Nekromanti Västlandet.

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Är det ingen som väntar på en modul om västlandet? Infon i Mundana kan tyckas vara lite knapp. Jag undrar om Marco ellerr CJS planerar någon sådan modul, jag tycker att Mûhad, Eumo, Momulan och Ziu verkar jättespännande, nån som håller med??

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Aaaaaaaaaaaaaaaaaa Infon verkar som den är knapp MEN det ska du inte klaga på tvärt om tänk allt du kan skriva själv om landet ?..
Det kan finnas bortglömda stammar av Alver som flytt undan krigen mot Dvärgar som bor där ? eller bortanför vem vet...

Tänk kanske en högkultur av Tiraker kan gömma sig i djunglerna eller öknarna ( Momolan och Muhadin använder ofta Tirak smidda vapen av HÖG kvalite det är fakta )

Säg Tiraker behandlar bara Stammarna Fraak, Marnakh, Bazirk. Och numerärt är dessa stammar väldigt få och Tiraker ska vara lika många som människor DET står så vart har alla övriga tagit vägen ?



Någon jag skrev för länge sen om "alternativa alviska stammar"
Resten av matrialet inkluderar bakgrunds tabbels modifikationer finns på MIN hemsida....

Abonuk
Alvras

Med risk för att bli strypt av Neogames så ska jag nu avslöja en mörk alvisk hemlighet som jag har hittat på
HELT själv.. *ler*

Alver har haft i de kända delarna av värden många olika krig och redan under det första Alv-Dvärg kriget så
slogs alverna med teknomagi som idag är glömd. När Dvärgarna kastade förbannelsen på Alvernas axlar fanns
det grupper som vände sig mot sina ledare och alv slogs mot alv tillslut så segrade de forna ledarna och drev
iväg rebellerna som än idag kallas "De Bortdrivna" de seglade iväg långt bort till öar och länder långt utanför vad
som idag kallas de kända länderna.
Enligt legenden så förenades "De Bortdrivna" med andra grupper av Alver som tidigare hade flykt iväg från
krigets vansinne tillsammans så slog de sig ner utanför hemländerna där de kom ifrån.
"De Bortdrivna" försökte glömma alla sorger och smärtor som deras gamla kultur hade gett dom i sina nya
länder byggde de en nu kultur som var helt främmande från den standard "Alviska" som finns i
Asharien/jargien/Consaber de kallar sig inte Alver utan deras eget namn är "Abonuk" som betyder "Längtans
folk"
Idag kan nästan ingen Abonuk tala den gamla Alviskan men i deras legender så berättas det än om de grymma
Alverna som drev bort dom..
Abonuk har ett system av demokratiskt utvalda råd som representerar folket de har nogrant utsatta regler som
ska hindra de valda att bli korruperade.
Antal gånger som en person kan bli vald till regeringsråd är begränsade och de kan sitta max under två 15 års
period och har man nyss suttigt en period så får man inte bli invald i regerings rådet igen fören åtminstånde 5 år
har gått. Genom att straffen för en ledare som missköter sig och låter mutor avgöra hans beslut är extremt hårda
så har Abonuk haft ytterst få fall av korruperade ledare.
Abonuk har delat upp sig i flera olika hus varje hus har en utvald ledare som representerar husets familjer i
husrådet. De hus ledare som gör det bästa jobbet kan bli inröstade till regerings rådet där de fattar dom
avgörande styrande besluten.
Som Husfurste kan man max sitta 100 år sen måste man låta andra ta posten under 10 år inan man åter kan bli
invald som husfurste igen.
För att få bli inröstad till regerings rådet krävs det att man har mer än ett hus som röstar för en och det enklaste
sättet är att man börjar som husfurste och sen gör ett bra jobb och blir nominerad till rådet.
Regerings rådet består av 15 stycken Abonuk som genom att rösta och diskutera igenom de problem fattar
besluten under krigs tid så väljer rådet en av sig att bli "Le Shaku" tills krisen är över.
( Le Shaku = ensam ansvarig )
Viktiga beslut som Regerings rådet har fattat kan bli omkullkastade av Husrådet om över hälften av husrådets
husfurstar röstar ett nej i ett husråds möte.
Annars har Husrådet och husfurstarna en rådgivande uppgift och ska inte fatta egna beslut utan hjälpa andra att
fatta rätt beslut.

