Nekromanti Våld, våld och ännu mer våld [Oraklets 4Ö Spolier]

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Läste lite längre ner på forumet om hur mycket frihet spelarna skulle få och hur mycket SL skulle styra dem till den handling som han själv planerat och tänkt ut.
Jag spelleder Femte Konfluxen-kampanjen för tillfället och vi har precis klarat av Oraklets fyra ögon (efter mycket om och men).

Jag tycker nog att jag ger spelarna rätt att göra vad som de tycker är den bästa lösningen och försöker sedan anpassa handlingen efter det. Men här kommer lite problem in.
Rollpersonerna är vid detta laget ganska mäktiga och ställs de inför en situation så anser de att våld är den bästa lösningen!

Nu är det inte så att SPELARNA anser det, men deras ROLLPERSONER gör det. Det är alltså inte så att vi är nybörjare med rollspel och bara går runt och slåss hela tiden för det mesta av våra spelmöten utspelar sig på värdshus och en massa karaktärsspelande och oavbrutet pladdrande :gremgrin:

Men jag tror jag har försökt ställa spelarna inför svåra möten men de har börjat fajtas ändå, vilket resulterade i att alla utom två i gruppen dog. Vidare i Grimhilds trädgård kunde de ju inte vänta och tänka ut en plan för att fly utan skulle givetvis offra hjältepoäng för att skjute trollet i ögonen, och sedan springa och hacka på henne. (suck)

Hur ska man få spelarna att inse att det är roligare för SL om man inte alltid tar till svärdet fastän ens rollperson kanske är väldigt sugen på det??
 

Lazaruz

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
21
Location
Jönköping
Sitter själv med samma problem?
har oxå precis spelat ut oraklets 4Ö....
tror att det kommer lösa sig självt eftersom det inte är så mycket strid i kristalltjuren?
utan tonvikten är på problemlösning.
Har för mig det är ett par tillfällen det kan bli riktigt farligt om man tar till våld. Då får dom väl lära sig den hårda vägen?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
En poäng kan ju vara att presentera problemen så att de antingen inte kan eller inte vill lösa det med våld. Det finns lite olika sätt att göra så:

1. Använd reglerna till din fördel.
Ex:
Nu vet jag inte vilket regelsystem ni spelar med, men ögonträffar är inget jag kommer ihåg från varken Expert eller DoD -91. Du kör över spelarna och deras rollpersoner med reglerna, helt enkelt. Rätt trist, men säkert effektivt.

2. Använd SLP-värden till din fördel:
Ex:
Påminner om varianten ovan. Trolltanten klarar sig säkert med bara ett öga, och hon skulle ju inte tveka att slå ihjäl ett olydigt barn av misstag, om jag minns rätt. Marginellt roligare än varianten ovan.

3. Använd sympati och omtanke till din fördel.
Ex:
Grimhild är en figur som det är mycket synd om. Att ingjuta en känsla av skräckblandad sympati för henne i rollpersonernas (snarare spelarnas) hjärtan torde få dem att försöka lösa det på ett fredligt sätt.




Jag har för mig att mina spelarna tog sig ut genom en bakväg, vilket ledde till en Nalle Puh-situation för Grimhild, men jag kan minnas helt fel och blanda ihop det med något annat.
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Nu vet jag inte vilket regelsystem ni spelar med, men ögonträffar är inget jag kommer ihåg från varken Expert eller DoD -91 Nja, tror inte det står någonstans men rent tekniskt borde man ju kunna sikta på ett öga? Vi brukar köra såhär: Huvud -5 CL, Ansikte -10 och attiraljer i ansiktet (dvs ögon näsa mun) -15.

3. Använd sympati och omtanke till din fördel.
Mjo, jag lyckades faktiskt litegrann med det. I alla fall när Grimhild låg och skrek och gnydde på marken och med det tjocka svarta blodet pumpande ur benet. Då kände sig spelarna lite illa till mods.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Psykologerna och jag

Tja, mig veterligen finns det tre sätt att hantera det här på.


Pavlov
Så fort rollpersonerna försöker ta till våld, mangla dem. Spelar ingen roll hur hårda de är, du ändrar SLP:nas världen så att de alltid får stryk. Jämt. Döda dem inte, alltså, men lämna dem manglade och vid tillfälle bestulna på viktiga/värdefulla/omtyckta saker. Till slut lär de sig att våld=fasansfullt lidande och hittar på annat. Felet med den här metoden är att ingen blir glad av den, inte ens du, för risken är stor att RP blir überfega och inte ens vill riskera stryk. Men den funkar, och på mer subtila saker än våld kan den faktiskt vara användbar. Kanske du kan använda mat istället för stryk? Beslagta snacksen, och låt bara de som tänker ut alternativlösningar få smaka :gremgrin:

Freud
Prata med spelarna, helt enkelt. Fråga dem varför de gör som dem gör, och förklara att det kanske inte är helt lämpligt att vara våldsamma jämt. Med vettiga spelare borde det funka. En uppenbar fråga som infinner sig genast när man läser ditt inlägg är ju "Men om de gillar karaktärsspelande, varför i helskotta har allihop gjort triggerhappy gubbar?!?" och den kanske du borde ställa. Låt också spelarna ändra rollpersonernas bakgrunder om de känner att de vill ändra sin spelstil, så de slipper göra nya gubbar bara för den sakens skull.

Schopenhauer
Lev med det. Tydligen är det ju så här spelarna vill spela, och om de gillar det, så visst, varför inte? Det verkar ju inte så outhärdligt för dig att du överväger att sluta spela med dem, och man måste faktiskt anpassa sig till spelarna ibland. Fundera på hur mycket du lider av det egentligen; kanske gruppen som helhet mår bäst av att fortsätta som ni gör, bara?


