Nekromanti Värt att köpa eon3-boxen?

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Hej, jag har aldrig spelat eon, men såg idag att eon3-boxen bara kostar 199 spänn, rätt billigt för ett nytt rollspel tycker jag. Jag har dock hört att eons styrka sitter i modulerna, och grundspelet utan moduler är som vilket fantasylir som helst och jag har ingen lust att lägga ut en massa hundralappar på ett spel som jag kanske eller kanske inte gillar bara för att se.

Så min fråga: är Eon utan modulerna ett kul och unikt spel?
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Mitt svar skulle vara: Köp.
Visst är eonmodulerna en väldigt viktig bit av eon, men grundboken erbjuder ändå så mycket som inte går att få på annat håll. I alla fall om man syftar på ett bra spelsystem:
*Bra och detaljerad rollspersonsgenerator som med fördel kan, men inte måste användas som slumpare.
*En mängd intressanta yrken, färdigheter, vapen etc. Som känns (och är) genomarbetade.
*Ett mycket smidigt stridssystem
*Ett detaljerat och intressant magisystem
*En första inblick i den mycket intressanta värld som Eons Mundana utgör.
Plus mycket mer.
Dessutom är två hundra spänn fyra bärs på krogen, det kan man vara utan.
Eller fyra hundra bugg. Men tänk vilken jäkla värk i käkarna det skulle ge.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Ja. Speciellt för 199 kr...

I Eon II var allt grejs om spelvärlden och folkslagen som befolkade den o-med. Visst, efter att ha köpt lite moduler fick man grepp om det hela, men jag förstår om man inte vill lägga en massa pengar på ett rollspel som man inte kommer att spela i första hand (eller? :gremtongue: ) och så. Däremot, i Eon III, finns det feta kapitel om Mundana och alla folkslag, och jag tror att det går bra att spela och få stämning även med bara grundboken. Sedan innehåller modulen Diamantäpplet, som ju ingår i Eon III-boxen, även lite material om landet Västmark och genom att börja med det äventyret kan man nog få lite grepp om hur man vill ha det. Så, köp! För 200 får man extremt mycket, skaruveta... Alla produkter som där ingår kostar var för sig tillsammans 800 kr. Så, man går nästan med vinst! :gremtongue: Känns som man tjänar pengar...

-Hjalle, som svarar till Anders Åstrand, och inte till nordan, upptcäkte att jag svarade till fel när jag skrivit hela inlägget.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Dessutom är två hundra spänn fyra bärs på krogen, det kan man vara utan.
Eller fyra hundra bugg. Men tänk vilken jäkla värk i käkarna det skulle ge.
Jo precis, därför jag blev sugen på att köpa det trots att jag egentligen inte känner något sug att spela det. Men jag har ingen lust att köpa det om jag ändå måste köpa till moduler för en massa hundralappar för att få något annat än ett generiskt fantasyspel, men enligt hjalle får man det så jag ska nog ta och köpa det imorgon.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Köp

Det är absolut värt att köpa för 199 spänn, billigare än så blir det inte och för de slantarna får man väldigt mycket. Eftersom jag inte själv äger Eon III så kan jag inte uttala mig om hur komplett det är men det verkar i alla fall stå mer på egna ben än tidigare utgåvor.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag tillhör de som köpt Eon III boxen men då för 399 eller nått i den stilen. *muttrar och svär* Nåja, själv är jag då iofs ägare till alla versioner av Eon och kan säga att den senaste är klart värd 199 kr. Defenitivt sedan du inte äger Eon sedan förr.

/Honken
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Så min fråga: är Eon utan modulerna ett kul och unikt spel?

I motsats till övriga i tråden svarar jag nej på den frågan. Systemet i sig är inget att köpa boxen för - då rekommenderar jag helt klart att du tittar igenom utbudet av moduler till spelvärlden Mundana istället. Även om det tillkommit viss grundinformation om Mundana och dess folkslag/kulturer i regelböckerna till Eon 3, har man ödslat bort en hel del utrymme på spelar- och spelledartips som jag hellre hade sett gick till världsinfo, t ex. Tipsen har fått mycket beröm (även av min SL som knappast är nån gröngölning i branschen), men är främst med för att göra spelet mera nybörjarvänligt. För min del känns de överflödiga.

Å andra sidan kostar hela boxen bara 199:-, så ska du köpa ett svenskt rollspel på vinst och förlust så är det ju guldläge :gremsmirk:!