De har än idag en hög nivå av teknologisk och magisk kunskap de har en stark freds kultur och anser att en
Abonuk som dödar en annan intelligent varelse är besmutsad och kräver botgöring denna botgöring tar lång tid
och är smärtsam.
Bland sina tekniska kunnande så har de en avancerad kunskap inom boktryckar konst, vattendrivna pumpar.
Deras magiker är jämbördig med den som Sanarie alverna har.
Abonuk har inte lyckas bota förbannelsen men de har lyckats hitta en tillfällig lösning som de använder sig av
genom magi och vissa alkemiska örter kan de ge en Alv som lider av förbannelsen emotionell minnesförlust alla
hans känslo minnen dämpas och Alven blir "frisk igen" nackdelen är att VIL -1 av chocken och och Alven får slå
om sina karaktärs slag ( Lojalitet, Heder, Amor, Aggression, Tro Generositet )
På grund av denna orsak så är det sällan de använder sig av en full dus av botemedel en som har blivit botad av
en full dos är tekniskt sätt en helt ny och ibland opålitlig individ.
1/4 dos kan mildra känslo minnen och ge alven emotionel mildring av förbannelsen. En sådan tillfällig dos behövs
ges en gång vart 50 år och chansen att alven problem ska bli lindrade är beronde av hur kraftiga negativakänslor
alven har upplevt.
( En liten dos lindrar bara en en skänslomässiga uppplevelser av ett minne ont eller gott minne spelar ingen roll.
på grund av att man förlorar känslomäsiga upplevelser så brukar många alver vägra ta ens små doser )

Bland sig har de en försvars styrka som består av heliga krigare "Do Shamura"
( De som spiller blodet / försvararna ) dessa är krigare som får bära smutsen av mord och tyngden av andras
död ett jobb som kräver den högsta formen av ansvar och få är villiga att bära.

Abonuk anser det vara ett nödvändigt ont att lära sig försvara sig så nästan alla Abonuk kan konsten att slåss
med spjut, yxa och Pilbåge vapen som även kan användas som redskap och jaktvapen är bättre ansedda än
rena dödsvapen som svärd och lans.
Do Shamura krigarna är bemyndiga att tillfälligt kräva folkets hjälp med att försvara deras städer och byar och i
fredens och folkets namn kan dessa krigare begå fruktansvärda handlingar som tortyr kidnappning mord och
lönnmord brott som de senare bortgör ibland genom självmord eller genom en pilgrimsfärd..

Men den viktigaste försvaret Abonuk har är deras grannfolks välvilja och de har alltid strävat efter samarbete
genom en välutvecklad diplomatiska metoder så har deras städer fått stå i fred i århundraden mycket tack vara
den fruktan som Do Shamura väcker och den respekt som de har genom att de aldrig har startat krig bara
avslutat dom.
Det är vanligt att grupper av Abonuk helare och magiker eskorterade av små grupper av Do Shamura krigare
hjälper folk i grannländerna med att bota sjukdommar och sätter upp skjukstugor. Enligt Abonuk är det en form
av själsligt pilgrimsfärd där de försöker rena sitt inre.
Traditionelt så brukar Abonuk Alverna först vandra till områdets härskare och be om tillstånd att få rena sitt
samvete genom att hjälpa dom sjuka och skadade i härskarens land.
Nu förtiden så brukar grannländerna byar ha färdigbyggda gäststugor där Abonuk helare med dåligt sammvete
kan bo och arbeta härskarna brukar ofta skicka årliga tillstånd genom brev för Alvernas helare.
Traditionen började hos alverna som ett sätt att få bättre rykte bland moståndare och att lära sig mer om hur
man botar skjudommar och skador.
Abonuk namn för helare och läkare är "Shi Shamura" ( De som försvarar blodet / Bevarar)
Abonuk känner till alverna i Nord Östliga mundna framför allt genom Cifalier men de är intre intresserade av att
handla med dessa krigiska Alver..
Abonuk
STY -
TÅL +1
RÖR +1
PER +2
PSY +1
VIL --
SYN +2
HÖR +1
Abonuk MAN Längd: STY+TÅL+3T6+145 Grund vikt: Längd-95
Abonuk KVINNA Längd: STY+TÅL+3T6+140 Grund vikt: Längd-100
Högt slå: 2T6+6
Normalt: slå 3T6
Lågt: slå 2T6
Lojalitet: Högt,, Man måste skydda sitt folk och sina vänner inget ska stå ivägen...
Heder: Lågt,, Utom i krig då de gör allt för att åter få fred även bryta mot vad som anses hederligt..
Amor: Normalt,, Även om det anses som normalt att ha en älskare eller älskarinna..
( de lever så länge att omväxling är en nödvändigthet, att svartsjukt kräva att få ha sin
älskade/älskarinna för sig själv anses som ägande begär och ses som skjukligt )
Aggression: Lågt,, Okej du tycker jag är feg okej då är jag feg nöjd ?.. Sten och ord kan inte skada.,, är någon
dumt så går man därifrån om man kan..
Tro: Hög..
Generositet: Hög..



