Nekromanti Världsmakare sökes

Lorenzo

Veteran
Joined
18 Feb 2002
Messages
11
Vi är tre killar som dragit igång ett hobbyprojekt som går ut på att skapa en rollspelsvärld, främst avsedd för eget bruk, till Drakar och Demoner Expert, som motsvarar våra egna krav på en sådan. Vi söker andra som är intresserade av att deltaga i detta projekt och bidraga med idéer och skaparglädje.

Världen i fråga är starkt inspirerat av Europa under renässansen och i viss mån under antiken men med inslag av mörk fantasy. Stor vikt läggs vid stämningsskapande men också vid nogrannhet och trovärdighet varför historiska kunskaper är en förutsättning.
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Ojojoj

Hjälp. Det är precis vad jag har gått och velat starta de senaste veckorna. En riktigt bra spelvärld. Jag är super intresserad. Äger expert, tjyvisar å lönnisar, kaos väktare, krigarens handbok, monsterboxen, alver, hjältens handbok, barbia, å två stora äventyr till som jag inte kommer ihåg vad dom heter, drakar och... och... måste inventera lite tror jag.

Jag bor i stockholm och skulle som sagt hemskt gärna vara med i ett dylikt projekt.
 

Gaidin

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
9
Location
Borås
Jag skulle väldigt gärna vilja vara med. Har precis blivit SL i våran grupp (men har varit spelare sedan länge) och behöver själv en värld att spela i. Har funderat på att göra en själv men har aldrig kommit igång.
 

Lorenzo

Veteran
Joined
18 Feb 2002
Messages
11
Re: Ojojoj

Nu är det väl inte främst kännedom om Äventyrsspels moduler som är avgörande för ett sånt här projekt utan snarare kunskaper om europeisk historia i allmänhet och renässansen i synnerhet. Vi tänkte oss att världen skulle vara så fristående från alla regelsystem som möjligt.Dock lutar vi oss på Drakar och Demoner Magi vad gäller just Magi och Drakar och Demoner Monster för varelser.
 

Lorenzo

Veteran
Joined
18 Feb 2002
Messages
11
Vi tänker oss en fantasy värld baserad på renässansens Europa (och i viss mån antiken). Vi beskriver varje rike vart för sig och så detaljerat som möjligt vad gäller geografi, kultur, historia, ekonomi och så vidare. Dessutom kommer religion och filosofi även att behöva utvecklas. Anledningen att vi baserar projektet i så hög grad på Europa beror på att man kan använda sig av historiskt material för att få det hela så realistiskt som möjligt. Det är dock helt klart en fantasy värld som vi ser för oss.
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
En Garde!

Ereb Altor ganska starkt inspirerat av europa?

Vad är er vision att göra typ ett bättre Ereb Altor eller?

Om så är fallet, varför inte bara bygga och modifiera Ereb?

Eller att göra (er värld) ännu mer som europa?
Om så är fallet, varför? EDD är väl ett fantasy rollspel?
Kanske bättre att göra en "egen" värld i så fall!

Eller att göra (er värld) mer realistiskt?

Oavsett anledning finns det ett spel som heter En Garde, det är både realistisk (ganska ... åtminstone tanken som jag uppfattar den!) och det utspelar sig i Europa. Och kan utspela sig i mer eller mindre vilken epok av medeltiden som helst. Jag utfärdar härmed en plagiat varning ..

Annars kan ni ju alltid skaffa En Garde och modifiera ihop något som passar just Er.

MVH

Ryng
 

Lorenzo

Veteran
Joined
18 Feb 2002
Messages
11
Re: En Garde!

Vårt mål är inte att skapa någonting uikt. Vårt mål är att skapa någonting bra. Bara för att någonting är nyskapande behöver det inte vara kvalitativt och vice versa. Vi vill skapa en spelvärld som vi själva vill spela i.

Dessutom är det inte en exakt kopia av renässansens Europa det rör sig om, däremot tänker vi använda oss av historiska förhållanden för att skapa en realism i världen som på det hela taget ändå ska vara en fantasy-värld.
 
Top