Nekromanti Växer DoD?

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Riktig bok?

"Lärana tycker att fantasy är barn böcker."

Det må hända jag tycker dock din lärare begår tjänstefel om han förbjuder dig att läsa det du själv och stället tvingar dig att läsa något du inte vill. Ett sådant agerande främjar ju inte läsandet i stort. Nu verkar det ju vara så att du trots allt är en person som läser böcker så att det är knappast dig som han skall inrikta sig på att få att läsa utan de som inte läser något överhuvudtaget, sådana personer, och det är min fulla övertygelse skall man inte stoppa en bok av Strindberg i nävarna på och säga att de måste läsa den. Istället skall de få välja en helt valfri bok att läsa oavsett genrer.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Re: svenska

Bara så du vet :) jag har VG i svenska A och G i svenska B Jag mistänker att du antog att jag hade IG :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Re: svenska

"<EM>svensk lärare tyckte att jag skulle läsa en riktig bok när jag kom med shanaras ättlingar.</EM>"
Båda svenskalärarna som jag hade på Konvux tycker Tolkien är världsbäst och den senare som jag har, har läst flera fantasyböcker. Fast de lärarna är det lite klass på också.. Hälsa din lärare det.
Min SV-lärare på gymnasiet tyckte det var lite tråkigt att 75% av klassen valde fantasyböcker. Fast då bestod också min klass av 90% datanördar där minst hälften spelat rollspel.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker det är synd att lärarna på Konvux är 12 ggr bättre än skollärare
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Riktig bok?

Den här diskussionen hör mer hemma i "kulturforumet", men eftersom det är en spinoff från ett helt annat ämne så flyttar jag den inte.

Det må hända jag tycker dock din lärare begår tjänstefel om han förbjuder dig att läsa det du själv och stället tvingar dig att läsa något du inte vill. Ett sådant agerande främjar ju inte läsandet i stort.

Nu är det en smula elakt att lägga all skuld på alla stackars lärare i svenska som ger eleverna "tråkiga klassiker" att läsa. Detta gör de inte för att vara elaka (åtminstone inte alla) utan det står i läroplanen att vissa författare skall behandlas. Man skall helt enkelt inte få ett godkänt betyg i svenska på gymnasiet utan att ha behandlat en enda liten textbit av Strindberg, Lagerlöf osv.

Sedan måste jag faktiskt få invända, kanske inte mot det här inlägget men många andra (orkar inte skriva svar till alla, samlar mina synpunkter här). En bok blir inte en "klassiker", inte heller anses det vara "god litteratur", helt utan anledning. Det är faktiskt bra böcker, även om det kanske tar ett tag innan man uppskattar herr Strindberg. Lagerlöf skrev faktiskt "fantasy", även om det kallades sagor på den tiden, se bara på "Löwensköldska ringen".

Att kalla de flesta fantasyböcker för barnböcker är kanske att ta i, men faktum är att en hel del av de "populära" böckerna i genren är väldigt lättlästa. Eddings riktar sig inte direkt till 35-åriga bankmän utan till ungdomar* i åldern 10-18. Ingen skam lagd på honom för det, tror nog att Eddings fått en hel del pojkar vars intresse mest låg i mopeder, folköl och teve-spel att läsa böcker, vilket ju är en beundransvärd handling.

*egentligen vill jag skriva "barn", mestadels för att jag själv gärna ser mig som ett (är inne på det 21:a året och känner mig inte ett dugg vuxen), men då blir ju fantasyböcker "barnböcker", så det fick bli ungdomar istället...

/Azagthoth
 

Sir__Jake

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
55
Location
Habo, Sverige
Re: Riktig bok?

Ibland undrar jag verkligen om läraren inte gör det för att vara taskig specielt när hon säger "den har boken tycker jag är bra så den ska ni läsa". Instämmer för övrigt i dina synpunkter

Det finns inga goda Vampyrer,
Bara Onda och mindre Onda,
Och Jag är en av de ONDA!!!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Arvet efter Selma

"De tror att dagens ungdomm läser samma som de gjorde när de var unga. Strinberg och selma är utdöda. Tolkien är tyvär död man hans böcker lever i högsta grad. Mer än vad strinberg och selma gör"

I så fall säger jag bara Astrid Lindgren! Hon lever fortfarande, folk läser fortfarande hennes böcker (långt fler än Tolkien, faktiskt), och det är definitivt fantasy! I alla fall några av hennes böcker.

