Nekromanti Världskartor

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Någon av er kanske har gjort hela världskartor till era rollisvärldar. Hur har ni i sådana fall löst projektionsproblematiken? Om ni har använt Mecatorprojektionen, hur har ni då tagit ställning till yt och avståndsförskjutningen som naturligtvis blir större ju närmare polerna man rör sig?

- Targon, skrivare
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Ett alternativ om man snabbt vill skissa upp en världskarta är att använda bifogade mall. Visserligen inte perfekt, men avståndsförskjutningarna blir relativt små och fördelade över hela planeten. (Dessutom kan man ju vika ihop mallen till en T20-formad glob...:) )

Ett annat alternativ är att strunta i att skapa en planet, utan bara göra en skiva. Detta är ju inte helt ovanligt förekommande i fantasysammanhang...
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
En fråga om exakthet?

Det låter i mina öron som lite overkill att vara så exakt som du antyder - i en fantasyvärld är det väl oftast av ganska liten betydelse om kartan stämmer till 100%? I mer vetenskapliga sci-fi spel kan jag tänka mig att man vill ha en viss exakthet, men även där kan man väl fråga sig om det är värt att grunna över sådana detaljer - då de flesta av oss som gör egna rollspel gör dem antingen för (ganska) enskilt bruk, eller för onlinepublicering av något slag... Vill man vara riktigt petig och nogrann, dock, rekommenderar jag att man försöker få tag i ett 3D-program av klass och gör en jordglob - den enda exakta projiceringen av en värld (hörde jag av min geografilärare, så kom inte och debattera det! /images/icons/wink.gif). Jag har prövat det och även om det är snuskigt omständigt så går det att göra en hyfsad bild av en planet med det- Tyvärr har jag nyligen fått datorn totalrensad, så jag har inget exempel att ge, vare sig på världen jag gjorde eller programmet (brydde mig inte så mkt om vad det hette då eftersom jag hade.. umm.. "fått" det av en god vän..).

//MiD[K]NiGHT.

 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Winkels

jag brukar använda mig av Winkels projektion, där jordklotet ritas som en stor oval som är bredast längst med ekvatorn. Det gör att avstånden och ytorna blir lika stora som i verkligheten, men att länderna utmed kartans kanter blir oerhört sneda.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Mercators projektion ...

... lämpar sig egentligen bara för sjökort. Det hindrade dock inte mig från att använda den till världskartan i Gondica (mest för att den kändes rätt tidsmässigt).

En stor nackdel med denna projektion är dels den stora ytförvrängning som sker ju längre från ekvatorn man kommer (inte lika stor som vid perspektivisk cylinderprojektion dock) och dels att det inte går att avbilda polerna eftersom meridianerna är helt parallella.

Den stora fördelen är att alla kompassriktningar kan avbildas med räta linjer vilket gör det lätt för sjöfarare att ta ut en viss kurs.

/Dante
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Man tackar!

Kul! Jag ska verkligen göra ett försök utifrån denna mall. Tackar!

- Targon, skrivare
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: En fråga om exakthet?

" Det låter i mina öron som lite overkill att vara så exakt som du antyder - i en fantasyvärld är det väl oftast av ganska liten betydelse om kartan stämmer till 100%? "

Det beror på. Just det rollspelsprojekt jag nu håller på med tilldrar sig i en fantasyversion av sent 1700-tal, då global sjöfart var viktig och världen var känd i så gott som hela sin rund. Därför är det bra med åtminstonen något som liknar exakthet utan att för den skull behöva vara 100%-ig.

- Targon, skrivare
 
Top