Nekromanti Värnplikt...

bekroink

Veteran
Joined
8 May 2003
Messages
6
Location
Komplexa vektorrummet.
Skyttegravar & Djungler!
Av erfarenhet vet jag dock att djungelkänslan är lättare att bygga upp hos spelarna. Skyttegravar blir lätt "lite jordvallar på en lägeskarta".
- Hiva in ett stycken stridsrobot eller två i djungeln och predatorkänslan är ett faktum.
Fick folk att skita knäck med en "predator" i ett stycke prima svensk skog i Wastelands. :gremgrin:
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Search & Destroy! :gremcool:

Här ska de krypa genom djungeln bredvid sina döda/sårade kamrater och vara pissrädda för stora metallbestar som smyger omkring efter dem. Hmm, ungefär som elaka Tachikomas från Ghost in the Shell...

Någon som har en aning om hur läget är i Korea år 2059?
Eller ännu bättre: Egna idéer! :gremsmile:

Termoptiskt kamoflage, någon?

DragonLord - är övertygad om att elaka japanska robotar ska vara inblandade...
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Tja för att bara ta ett okontroversiellt exempel kan jag ju ta AK74/AKM som kommer att gäcka och gå igen under lång tid framöver...

Den svenska arméns trotjänare, lastbilen Ltgbil 939 som användes fram tills bara förra året.. Dom har tjänstgjort sedan 50-talet.

Granatgeväret Grg m/48 som utveckades mellan 40-och 50-talet (används än idag).

Ryska BTR-50 och -60 som fortfarande används på många håll, liksom stridsfordonet BMP-1,

Stridsvagnen T-34/85 från 1940-talet, användes fortfarande av den jugoslaviska armén under 1990-talets konflikter.

Stridsvagnen T-55 från 1950-talet.

Artilleripjäser av alla möjliga slag från 40- och 50-talen används fortfarande på många håll, liksom raketartilleripjäsen BM-13 och BM-14...

osv osv.....

I sin dåvarande form sa jag faktiskt inte, det var ditt påhitt. All materiel utvecklas och förbättras efter förmåga och behov, så är det inom alla arméer, har alltid varit och kommer alltid att vara.

Hur många av USAs soldater var värnpliktiga?
USA har för länge sedan gått ifrån värnpliktsförsvaret, därför, av den enkla anledningen hade dom inga värnpliktiga i konflikten... Sedan vilka av dessa försvarsgrenar som är lämpliga att använda värnpliktiga i kan man ju diskutera för evigt men som ett mkt intressant exempel på en ytterst kompetent armé kan nämnas den israeliska. Mer lojala, välutbildade och kompetenta soldater får man leta efter.

Många av de vanligaste fördomarna mot värnplikten kommer av konflikter som kuwaitkriget, Sexdagarskriget osv osv...
Samtidigt glöms en stor del av världens värnpliktsförsvar bort, exempelvis israels, Sveriges, Tysklands före detta, Sovjetunionens osv osv.... Många av dessa är (eller var) mkt kompetenta och jag vill mena att det mer beror på andra saker än att det just är frågan om ett värnpliktsförsvar. (ex utbildning, kompetens i befälsleden, resurser osv > )

Under en artilleriradarförevisning i Bodens garnison förra vintern där representanter från hela världen fanns inbjudna, blev många besökande högre befäl (bla Ryssar, Amerikaner och Europeer) väldigt imponerade över den kompetens som de svenska värnpliktiga visade när det gällde en så avancerad utrustning som den svenska arthur-radarn. (Klassas som den främsta i världen förresten).

De flesta systemen är inte särskilt svåra att lära sig om man har vanliga baskunskaper (som exempelvis datorkunskap, elektronik eller ngt annat linkande) från övriga samhället i bakfickan. Det mesta handlar i slutändan ofta bara om en väl inövad rutin.

Jo, men för att du vet hur man skjuter med en K-pist, eller må så vara en heldatoriserad artilleripjäs, så betyder det inte att du är en bra soldat. Om alla länder har tillgång till samma material är det soldaternas kompetens som skiljer stridskrafterna åt (samt antal förståsm även om det spelar mindre roll). För att kunna få en hög kompetensnivå måste man utbilda länge och betala ut lön. Därför skaffar man yrkesarméer.
Hörde angående detta att under NATOs samövningar i Europa, då Tyskland fortfarande hade värnpliktsförsvar, vann dom varje gång mot sina amerikanska kollegor när man jämförde kompetens hos de bägge arméerna mot varandra >
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Nämn något vapen/krigsmaterial från 40/50-talet som idag används i sin dåvarande form av konventionella armér.
Gevär m/96 togs ur tjänst 1997 efter 102år i tjänst rekord inom svenska armen. Grg m/48 används fortfarande i många länder, spräng och rökhandgranterna 56 används än. I framtiden kommer nog pskott m/86 användas ett bra tag till och det nya pskottet mbt-law finns nog var i många decenier. Kpist m/45 används bla i Lettland. Det finns många exempel bland handelvapen och mindre bland stridsfordon och artilleri.

