Nekromanti Världskartor

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Jag vet inte om det är någon annan än mig som stört sig på att de flesta program som genererar fantasy-världar baseras på något fraktalt-tjohej vars resultat aldrig ser helt "rätt" ut.
Eftersom jag är en sån som stör mig på just sånt så kraffsade jag runt på internet och hitta ett program som heter Worldbuilder från Experilous. Programmet är nog knappt i alfa-stadiet, men kartorna blir ändå rätt så schyssta eftersom de baseras på kontinentaldrift.

 

Attachments

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Ruskigt coolt! Har du nån länk man kan lattja med? Hade inte bangat för att få ihop en världskarta med ett minimum av fippel.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Till det mesta inom fantasy klarar jag mig rätt bra med papper och penna. Men FTL sci-fi eller annat där man kan hoppa mellan planeter... Så bra program att generera världar med är klart intressant :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Lupus Maximus;n169214 said:
Till det mesta inom fantasy klarar jag mig rätt bra med papper och penna. Men FTL sci-fi eller annat där man kan hoppa mellan planeter... Så bra program att generera världar med är klart intressant :)
Asch, jag har mycket att fixa fram! Hade inte bangat för att få nåt att bli inspirerad av i kartväg. Man får ta lite genvägar och använda sig av lite hjälpmedel för att få rotation på allt.

Ola, testade din kartmakare, men jag får den inte att ge mig några kontinenter tyvärr! Sen känns hexes lite för grovhugget för en riktig "insidan på pärmen"-karta.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
zonk;n169230 said:
Ola, testade din kartmakare, men jag får den inte att ge mig några kontinenter tyvärr! Sen känns hexes lite för grovhugget för en riktig "insidan på pärmen"-karta.
Stämmer. Tänker du dig SF-planeter med helt andra biotoper än jordens? Jag såg någon planetgenerator för Traveller på ett OSR-forum, men där gjordes ingen karta, däremot kontinentbeskrivningar med råvaror, kemikalier i luften, strålningstyper och varelser.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
olaberg;n169233 said:
Stämmer. Tänker du dig SF-planeter med helt andra biotoper än jordens? Jag såg någon planetgenerator för Traveller på ett OSR-forum, men där gjordes ingen karta, däremot kontinentbeskrivningar med råvaror, kemikalier i luften, strålningstyper och varelser.
Nee, jag är bara för lat för att spotta ur mig en karta till min fantasy-värld. Fokus på medelhavsklimat, typ? Tänkte att man kunde korpa nåt / bli inspirerad från typ nåt i stil med det RollForFumble postade!
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
What?! Lever den här tråden??

Det fanns en länk inbakad i texten ovan till programmet men här är den igen http://experilous.com.
Det är ett litet program som han som gjort programmet vill ha 8 dollar för, men jag börjar bli lite orolig för att han lagt utvecklingen av programmet på is, det har inte hänt så mycket på ett bra tag tyvärr.
(den här länken är kanske bättre http://experilous.com/1/store/offer/worldbuilder)


Men han har en annan variant av programmet som man kan lattja med gratis: http://experilous.com/1/planet-gener...4-07/version-2

Nu blev jag ännu mer påmind om att min sida inte blivit uppdaterad på 2 månader...damn!

Edit
Länk till alla världskartorna jag gjorde med programmet: www.rollforfumble.com/varldar/varldskartor/
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
RollforFumble;n121929 said:
Bilderna här bli alltid så små, så vill ni se ett större exempel så kolla här.

Man ska överhuvudtaget inte använda de stora "bifoga bild" och "bifoga länk"-knapparna. Ta fram det avancerade redigeringsfältet och använd verktygen för länkar och bilder där istället. Funkar mycket bättre.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Så, nu lyckades jag lura in dem i inlägget, så blir de lite större än de var i den lilla popup-viewern iaf.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Hittade just en ruskigt nice kartgenerator! Den gör kartsnuttar snarare än världskartor men känns ändå som den hade kunnat bli hur jävla grym som helst till fantasygrejer!

http://mewo2.com/notes/terrain/
 
Top