Nekromanti Västmark

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
In case you didn't notice, finns det ett forum för Rävsvans' produkter.

Men ja - Västmark är ett Mycket Bra Spel.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Svar + independenttjafs

Först och främst: Hej Charmed. Du är ny här, ser jag. Välkommen till världens, med marginal, fetaste internetforum.

Ja, jag gillar Västmark.
Västmark är intressant, nyskapande, uppmanar till kreativitet, har många sidor, går att spela på massvis av olika sätt, är välskrivet, har skön atmosfär och allt det där. Det har ett vettigt, bekvämt, trovärdigt, balanserat och utomordentligt skönt spelsystem.
Västmark är dessutom grymt mysigt. Jag hittar ganska sällan den där mysfaktorn i spel. Riotminds DoD6 är också mysigt, men det är väldigt rått på samma gång. DoD6 har mörka skogar, mycket dimma (åtminstone i mitt huvud - jag har en närmast onaturlig böjning för dimma), djupa tjärnar och annat mys, men det har också grymt farliga och otrevliga miljöer och figurer.
Västmark har mer av mysfaktorn och mindre av råhetsfaktorn, tycker jag.

Västmark är absolut värt pengarna. Dessutom gör du Krille en tjänst - om du köper spelet går han 250:- färre slantar back på sitt rollspel.

-

Många superlativ blev det, men jag har verkligen inte hittat någon stor brist hos Västmark än. En favorit i spelhyllan.

Vad som kan tala emot Västmark är att det är ett ganska speciellt spel. Det kanske inte är alla som gillar sago-riddarromantik-medeltid-fantasy-stilen, men jag gör det. Jag har fått lite känslan av att Västmark är ett sådant spel som man antingen verkligen gillar eller verkligen inte gillar.
Det är de spelen som är bäst, tycker jag. Spel som alla kan tycka om, de blir aldrig sådär perfekt klockrena. De passar aldrig någon perfekt, utan de där standardliren, de passar de flesta ganska bra.

Min analys av det hela är att Västmark har nyttiga kvarlevor kvar från sin tid som independent-spel.
Västmark började ju som ett independent-lir. Independent-spelen har inte samma press på sig att vara omtyckta som kommersiella spel. Skillnaden är nämligen att kommersiella spel måste sälja för att man ska kunna göra dem. Därmed kan man inte göra vilka nischexperimentella spel som helst som kommersiella spel, för då säljer man inte tillräckligt många exemplar.
Independent-spelen är ofta rena experiment. Det kan de var lika väl som standardspel, för indie-spelen har inte någon press på sig att få en bred publik, för de behöver ändå inte sälja.
Därför var det till en början helt OK att Västmark inte hade så bred publik, för Krille hade ingen press på sig att få det sålt.

Nu, när Västmark är ett "riktigt" spel, har det kvar lite av indie-nischgrejen, vilket gör att det får lite mindre publik än vad standardspelen får.

Det där tycker jag är rätt synd. Det är nämligen ofta independent-projekten som är de häftigaste, men tyvärr kommer de flesta av dem aldrig bli "riktiga" spel, för de skulle få allt för liten publik för att ens komma i närheten av att gå runt ekonomiskt.
För er som är bekanta med Rollspelsmakarforumet kan jag ta Risings Eskapix som exempel. Det är ett skitcoolt koncept. Men hur många kopior skulle han lyckas sälja i butik egentligen?

Det är just detta som skiljer indierollspelsmakarna och de kommersiella rollspelsmakarna åt. Kommersiella rollspelsmakare gör rollspel för kommersens skull, medan vi riktiga människor, indiefolket gör rollspelen bara för själva rollspelens skull.

-

Förlåt. Nu hamnade jag lite off topic.
Ja, Västmark är ett bra spel. Köp det.

Rasmus
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"För er som är bekanta med Rollspelsmakarforumet kan jag ta Risings Eskapix som exempel. Det är ett skitcoolt koncept. Men hur många kopior skulle han lyckas sälja i butik egentligen?"

Ptroo... Jag har kanske skrivit sju, åtta A4 hittills. Inte ens konceptet är skitcoolt än så länge, det är bara min marknadsföring som varit lyckad. Men visst, du har rätt, det skulle inte ens gå att sälja med bikinibrudar på omslaget.

Jag tycker dina åsikter om Västmark är mycket klarsynta. Det är i mina ögon ett spel som förenar charmen och nerven hos de bästa av independentrollspelen, och kvaliteten och ambitionerna hos de bästa av de kommersiella rollspelen.

Ett spel man blir glad av att köpa.

