Nekromanti Världskrig i Ereb

timtom

Veteran
Joined
24 Sep 2013
Messages
8
Location
Mölnlycke
Jag sitter som spelledare i en kampanj i Ereb Altor och funderar på att skapa ett storskaligt krig i södra Ereb(som spelarna kan välja att delta i eller fly från bäst de känner) där Berendien går in i Hynsolge och gör vad en riktig stat hade gjort om en granne varit så försvagad av långvarigt inbördeskrig. Det skulle då få som effekt att det Feliciska piratkriget(som beskrivs i kopparhavets kapare) skulle utbryta och det skulle också ge en god ursäkt för att Berendien skulle vara ett så lätt mål iom att deras armé är i Hynsolge. Jorpagna och Erebos skulle behöva blanda sig i för att hjälpa Berendien för att inte Felicien ska få ett totalt herravälde över kopparhavet. Samtidigt funderar jag på att låta Caddo inleda ett Soltåg(dvs korståg) mot Zorakin och Kardien om den rätta trosinriktningen inom Den Lysande Vägen.

Någon som har någon bra idé, för eller mot, om och/hur detta ska göras?
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Caddo kan skicka in för trupper i form av infiltratörer i Zorakin för att destabilisera den falska freden som Nord och Syd Hertigarna har mot varandra. De har ju ett politiskt internt krig mot varandra.

Låter coolt och då får man nog ändra lite på det äventyr som finns i Erebaltor modulen som är äventyret förre till Nidländska reningen. Kan vara mycket intressant.
 

timtom

Veteran
Joined
24 Sep 2013
Messages
8
Location
Mölnlycke
Jag gillar verkligen din tanke om att så split mellan nord och syd hertigarna^^.

Av någon anledning så har yrket Helare aldrig existerat i något Drakar och Demoner spel jag varit med om, inte för att det varit förbjudet utan för att ingen har använt det ens som slp, så jag funderar på att introducera en helare eller flera som ledare för den Caddiska rörelsen och motivera de helande krafterna med att de får kraft ifrån Etin. Detta gudomliga ingripande i dessa profeter(eller något) skulle kunna stå som en ganska god förklaring till varför den typen av rörelse utbryter.

Jag tillhör de som anser att den nidländska reningen mest ska sopas under mattan om jag ska vara ärlig, men jag antar att du menar det äventyret med det Hynsolgiska inbördeskriget "Enhörningen och Drakormen"? Jag tänker att om spelarna vill blanda sig i Hynsolge situationen så är det en ganska god inspirationskälla.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Badass! Börja spelarna som erfarna och mäktiga karaktärer. Inga små äventyrare eller nya politiker utan krigsherrar och regenter med blodade järnnävar. Ge dem en arme eller ett rike och en arme och låt dem karva ut sitt nya kejsarrike med stål och giftemål och eld och handel och magi.
 

timtom

Veteran
Joined
24 Sep 2013
Messages
8
Location
Mölnlycke
Har några spelare som inte spelat(drakar och demoner) på flera år och en som bara spelat WoW och CoC innan så vi började faktiskt på vanlig och med BP point buy, men jag har varit väldigt frikostig med EP och det har redan på andra äventyret delats ut de första hjältepoängen(förvisso bara två poäng men likväl). Det var till stor del för att kunna mata in lite information om världen i de första äventyren utan att få det att bli allt för svårt att hålla koll på, den som aldrig spelat innan och inte vet något alls om Ereb spelar en ung dvärgisk magiker som blivit förvisad och aldrig varit utanför fästet han växte upp förut. I ett försök att låta hans karaktär vara lika ignorant om världen som han själv^^

Vi var alla ganska ense om att det oftast startas kampanjer men att de aldrig riktigt når upp till den episka biten alla vill komma till på grund av att det rinner ut i sanden eller att alla dör. Vi bestämde oss för att helt sonika för hoppa rakt in i det istället för att sakta arbeta sig in i det och då jag funderat en stund så kom jag fram till att Ereb är en geopolitisk guldgruva.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
timtom;n49887 said:
Har några spelare som inte spelat(drakar och demoner) på flera år och en som bara spelat WoW och CoC innan så vi började faktiskt på vanlig och med BP point buy, men jag har varit väldigt frikostig med EP och det har redan på andra äventyret delats ut de första hjältepoängen(förvisso bara två poäng men likväl). Det var till stor del för att kunna mata in lite information om världen i de första äventyren utan att få det att bli allt för svårt att hålla koll på, den som aldrig spelat innan och inte vet något alls om Ereb spelar en ung dvärgisk magiker som blivit förvisad och aldrig varit utanför fästet han växte upp förut. I ett försök att låta hans karaktär vara lika ignorant om världen som han själv^^

Vi var alla ganska ense om att det oftast startas kampanjer men att de aldrig riktigt når upp till den episka biten alla vill komma till på grund av att det rinner ut i sanden eller att alla dör. Vi bestämde oss för att helt sonika för hoppa rakt in i det istället för att sakta arbeta sig in i det och då jag funderat en stund så kom jag fram till att Ereb är en geopolitisk guldgruva.
Okej. Men om spelarna bara är vanliga äventyrare, vad gör de?

Alltså, ja. Du har ett stort krig på gång. Cool bakgrund! Men om dina spelare är ett gäng grunts så spelar politiken nästan ingen roll bortom "Idag slåss vi med de här killarna". Är de lönnmördare eller elit agenter för en av faktionerna? För de känns inte som om de är på en nivå där de inte aktivt kan vara en del i att forma konflikten och ändra allianser utan blir tillsagda vad de ska göra av en chef. Eller är de opportunister som passar på att roffa åt sig pengar och loot under skydd av kaoset? Eller bara bor de här och skit landar på deras tröskel? För då känns inte heller den komplexa politiska situationen intressant bortom "Oh gud, alla slåss med varandra!".
 

timtom

Veteran
Joined
24 Sep 2013
Messages
8
Location
Mölnlycke
De hade själva talat om att dra till Hynsolge på rent opportunistiska grunder och det kan mycket väl räcka, och jag har inte beslutat om allt det här ska inträffa och om det blir så så sker ju inte allt över en natt. Det är lite äventyrande och planerat för dem där de ska få lite möjligheter att få in en fot i antingen handelshus eller det berendiska hovet om de väljer att stanna kvar i Berendien. Ska också ges möjlighet till snabbt avancemang om de beslutar sig för att ge sig in det Hynsolgiska inbördeskriget vilket de som sagt har funderat på. Inget riktigt storskaligt men tillräckligt för lite autonomi så att de inte bara har en SLP som säger "gå hit/ gå dit" utan jag tänker att det snarare ska finnas en möjlighet att skapa sig ett namn, och mer därtill, om det blir den här nivån av krig vilket kan utgöra en väldigt ordentlig kampanj. Och gott om möjligheter att välja och byta sidor(eller skapa sin egen) ju mer tiden lider.
 

timtom

Veteran
Joined
24 Sep 2013
Messages
8
Location
Mölnlycke
Och det politiska är lite relevant hur som för att den ursprungliga idén antagligen kom till av att en spelare klagade, och fick medhåll av andra, på bristen av realistisk geopolitik i Ereb dvs att inget annat land försökt att dra nytta av det långa inbördeskriget i Hynsolge. Så först tänkte jag att det låter inte dumt egentligen att Berendien försöker roffa åt sig territorium och om de flyttar stor del av armén dit så verkade det bara logiskt att dra in det Feliciska Piratkriget. Delen med ett Soltåg är det mest osäkra med det hela och kan mycket väl dröja ett bra tag, utebli eller vara en annan kampanj.
 
Top