/Rax
 

Xèrion

Veteran
Joined
21 Aug 2003
Messages
72
Location
Älvsbyn, Norrbotten, Sverige
Jag skulle nog svara ja på den frågan. Fast min bro äger Eon II med tillhörande magikerns handbok(tror namnet var så iaf) beställde han den nu för någon dag sen. Av den information jag fått av andra spelare så är det lite ihopplock och justerimgar som gjorts sen förra upplagan. Bla har man bestämt sig för vilket system som ska anväda vidskapande av stridskonter. Det fanns tidigare 2 olika system för hur detta kunde ske. Både i modulen Vapenmästaren och Modulen Krigarens Väg.

så köp.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Bla har man bestämt sig för vilket system som ska anväda vidskapande av stridskonter. Det fanns tidigare 2 olika system för hur detta kunde ske. Både i modulen Vapenmästaren och Modulen Krigarens Väg.

I så fall har de bara hänvisat till vilken modul det är som har rätt system (tror inte de har gjort det men eftersom jag inte läst boken så noga kan jag inte säga för säkert) för dessa regler står inte i Eon III böckerna. Sedan har de tagit bort stridskonsterna ur yrkena (man kunde förut få välja en stridskonst istället för en vapenfärdighet) och det beror på (har jag hört*) att de ville få bort det där med att hänvisa till andra moduler (vilket de för övrigt misslyckats med, ifall det nu var det som var meningen).

Ahh, fan nu tappade jag bort mig. Det var väl meningen Eon III skulle vara komplett utan att behöva köpa en massa andra moduler.

<font size="1">*Har hört det (eller något liknande eller kanske något som bara innefattar att stridskonster är borttagna ur yrkena av någon anledning) här på forumet men hittar inte det inlägget. Någon som vet med sig kan väl säga ett knyst om det?</font size>
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Stridskonster i Eon III

*Har hört det (eller något liknande eller kanske något som bara innefattar att stridskonster är borttagna ur yrkena av någon anledning) här på forumet men hittar inte det inlägget. Någon som vet med sig kan väl säga ett knyst om det?

De togs bort avsiktligt. En anledning var att man ändå inte kunde få det komplett med alla tekniker och moment. Stridskonster hörde helt enkelt lika lite hemma i Eon III som magiska effekter. Man kan trolla och slåss med Eon III, så komplett är det nog fortfarande.
 

Xèrion

Veteran
Joined
21 Aug 2003
Messages
72
Location
Älvsbyn, Norrbotten, Sverige
Skulle nog vara möjligt som du säger att det är ett hop plok från olika moduler för att få det mer komplett. Sen vet jag dock inte hur rollpersons skapandet ser ut, du råkar inte veta om de ändrat något på just en biten ?
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Sällan får man ett sånt här bra erbjudande och Eon fantast som man är så......köp den!! (Beställde faktiskt den igår :gremwink:)

Men hur man nu än vänder och vrider på det så kommer man tillsist behöva modulerna fast det beror ju på vad man själv vill ha och anser är nödvändigt.

Eon 3 grundböckerna tar upp mycket både om mundana(världen), regler och även hur man kan bli bättre spelare/spelledare. Man klarar sig säkert länge med bara grundboken men allt står ju inte i den och det måste man tänka på. Den nämner ju mycket "basic" (vilket är bra) men det är det utöver som man själv få ta ställning till om man vill ha eller inte.

Men det är verkligen värt pengarna och vem vet du kanske fastnar för Eon, och det hoppas man väl.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Sen vet jag dock inte hur rollpersons skapandet ser ut, du råkar inte veta om de ändrat något på just en biten ?

Det är ungefär som förut men en del olikheter finns det. De har förbättrat (enligt mig) en del tabeller (extra enheter för hög ålder, attributsänkning pga låg ålder) utökat bakgrundstabellerna ändrat litegrann på yrkena (bla det där med stridskonsterna) och även utökat utbudet av yrkena lagt till nån hantverksfärdighet (dock har de glömt beskrivningen på den) fixat till startutrustningen (mer detaljerat). Lagt till en massa spelartips och tips för 'att ge rollpersonen liv'.

Alltså lite justeringar här och där och lagt till lite nytt smått och gott :gremlaugh:
 

Galin

Veteran
Joined
30 Dec 2004
Messages
9
Location
Lamur
Hej, jag har köpt EON3 och tycker att det är jätte kul.
Det är tjälvklart roligare att spela om man har många moduler. Men det är också jätte kul att spela utan tillägs moduler.

Jag tycker att du borde köpa det.
 
Top