/Rising
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Men visst, du har rätt, det skulle inte ens gå att sälja med bikinibrudar på omslaget.
Men skippa bikinin då!

Ärligt talat tycker jag inte att Eskapix är ett mera svårsålt koncept än tex Kult eller vissa WW-produkter.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Eskapix är visst coolt [OT]

"Ptroo... Jag har kanske skrivit sju, åtta A4 hittills. Inte ens konceptet är skitcoolt än så länge, det är bara min marknadsföring som varit lyckad. Men visst, du har rätt, det skulle inte ens gå att sälja med bikinibrudar på omslaget."

Jo. Konceptet är visst skitcoolt redan.
Visst, din marknadsföring har varit lyckad (det märks att man har med en reklamare att göra), men en lyckad marknadsföring räcker inte för att jag ska tycka att ett koncept är skitcoolt. Vad du har berättat om dina visioner och dina idéer runt Eskapix har iaf gjort mig grymt inspirerad. Jag har inte fått en klar bild av hela konceptet (det tror jag inte ens att du har än), men det finns helt klart ett koncept. Det koncept som finns är skitcoolt. Säg inte emot mig, din slingerbult. (Jag vet att du inte gillar personkulten Rising. Det gör inte jag heller. Jag gillar vad du gör, inte dig. ;D)

Dessutom - jag tror inte att sju-åtta A4 räcker till det som du skrivit om Eskapix bara här på forumet.

Nåja. Vi kanske ska sluta diskutera Eskapix på fel forum i fel tråd?

Rasmus
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Svar + independenttjafs

Det är just detta som skiljer indierollspelsmakarna och de kommersiella rollspelsmakarna åt. Kommersiella rollspelsmakare gör rollspel för kommersens skull, medan vi riktiga människor, indiefolket gör rollspelen bara för själva rollspelens skull.
Protest!

Om du tittar på den så kallade rollspelsindustrin så kan du se att det ligger inga stora pengar däri. Att ge sig in på att skapa rollspel, även "kommersiella" sådana, bara för att tjäna pengar är nog rätt dödsdömt. Om jag inte missminner mig så finns det en (1) person i Sverige som livnär sig på att göra rollspel, och det är Carl-Johan "Neogames" Ström. Alla andra svenska rollspelsproducenter har "riktiga" jobb och skriver rollspel mest som en hobby. Det gäller även de flesta utrikiska rollspelsförfattare - de skulle kunna tjäna mycket mer pengar på andra jobb, alternativt har rollspelsskrivandet som en bisyssla.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Svar + independenttjafs

Höhö.
Det fungerar verkligen att formulera sig lite provokativt.

Alltså, du förstår vad jag menade va?

Det är klart att ingen tror på allvar att de kan försörja sig på rollspel i Sverige. Vad det handlar om är att de kommersiella spelen måste vända sig till en bredare publik - vara lite mer standard - om de ska sälja överhuvudtaget.
Vad jag då pekar på är att independentspelen inte har någon press på sig att vända sig till en bred publik - behöver inte vara något standard alls - för de ska ändå inte säljas.
De kommersiella spelen måste trots allt gå runt jämnt ut eller mer för att man ska kunna fortsätta. Detta medför att det endast är hos independentrollspelen som de riktiga innovationerna kommer.

Det var denna synvinkel - och inget annat - som jag ville förmedla.

Rasmus, som erkänner att formuleringen "Det var denna synvinkel - och inget annat - som jag ville förmedla" inte är hundraprocentigt sanningshaltig. Underförstått påpekar jag ju också att indierollspelsmakarna är världens slutgiltiga härskare.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Aha, du tänker zåååå...

Det vara bara att i din ursprungliga post så lät det som om du var sån där rabiat typ som anser att allt man tjänar pengar på är kommersialistiskt och borgerligt och gör en till landsförrädare, typ (OK, lite tillspetsat, men...).
 

Charmed

Veteran
Joined
6 Sep 2003
Messages
9
Location
Norrköping
Jag laddade ju ner spelet, visste inte att man kunde köpa det. Men det stod ju att det var GRATIS så va fan, klart man laddar ner...Dessutom är jag en jävla massa pengar back, på serietidningar och Dr Pepper...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag laddade ju ner spelet, visste inte att man kunde köpa det. Men det stod ju att det var GRATIS så va fan, klart man laddar ner..."

Förra utgåvan (2.14) är mycket riktigt gratis. Den nuvarande versionen är Västmark Tredje Utgåvan, och den kommer endast i bokform.