/Feliath - OK, Schopenhauer är filosof. Så stäm mig; jag kom inte på någon deterministpsykolog (det borde ju inte ens vara meningsfullt att vara psykolog om man är determinist)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Nja, tror inte det står någonstans men rent tekniskt borde man ju kunna sikta på ett öga?"

Exakt, så kan du INTE tänka om du ska köra över dina spelare med reglerna. Du säger bara: "Du kan inte sikta mot ögat specifikt, du får skjuta mot huvudet och hålla tummarna...".

Trist för dig och spelarna, men de hade inte kunnat lösa situationen med hjälp av våld.


"Mjo, jag lyckades faktiskt litegrann med det. I alla fall när Grimhild låg och skrek och gnydde på marken och med det tjocka svarta blodet pumpande ur benet. Då kände sig spelarna lite illa till mods. "

Utmärkt! Om du ser till att de är illa till mods inför tanken på våld som första lösning redan från början så kommer de ta till andra metoder. Det blir alla (framförallt alla stackars SLP) gladare av!
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Ha! medlidande har inte mina spelare visat på jag vet inte hur länge. Jag hade med nån liten råtliknande varelse som grät och krälade i stoftet hur mycke som helst spelarna belönade honam genom att slå honom medvetslös och låsa in honom i ett skåp! (Jag vet att det här var ett rätt meningslöst inlägg men jag kunde inte låtabli :gremcrazy:)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Ha! medlidande har inte mina spelare visat på jag vet inte hur länge. Jag hade med nån liten råtliknande varelse som grät och krälade i stoftet hur mycke som helst spelarna belönade honam genom att slå honom medvetslös och låsa in honom i ett skåp!
I en liknande situation lät jag honom förfölja spelarna och sabotera för dem. Han stal saker från en spelare och gömde i en annan spelares packning. Han stal saker från handelsmän och placerade bland deras prylar. Han skrämde iväg deras hästar mitt i natten. Han förgiftade deras mat. Han fick det att se ut som om en av dem dödat en anhörig till en annan. Han utplånade nästan gruppen.

Bara för att han var liten och svag så behöver han inte vara harmlös.

Spelarna lärde sig en läxa.

Låt bara deras handlingar få konsekvenser så fixar det sig.
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Våld löser inte alla problem, bara vissa!

Som någon av de andra skrev i sitt svar: varför har dina spelare sådana karaktärer? Finns det inga av RP som inte är krigare med mord i blicken? Se till att de som gör nya karaktärer inte gör denna typ av karaktärer. Varför inte göra en Etinmunk, de tycker ju inte om onödigt våld. Eller kan ingen spela en pacifist eller någon som inte tål att se blod?

Varför tycker RP att våld är den bästa lösningen? Som jag förstår ditt inlägg beror detta på att de är mäktiga. Minns dock vad Peter Parker (Spider-Man) fick som måtto av Uncle Ben:

"With great power comes great responsability"

Det är detta som styrt Spider-Mans handlingar sedan 1963 och det är detta du bör få in i dina RP/spelare. Bara för att man kan döda någon/något måste man inte göra detta utan det bör vara en svår tröskel att passera.

Bara för att våld är den enklaste lösningen lär det absolut inte vara den bästa. Den man dödat har släkt som kanske kommer efter. De kanske kräver ersättningar eller annat som kompensation (inte i detta fall kanske :gremwink:). Visa helt enkelt att våld = problem kan tex alvkvinnan (vad hon heter nu igen) skälla ut dem för det de gjort och straffa dem på något sätt?

Om nu flera dog sist, är inte det avskräckande nog att börja spela en nygjord RP? Jag har precis fått spela igen efter 10 år som konstant spelledare. Vi spelar då DoD6.0 och våra första RP fick lite mer poäng och är bättre än man vanligtvis är i början. Sedan har jag gjort en extraRP ifall min första dör. ExtraRP är gjord enligt reglerna och suger i jämförelse (slog stort misslyckande på framgångstabellen :gremsmirk:) och jag kommer att göra allt för att inte dö med min första RP för jag vet vilken värdelös RP jag får annars!
 

Harablos

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
61
Location
Kristianstad
Tjohej!!

Man se det på ett annat sätt med. Hur hade det gått om alla var värsta veklingarna typ 5 i styrka och inte kan använda vapen??
 

Rajr0t

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
158
Location
Karlshamn, Blekinge
Som med Ivan kanske :gremgrin: :gremgrin:

Nej du har såklart rätt, men håll med om att det är roligare att smyga sig förbi vakterna än att hugga huvet av dom?
Hade jag tyckt i varje fall! :gremlaugh:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Det är väl bara att låta deras våldsamma handlingar få rimliga konsekvenser. Man kan inte bara gå runt och döda folk/varelser utan att andra bryr sig. Antingen kommer lagens väktare och arresterar dem och tar dem till en domstol eller så görs deras liv surt av vänner, familj etc till de dödade.

Om de dessutom är mäktiga och gör äventyrardåd borde deras rykte spridits och det behöver inte vara positivt. De kan bli kända som en grupp ingen törs prata med då vid minsta fel kan man bli sönderhackad osv. Rykten behöver bara delvis vara byggd på sanning om de kommer från rollpersonernas gärningar.

Om deras karaktärer inte har någon medkänsla för andra varelser bör de åtminstone få känna på de yttre konsekvenser deras handlande rimligtvis har.
 
Top