Väsen med familjen?

Klingonsylt

Nigh invulnerable when i'm blastin'
Det här kan vara en dum fråga, men förutom när jag åker på Spelkongress eller Grottröj så spelar jag mest med familjen, jag har börjat fundera på om det skulle vara möjligt att spela Nordiska Väsen om man håller det till en lagom läskig nivå för de två äldsta barnen som går mellanstadiet och båda gillar skräck*? Eller är det många av de publicerade äventyren som är omöjliga att justera så pass mycket?

*Alltså den skräcklitteratur som finns på bibliotekets barn- och ungdomshyllor

Såna gränser är väldigt individuella, men om de går i mellanstadiet och är skräckintresserade borde det väl inte vara någon fara? Jag tror inte att något väsenäventyr jag spelat har varit över gränsen för vad jag skulle låta min skräckintresserade tioåriga dotter läsa, men hennes storebror har aldrig varit lika skräckintresserad så jag hade inte föreslagit väsen till honom när han var tio (även om han hade Egerkrans böcker, men det var mer av intresse för historia)

Last edited:
Skulle jag säga, ifall man väljer scenario lite noggrant och kanske ändrar här och där. Beroende på hur känsliga barnen är för livets mörka sidor. Exempel: "Sent" aborterade barn som mördar (Djävulen på heden), misslyckas med att lösa mysteriet vilket resulterar i andras död (Havets silver).

Men går att tona ner och vara mer förlåtande så att många scenarion funkar. Men har haft vuxna som tyckt det var magstarkt.

Vad tittar ni på hemma? Är det Lasse Majas detektivbyrå som gick mycket hemma under tidigt mellanstadie hos oss lägg det på den nivån eller vad det ni nu tittar på. Väsen behöver inte vara superläskigt. Det går att tona ner vissa teman och stärka andra.

Vissa äventyr kanske ska skrotas helt.

Vad tittar ni på hemma? Är det Lasse Majas detektivbyrå som gick mycket hemma under tidigt mellanstadie hos oss lägg det på den nivån eller vad det ni nu tittar på. Väsen behöver inte vara superläskigt. Det går att tona ner vissa teman och stärka andra.

Vissa äventyr kanske ska skrotas helt.
Jo vi har sett mycket LasseMaja och Nelly Rapp tillsammans. Den äldsta har sett Rum 213 och Jurassic Park (den blev lite mycket för den yngre) och läser böckerna ur Creepy-serien. Den yngre tycker att de böckerna verkar för läskiga, men hon läser mycket spökhistorier. Upptäckte att hon lånat böcker från 12-15 hyllan på bokbussen av misstag, men verkar ha klarat av dem ändå.

*Vi har spelat Nelly Rapp rollspelet också

Jag läste Lovecraft i mellanstadiet och jag har aldrig mördat någon, så det går säkert bra.
Det gjorde i och för sig jag också, men då fanns det ju nästan inget annat att läsa* :ROFLMAO: (jag har inte heller mördat någon).

*Förutom Tolkiens böcker och "Sagan om den underbara potatisen" då

Ja, Nordiska Väsen är inte skräck. Sedan beror det på hur suggestivt och intensivt man gör spelmötet, men lite mystik och spänning kan nog uppskattas ändå.

Back