Vad gäller Selma Lagerlöf... nåja, jag är född värmlänning och således något av en lokalpatriot, men jag tycker faktiskt att hon skrev bra. Dessutom vågade hon sticka ut hakan och förbnya skriftspråket. I princip är det henne du har att tacka, för att du slipper skriva "de gingo" och kan skriva "de gick" istället. Det är något som Tolkien aldrig lyckades med. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Jag vet inte hur ni har det i värmland men jag tror att i min ålder börjar nog inte så många längre snarare tvärt om. Många slutar vilket är tråkigt. Men däremot träffar man fler som spelar på diverse ställen inte minst på krogen. Vilket gör att man faktiskt kan hålla en spelgrupp lagom stor även om folk rycker in i lumpen. Sedan så kommer det ju gästspelare med jämna mellanrum (flickvänner och dyl.) Så mycket vet jag att rollspel aldrig varit dött här i stickholm iallafall. Vet att åtminstånde delar av den gruppen jag började spela med fortfarande håller på. Och att en av dom jag började spela med fortfarande spelar med mig så...ja ni vet nog bättre huruvida rollspelsSverige växer eller krymper. oj vad mycket skitsnack det blev

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

Schnema

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
27
Location
Ransäter
Re: Arvet efter Selma

okey jag ska inte klaga på Selma Jag oxå värmläning. så jag ska inte klaga.
Men jag blir arg på lärare som inte kan acceptera att ny litteratur kommer hit.

Schnema {=Þ
 

Schnema

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
27
Location
Ransäter
Re: Riktig bok?

Jag fick läsa boken. Men jag tror att lärare tycker att fantasy är för barn. Men som det stog i våran Svenskbok (det kapitlet som läraren hoppade över) "Fantasy sagor för Vuxna". Och jag anser att språket i en bok som Sagan om Ringen eller jordans sagan om drakens återkomst inte är direkt barnsliga.
Jag ska inte klaga på lärarna för jag förstår att läroplanen är sådan att man ska läsa böcker från vissa epoker och författare. Men som jag har skrivet här nedan så tycker jag att lärare ska acceptera ny litteratur.

Schnema {=Þ
 

Schnema

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
27
Location
Ransäter
Re: svenska

ja ha då har du bättre än mig jag har G i A-kursen och får troligtvis bara G i B-kursen
men jag är glad för det.

Schnema {=Þ
 

larten

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
117
Location
Munkfors, Sverige
det är lugnt, allas synpunkter räknas, om jag har fattat det här forumets budskap rätt

A metall heart is hard to tear apart
//Larten
 

larten

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
117
Location
Munkfors, Sverige
att hoppa över Bilbo

det bör ju vara dödsstraff på, det finns en sak i svenskboken som är intressant, så hoppar de över det..

A metall heart is hard to tear apart
//Larten
 

larten

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
117
Location
Munkfors, Sverige
Re: Riktig bok?

jag tror det är såhär, att obligatorisk läsning i skolan finns för att de personer som inte läser så mycket böcker i vanliga fall skall få göra det.. problemet är att det hämmar de personer som läser regelbundet, eftersmo när de har en bok på gång lastas med en till, och jag tror alla vet att det är ett helvete att läsa två böecker samtidigt, jag tvingas läsa 4 st samtidigt nu, det går bara inte, och då är det ju betygen som tar stryk, jag trodde lärarna skulle hjälpa eleverna

A metall heart is hard to tear apart
//Larten
 

larten

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
117
Location
Munkfors, Sverige
Re: Riktig bok?

vill liksom komentera det du sagt, du har rätt.. man skall veta en del om strindberg och sånt, det är helt klart.. förövrigt är Fantasy "Sagor för vuxna" inte jag som sagt det, men det beskrivs så, sagor för vuxna, och då räknar jag vuxna som 15 år och uppåt, inte min bror dock, men det hör inte hit.. hur som hellst, antar att ni har märkt att många fantasyböcker heter "Sagan om ..." Alltså, sagor för vuxna

A metall heart is hard to tear apart
//Larten
 

larten

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
117
Location
Munkfors, Sverige
Re: Så länge som...

ännu en lysande synpunkt från exäringens ädla hand....
visst är det här stället för skönt

A metall heart is hard to tear apart
//Larten
 

larten

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
117
Location
Munkfors, Sverige
Re: Arvet efter Selma

hoppas du inte sitter där och försöker säga att Tolkien var usel.. men visst lyckades Selma med en del, jag är också Värmlänning, och fruktansvärt patriotisk, så därför är jag stolt över Selma, har dock inte läst så mycket och kan inte kommentera hennes skrifter...
Astrid Lindgren däremot förtjänar Nobell-pris, varför Tolkien inte fick det vetta fan.. Förresten undrar jag om det är fler personer som läser Astrid än Tolkien, jo det är det nog, men det beror inte på att de bäckerna är bättre.. men de är bra det är de

A metall heart is hard to tear apart
//Larten
 
Top