Nekromanti Värsta SF-klichén?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Lampor och sånt

"Har du någonsin sett en modern kommunikationscentral eller kommandocentral? Eller en cockpit på ett modernt flygplan. Där kan vi snacka mängder av knappar, rattar, reglage och lysande blippar."

Nä, det är de gamla. De moderna försöker tvärtom minska ner antalet knappar, rattar, reglage och lysande blippar. Det moderna flygplanet (och kommandocentralen) har ett fåtal multifunktionsskärmar istället.
 

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
Jag tycker det är irriterade att rymdfarkostar som far genom rymdens vakuum låter i de flesta filmer och serier. Inte ens i rymden får man det lugnt och tyst.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Re: Lampor och sånt

Jovisst, det är färre i ett modernt flygplan, men fortfarande äckligt många. Ta bara en titt på JAS-39 gripens cockpit.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Är är det med eld, explosioner, raketstrålar, et cetera?

Jag är inte mycket för sci-fi (och ingen hejare på naturvetenskap för den delen), men jag tycker ändå det är ganska störigt när man ser tydliga eldslågor i rymden, för det har jag fått lära mig att så ser det inte ut...

- Lycan
 

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
Re: Ljud i vacum [OseriösT]

Nja, de följer inte Minsta Motståndets Lag, till skillnad från undertecknad. :gremwink:

-
Peter
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Förklaringar.

I det där avsnittet så analyserade de en bild tagen med en vanlig kamera, som använder film. Ingen videokamera dock. Men de hade ju ändå bildern i datorn, vilket borde göra den elektronisk. Ändrar det något?
Har du ett filmoriginal så kan du ju alltid scanna det i jättehög upplösning i efterhand, så det borde vara möjligt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Lampor och sånt

"Ta bara en titt på JAS-39 gripens cockpit."

Been there, done that. Det är klart mycket färre ploppar än AJS-37 och J-35. Till och med jag kan begripa det. :gremgrin:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Lampor och sånt

Har du någonsin sett en modern kommunikationscentral eller kommandocentral? Eller en cockpit på ett modernt flygplan.

En cockpit är bara en liten myshörna - de reglagen borde de flesta kunna lära sig på ett par dagar. Kommcentraler har fler, men det är fortfarande en rätt finit mängd, oftast längst efter ett bord, och har ofta ett antal likadana uppsättningar paneler.
De är när man fyller väggarna i hela rum från golv till tak - och gärna också korridorerna mellan dem - med lampor och reglage, som det hela börjar se mer ut som dekorationer än som nåt folk är tänkta att faktiskt kunna hålla reda på.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag tycker det är irriterade att rymdfarkostar som far genom rymdens vakuum låter i de flesta filmer och serier.

Det gamla standard-motargumentet: I rymden skulle man inte höra marschmusik med London Symphony Orchestra heller. (-:

--
Åke
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Sidospår ang. Space Rangers (ANT)

ja, vad nu Carl-Hiroyuki Tanakas roll i Space Rangers hette.
Zylyn hette rollen. Roligt att fler än jag som minns serien för övrigt - Space Rangers var en av de första riktiga sci-fiserier som jag faktiskt såg :gremlaugh:
 
G

Guest

Guest
Det kan det faktiskt göra, men troligheten att de skulle vara eldfägade är mindre.
I skeppet finns det ju faktiskt syre oftast.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
troligheten att de skulle vara eldfägade är mindre.
Lågor som inte är "eldfärgade"?

Om vi pratar om flammor från en raketmotor liknande de som används idag, så ser jag ingen anledning till att de inte skulle vara "eldfärgade".

/Mikael
 
G

Guest

Guest
Beror på materialet som brinner, eftersom jag tror du tänker på träffar etc, så borde det brinna med materialets lågfärg vilket ofta är grönt, blått eller ljusgult och inte brandgult.