Skillnaden mellan dem är dock inte så stor. Det här dokumentet tar upp de ändringar som påverkar siffror, egenskaper och skickligheter. Det finns dock en klase procedurella skillnader som gör Västmark 3 till ett smidigare och snabbare spel.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Re: Svar + independenttjafs

Detta medför att det endast är hos independentrollspelen som de riktiga innovationerna kommer.
Det där tror inte jag på. Om gränsen mellan independentrollspel (as-dum term, förresten) och kommersiella spel går vid att spelet säljs för pengar, har faktiskt kommersiella spel stått för betydligt mer innovation än independentspelen. Har du sett andra tendenser eller är det bara en teoretisk slutledning?

/Mikael
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Svar + independenttjafs

Ja, där påminner faktiskt rollspelsbranschen mer om jamaicas musikindustri än västvärldens (om vi ändå är inne på kommersialism och independent-paraleller). För att överleva måste du vara kreativ, för annars kommer folk tröttna och hoppa på det nya coola istället. Lite som serier också, va? Kreativt OCH kommersiellt, liksom. Coolt som attan. (fast de allra kreativaste* grejjerna som ramlar utanför ramarna är förstås aldrig kommersiellt gångbara, knappt ens på jamaica).

* Förutsatt att kreativitet är liktydigt med styrd galenskap


EDIT: Herreugd så off topic jag är! Öhm, redemption:

Jag har inte mer än bläddrat i Västmark, och läst introduktionsnovellen. Står man ut med bristfälliga illustrationer och bitvis stelt och töntigt språk verkar det riktigt bra!
Dessutom säger Kalcidis att det är riktigt bra, och om Kalcidis säger att det är bra, då är det bra.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Svar + independenttjafs

"Står man ut med bristfälliga illustrationer och bitvis stelt och töntigt språk verkar det riktigt bra!"

Det töntiga språket i introståryn kommer sig från att jag försökte imitera språket i diverse riddarromantiska verk från förrförra seklet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Svar + independenttjafs

Äsch, jag ångrade mig samtidigt som jag skrev det. Inte första gången idag heller (jag har löpt amok på vissa andra forum hela dagen, jag står inte ut med att arbeta hemma). Det funkade rätt bra, helt klart.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Läskknark [OT]

Dessutom är jag en jävla massa pengar back, på serietidningar och Dr Pepper

Are you a Pepper too?

*kramar*

//Erik - I'm a Pepper
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Svar + independenttjafs

Det där tror inte jag på. Om gränsen mellan independentrollspel (as-dum term, förresten) och kommersiella spel går vid att spelet säljs för pengar, har faktiskt kommersiella spel stått för betydligt mer innovation än independentspelen. Har du sett andra tendenser eller är det bara en teoretisk slutledning?
De kommersiella spelen kanske står för den största mängden innovation, men den mest långtgående innovationen kommer från independentspelen (om du inte gillar den termen så kan man väl kalla dem entusiastspel eller låna en term från porrbranchen och kalla dem amatörspel).

Mao, de kommersiella expanderar gränserna lite på bred front, medan independentspelen hoppar ner i fallskärm långt ute på okänd mark. Det är två former av utveckling som fyller olika funktioner.

Jag tror att en snabbkoll av bidragen i Trobergs Dogmautmaning bevisar detta.

Sedan innehåller båda kategorierna bottennapp. Det finns independentspel som är dåligt genomtänkta och genomförda, men det finns också stora (och största) spel på den kommersiella sidan som driver utvecklingen framåt som ett drivankare. Ska man då bedöma riskerna kring detta så tror jag att independentspelen är en betydligt mindre riskfaktor, därför att ett dåligt independentspel får ingen spridning. Ett dåligt kommersiellt spel kan få spridning av historiska skäl och för att det har ett stort företag i ryggen.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Sliskstark [OT]

Are you a Pepper too?

Aint we all... men på sistone har jag börjat fuska lite med Vanilla Coke också.

United we stand, divided we fall.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Svar + independenttjafs

"Om gränsen mellan independentrollspel (as-dum term, förresten) och kommersiella spel går vid att spelet säljs för pengar, har faktiskt kommersiella spel stått för betydligt mer innovation än independentspelen."

Jag tror att de viktigaste innovationerna har skett som systemlösa one-shots från fantasifulla spelledare. Jag ser ändå en poäng med att lyfta fram independentrörelsen såsom "innovativ", (även om både det och termen "independent" är något missvisande) eftersom det är inspirerande för de som pular med sina egna spel.

Men visst, man ska inte samtidigt trycka ner köprollspelen och kalla dem platta eller profithungrande.

/Riz
 
Top