Krig utspelar sig inte längre på en bred front med massor av tanks och soldater utan det blir mer och mer inriktat på små aktioner.
Krig är alltid stora aktioner. Däremot så ukämpas de med nya doktiner som tex manöverkrigföring, air land battle och NBF. Gemensamt för de flesta teorier är att hela tiden förlytta styrkor över stora avstånd, strida på djupet och kraftsamla olika stridskrafter till samma plats för att snabbt nå avgörande.

Exempelvis i Irakkriget 2. Hur många av USAs soldater var värnpliktiga?
USA har en yrkesarme så det finns inga värnpliktiga. Hur många av Israels soldater är värnpliktiga på västbanken? Hur många av Rysslands soldater är värnplikiga i Tjetjenien?

De styrkor som de främst satte in var flyg(värnpliktiga piloter?), US Marines (värnpliktiga?) Flottan. Alla de kräver lång utbildning alltså yrkesmilitärer.
US marin har inte lång utbildning, många går i college på marinens bekostnad mot att de tjänstgör i tre år (eller två? Kommer inte ihåg). Grund utbilningen är dock ungefär lika lång som i sverige.

Sedan behöver man inte jobba inom militären i hela sitt liv. Många kanske bara är där ett par år.
Svensk värplikt är mellan 7,5 månader och 15 så skillnaden är inte stor rent utbilningsmässigt. Sedan är det dock svårare att få iväg värnplikiga till konflikter utanför landet än det är att skicka yrkessoldater.
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Tjena DragonLord

Jag hade också tänkt mig ett sånt speläventyr, men så synade jag mina spelares intressen och bakgrunder lite extra och hittade en gemensam nämnare...alla hade ett brottsregister ungefär lika långt som min underarm så jag skickade hela bunten i fängelse och därifrån till ett Bootcamp...mina spelare tyckte jag var lite taskig men dom gillade idén faktiskt bättre än jag hade trott...så dom fick ju chansen att träna sina karaktärer i allt från vapen till säker hetssystem, och nu när dom har kommit ut därifrån så är de helt inne på att vara soldater i den smet som finns över hela världen och dem är beredda på att dem när som helst kan få ett kodat brev där det står att dem ska rycka in som soldater lr som spioner lite överallt i världen...vilket kan hända när som helst eftersom mina spelare bor och lever mitt i centrala schweiz

H Desticado
 

D4rkchild

Veteran
Joined
3 Feb 2001
Messages
22
Location
Göteborg så klart!
Tvångsrekrytering och värnplikt är ju iofs. långtifrån samma sak.
Faktum är att värnplikten/folkförsvaret ofta är ett skydd för demokratin
då risken för militärkupper etc. sjunker drastiskt när armén består av vanliga medborgare och inte elitsoldater. Chansen att värnpliktiga skulle skjuta på sina bröder och systrar är också väldigt liten, något som gör värnpliktsystemet rätt malplacerat i totalitära stater.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Svar på båda inläggen

Det var jag som var lite otydig. :gremblush:

Först och främst syftade jag på ett framstående I-land eftersom det var det topicen gällde.

Vad jag ville få fram med, Nämn något vapen/krigsmaterial från 40/50-talet som idag används i sin dåvarande form av konventionella armér. , var att mycket material uppdateras. Vilket personen vars inlägg jag svarade på inte framhävde.

Sen är frågan hur pass lönt det är att ha en värnpliktsarmé när arméns storlek bara minskar och minskar, vilket är fallet med de flesta länder, i alla fall till arméns effektivitet.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Låter som en trevlig idé. Det borde funka bland mina spelare, med tanke på hur långa deras brottsregister har en tendens att vara.

DragonLord - ska börja skriva på sitt bootcamp idag. Lika bra att få lite gjort medan förkylningen sitter i och man har en fridag. :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Ze förrän lejion

Främlingslegionen är ju ett mycket bra sätt att ordna en sådan kampanj, speciellt med tanke på att det nästan automatiskt ger karaktärerna mörka bakgrundshemligheter. Dessutom får man tjänstgöra i riktiga skitområden, något som ser ut att vara önskvärt.
 
Top