<A HREF="http://members.nbci.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://members.nbci.com/hatten_jc/Hatten.htm</A> front sidan
<A HREF="http://members.nbci.com/hatten_jc/rollspel.htm" target="_new">http://members.nbci.com/hatten_jc/rollspel.htm</A> Rollspels sidan
<A HREF="http://members.nbci.com/hatten_jc/eonsidan.htm" target="_new">http://members.nbci.com/hatten_jc/eonsidan.htm</A> Eon rollspels sidan allt möjligt..
<A HREF="http://members.nbci.com/hatten_jc/varelserEon.htm" target="_new">http://members.nbci.com/hatten_jc/varelserEon.htm</A> Där finner du nya de nya alverna lite om andra varelser och annat gött..


Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Herr Celric

Veteran
Joined
2 Aug 2000
Messages
24
Jo det vore hemskt trevligt men med Neogames utgivningstakt så får vi väl vänta i tio,tjugo år på en sådan. Sen finns det ju faktiskt en hel del supplement som jag hellre ser utgivas före en sådan.


Hatten har ju också ett gott förslag. Gör det själv! Hitta på ditt eget lilla västland. Det finns inte mycket som är roligare än världsskapande.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Västlanden

Tja, jag och Lycan har själva fastnat lite för Västlandet, och han spelleder för närvarande två kampanjer där. Främst är det då slaveriet (speciellt då det alviska) vi utnyttjat som tema för konflikter och intriger- i den ena kampanjen är rollpersonerna tre förrymda alvslavar som allierat sig med en rebellfraktion i kampen mot slaveriet, och i den andra är det mest min rollperson som råkat illa ut och lyckats hamna som slav i Mûhad. (Hon fick dock hjälp att fly rätt fort, och är på väg tillbaka till Asharina med tre andra förrymda alvslavinnor just nu).

Tja, vad jag helt enkelt ville säga var att vi lyckats använda Västlanden rätt flitigt utan moduler om dem. Vi har hållit oss undan politiken och dyl. dock, och även om vårt behov av nån västlanden-modul inte direkt verkar jättestort så vore en dylik modul naturligtvis trevlig. Känner dock att åtminstone Cirefaliska samväldet borde prioriteras först, och Thalamur är i desperat behov av att levandegöras. Västlanden går bra att köra med arab-rippoff som det är, man förstår sig på't, liksom...Cirefalierna förstår sig bara Cirefalierna själva på. :)

- Ymir, älskar sina übertragiska Västlanden-rollpersoner.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Västlandet-modul

och ang. en Västlanden-modul så har jag för mig att Neogames satt nån kille, Samed Salman har jag för mig han hette, på att knåpa ihop en sådan.

- Ymir, glömde säga det.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Det räcker gott med mundanaboken. Där står allt man behöver veta om muhad, eumo och momolan. Jag tänker då INTE ha dit några nya alvraser och annat bjefs.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Västlandet-modul

Okej, men varifrån har du hört det???

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Varför? Ju mer moduler, desto bättre.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 
Top