lords
7. Fasornas Berg
8. Xanathons Förbannelse
9. Destiny of Kings
10. Rod of Seven Parts
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,746
En kort lista

Ja... här kommer min lista:

1: Rod of Seven Parts

Så. Min fantastiska motivering lyder "Det är det enda D&D-äventyr jag äger. :gremcrazy:" vilket inte är riktigt sant. Jag har Child's Play också men det vet jag inte om jag kommer lira. Rodden ska jag lyckas dra igenom hade jag tänkt mig.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Snabbt nu innan jag ändrar ordningen igen!

1: Twilight Calling
2: Test of the Warlords
3: Dragons of War
4: Dragons of Deceit
5: Isle of Dread
6: Into the Maelstrom
7: Iuz the Evil
8: Palace of the Silver Princess
9: Dragons of Despair
10: Dragons of Triumph


Jag har bara erfarenhet av Destiny of Kings från din lista, ett fullt godkänt äventyr.
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
1. The Temple of Elemental Evil (AD&D. Rent nostalgiska skäl)
2. Shackled City Adveture Path (3.5, i Dungeon)
3. Reversed Dungeon (AD&D)
4. The Lost City of Barakus (3.5)
5. Scourge of the Slavelords (se 1.)
6. The Forge of Fury (3.5)
7. Serpent Amphora Cycle (3.5)
8. Shadows of the Last War (3.5)
9. Whispers of the vampire's blade
10. Alla mina egna...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Den rätta listan :)

1. Ravenloft (AD&D 1st edition)
2. Castle Amber (Blue Box Expert Set)
3. Rahasia (Red Box Basic Set)
4. Lost City (Red Box Basic Set)
5. Isle of Dread (Blue Box Expert Set)
6. Test of the Warlords (Green Box Companion Set)
7. Pharaoh (AD&D 1st edition)
8. Temple of Death (Blue Box Expert Set)
9. Dragons of Despair (AD&D 1st edition)
10. Palace of the Silver Princess (Red Box Basic Set)

De flesta av dessa håller inte om man jämför med den höga standard som äventyren har nu, dock. Men mina minnen av de är att de var kick-ass när de kom och vi spelade dem!

Magnus
 
G

Guest

Guest
Forge of Fury?

Forge of Fury? Verkligen? Var detta i brist på annat eller tycker du verkligen om det äventyret?
 

Morgath

Warrior
Joined
4 May 2001
Messages
223
Location
Lund, Skåne, Sverige
Re: Forge of Fury?

Lite av både och. Jag gillade dungeonkrälandet i det äventyret OCH jag spelade det som ett gigantiskt figurslag. Jag hade alltså förstorat upp hela kartan, så att man kunde spela på den med figurer. Jag klippte sedan ut varje rum, så att man kunde lägga ut dem när spelarna upptäckte rum efter rum.

De som spelade äventyret kom in i rollspelande från figurspelshållet, så jag tyckte att det skulle vara ett enkelt men ändå stort äventyr första gångerna de spelade. Innan detta äventyr hade de bara spelat i vildmarken och i en stad. Så nu var det dags att kolla hu samarbetet funkade (eller inte funkade) i en trång, fuktig och mörk nedlagd dvärggruva.

Det funkade ovanlligt bra att göra så här. Alla uppskattade det och jag föredrar numera att spela D&D mer som ett figurslagsspel med rollspelsinslag än jag gillar rollspelande utan figurspelsinslag. Och det var det här äventyret som konverterade mig.

Andra tycker inte det är lika skoj, men jag föredrar det så. Jag har spelat i två decennier nu, och upplevt allt från friform till rent figurspel (typ Mordheim). Jag föredrar att spela med figurer numera - och mycket strid. Konstigt kan tyckas, men alla är vi olika.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
Tänker inte bidra med någon egen lista, men kan i alla fall hålla med om att Isle of the Dread och Fasornas berg som några har nämnt är riktiga klassiker.

Ett äventyr som dock är värt att nämna i sammanhanget är "Glory Hole Dwarven Mine", som namnet till trots faktiskt är riktigt bra. Var förvisso inte ett officiellt äventyr till D&D utan ett Universal supplement (vilket innebär att det är fullt kompartibelt med AD&D 1e och Basic D&D samt förmodligen också Castles & Crusades). En riktigt bra dungeon med en bra story, med olika maktfaktorer som fightas om gruvans skatter (där spelarna hamnar mitt emellan) medans begravna uråldriga fasor lurar längst ned i gruvan... Klassiskt tema som alltid funkar! Dessutom kan man hitta ficklampor och ickefungerande pistoler från svunna tider längst ned, så det gäller att som spelledare beskriva föremålen luddigt, så att spelarna tror att de är magiska och inte förstår hur de funkar. Det enda felet är egentligen namnen på vissa NPC:s - ett gäng dvärgar skulle t.ex. kunna heta Bolger, Dolger, Rolger och Holger, men det är ju lätt att ändra på. Om man gillar att konvertera gamla grejer till 3e tycker jag att detta äventyr absolut är värt en titt!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Jo, de fuskade rätt rejält

I listan de hade, klumpade de ihop hela Desert of Desolation till en modul, men för mig är det tre äventyr. För mig är det lite som att säga att DL1-15 är ett äventyr. :gremlaugh:

Men om jag skulle slå ihop I3, I4 och I5 och se det om ett äventyr skulle det absolut ta Pharaos plats, och kanske komma högre upp.

Andra favoriter är Curse of Xanathon (första delen i Master of the Deser Nomads-serien) och Ravenloft II.

M.
 

Lich

Veteran
Joined
29 Sep 2004
Messages
16
Location
Katrineholm
Här kommer en lista från en gamling:

1. Feast of Goblyns (Oh Harmony to thee I swear eternal loyalty)
2. Falcons Revenge (skumma kulter, drakar i förklädnad och korrumperade tjänstemän i dennna härliga trilogi.
3. Falconmaster
4. Flames of the Falcon
5. Ship of Horrors
6. Gargoyle (Försök ta hand om två bångstyriga Gargoyles som tappar vingarna...)
7. Death in Freeport (Freeport härlig känsla i den staden)
8. Terror in Freeport
9. Madness in Freeport
10. The Silver Key (Det är inte alltid lätt att jobba undercover som Orc)
 
Top