Vid explotioner är det mera blandat och bör därmed härstamma från saken som orsakar explotionen, även här tror jag inte på att man skulle använda något som gav brandgul låga, mest för att det i detta fall betyder medioker oxidator och det är inget man vill ha i vakuum.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
"Se ut" är inte nödvändigtivs synonymt med "vilken färg". Alltså, någon sade till mig i ett dunkelt förflutet att syretillförsel och gravitation påverkar hur brinnande/exploderande material ter sig. Diskussionen uppstod under en film där något rymdskepp exploderade och eldslågorna helt uppenbart strävade uppåt; eller något sådant; väldigt jordiskt såg det ut iaf.

Validera.

- Lycan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Explosioner

Det är skillnad på lågor och lågor. En stearinljuslåga i nollgravitation är till exempel en snäll och långsam låga. Den är klotrund eftersom det inte finns något uppåt som de lättare heta gaserna kan färdas, och den är svag eftersom de heta gaserna mer eller mindre blockerar tillgången på syre.

De flesta raketlågor som används där uppe har ungefär samma utseende som här nere, eftersom oxidator och bränsle sprutas in och förbränns under kontrollerade förhållanden. Däremot så expanderar avgasplymen mycket, mycket snabbare, så när man på jorden får en eldpelare ovanpå en rökpelare så får man i rymden bara en eldpelare. Detta under förutsättning att lågan syns alls: rymdfärjans huvudmotorer drivs med väte, som inte har någon större rökutveckling och brinner med en svagt blå låga. Så under sista skjutsen upp i rymden så ser man mest tre lysande blå punkter som faktiskt är så svaga att man fortfarande kan se resten av färjan. De lysande punkterna är för övrigt vitgula, och kommer av att brännkamrarna och raketdysorna är vitglödgade, inte av själva syre/väte-förbränningen. Så svag är lågan av syre/väte-förbränningen.

Väl ute i rymden så manövrerar rymdfärjan med hydrazin. I den mån man ser något alls så ser det mest ut som en puff med en sprejdeodorant. Till och med månlandarens start och landning "uppvisade" en trist brist på de eldslågor som kännetecknade starten från Cape Kennedy.

Kärnvapenexplosioner i rymden ser ut ungefär som de första sekunderna på Jorden. Det är en kraftig ljusblixt följt av en stor eldboll som huvudsakligen består av förångat kärnvapen. Sen skiljer det sig: det blir inget svampmoln och eldbollen blir inte så där fluffig som på Jorden, utan fortsätter att vara klotrund och förtunnas tills den inte syns alls.

Anslagsexplosioner, till exempel av meteoriter på månen, kan bli rejält uppseendeväckande. I och med att energin blir så enormt stor vid anslaget så får man i princip samma resultat som kärnvapen. Det blir mer nedfall också då det är mer skrot i systemet. Resultatet blir ett väldigt karakteristiskt konformat utkast av material, med spetsen neråt mot anslagspunkten.

En kemisk explosion i rymden har jag aldrig sett någon bild på, men om jag får gissa så skulle den vara klotrund och snabbt tunnas ut och dissipera.

---

Medan vi ändå talar explosioner, så kan vi ju nämna att ytterst få explosioner på film ser realistiska ut. Atombomben i Terminator 2 är ett bra exempel på en bra explosion, och brittiska TV-deckare brukar ibland få till riktigt bra bilbomber. "Orions bälte" hette en brittisk kalla kriget-deckare från åttitalet, som avslutas med en bilbomb. Det sade PANG, en vit blixt syntes i kupen, dörrarna flög upp, rutorna for ut, huven och bagageluckorna öppnades, hjulen kom på sned, allt detta mer eller mindre samtidigt. Sedan var kupén fylld med vit rök, och det började brinna lite sakta i inredningen. Fade to black.

Inga bensinlågor, inga meterhöga flammor, inget sådant. Senare fick jag veta att de gjorde bilbomben på enklast möjliga och mest realistiska sätt: de riggade ett kvarts kilo sprängdeg under förarsätet på bilen och detonerade den. Det vill säga, precis så som en riktig bilbomb skulle te sig. Det var en rätt kul insikt, och den gav mycket till seriens "vardagsgrymhet".
 
Top