Nekromanti Växtlära och alkemi

marsa_87

Veteran
Tjoho kan man använda växtlära och alkemi för att göra typ läkande dryker av olikia örter, och om inte så vad ska då en lärd med akemi till?.

ZaiToh

Warrior
Bra fråga. Jag skulle säga att det är för att alkemi egentligen inte är så mycket magi. Ta den analytiska alkemin t ex. En lärd för mig pysslar mycket med essenser och vill veta livets mening och liknande... så därför tycker jag t o m att det passar bra med alkemi för en lärd.

ZaiToh

Warrior
Örter tillreds och är egentligen helt frånkopplade från alkemi.

Elexir är en form av engångsförtrollning som kräver filament, transformering och vävning i vanlig ordning. Läs mer om detta i Mystik och Magi.

Archelon

Veteran
En lärd får inga poäng att skaffa alkemiska prosesser med.

Likaså får en apotekare alkemi. Det måste vara nått som de har tänkt att man kan göra som är lite mindre magiskt med alkemi.

ZaiToh

Warrior
Jag skulle tro att de tänkt något sådant för att senare glömma bort det. Ge en lärd/apotekare 1+t6/2 magnituder att skaffa sig analytiska processer för. Så skulle jag lösa problemet iaf.

ZaiToh

Warrior
Nu var det inte magiska färdigheter som var problemet utan att det inte fås några magnitudpoäng att skaffa sig 'icke-magiska' processer för...

Kanturi

Swordsman
är inte det lite för lite, även för en lärd. Det är ju dock en frivillig regel men med 1+1t6/2 så får man ju liksom max 4 och minst 1 (trunkerat). För mej verkar det lite för lite och skulle nog nog tycka att 2+1t6/2 skulle vara bättre för en lärd, det är ingen stor skillnad tycker de flesta men för en lärd är det mycket...

//Kanturi, svävar iväg i tankar om livets mening (42)...