Nekromanti Världskapitel, vad ska vara med ??

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Ja som ni ser i titeln så undrar jag vad som ska vara med i ett världskapitel i ett rollspel som utspelar sig under andra världskriget. När jag ändå är i gång så tänkte jag fråga vilka färdigheter som kan vara med i rollspelet.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Oj, ja det är ju nästan omöjligt att svara på utan att veta mer om spelet - iaf så ser jag det. (Det riskerar att bli abstrakta och intetsägande svar som "det beror på vad som är relevant för spelarna och spelledaren att veta"...)

Vad är det tänkt att spelarna gör? Deltar de i strider? Är de spioner/kontraspionage? Utför de räder och sabotage, som motståndsrörelse eller agenter eller specialförband? Är de civilbefolkning som försöker klara sig bäst de kan?

Det ger väldigt olika fokus, beroende på spelets inriktning.

Sen är det väl förmodligen ganska relevant också, hur pass mycket du tänker att det ska följa historisk verklighet? Kommer spelarnas handlingar att kunna påverka nyckelhändelser under kriget? Kan historien ta en helt annan gång?

(Jag lämnar frågan om färdigheter. Men flera av frågeställningarna ovan, är relevanta även där.)
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Sapient;n156226 said:
Oj, ja det är ju nästan omöjligt att svara på utan att veta mer om spelet - iaf så ser jag det. (Det riskerar att bli abstrakta och intetsägande svar som "det beror på vad som är relevant för spelarna och spelledaren att veta"...)

Vad är det tänkt att spelarna gör? Deltar de i strider? Är de spioner/kontraspionage? Utför de räder och sabotage, som motståndsrörelse eller agenter eller specialförband? Är de civilbefolkning som försöker klara sig bäst de kan?

Det ger väldigt olika fokus, beroende på spelets inriktning.

Sen är det väl förmodligen ganska relevant också, hur pass mycket du tänker att det ska följa historisk verklighet? Kommer spelarnas handlingar att kunna påverka nyckelhändelser under kriget? Kan historien ta en helt annan gång?

(Jag lämnar frågan om färdigheter. Men flera av frågeställningarna ovan, är relevanta även där.)
Det är tänkt att spelarna är personer som vet den riktiga verkligheten. Alla dem andra tror på vetenskapen men spelarna vet att det finns gudar och väsen av olika slag. Meningen är att det ska vara lite skräck setting och personerna ska lösa konflikter med högre väsen innan det blir allmänt känt för befolkningen. Det behöver inte följa historisk väg för att andra världskriget har gått mycket längre än vad det gjorde i verkligheten. Nu är världen rätt röten och nednött. Räkna inte det här som mutant.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Vad gäller världen tycker jag det viktigaste är att förklara vad som inte är som man tror. Om du skriver ett rollspel om andra världskriget vet alla redan en massa saker om de stora dragen och vem som var vem. Men alla kommer också att associera till sånt de redan vet. Så om det till exempel finns lasersvärd eller om spelet inte utspelar sig i något av de stora krigande länderna bör du skriva det. I övrigt är det bra att beskriva en plats som är central för spelet.

Vilka färdigheter som behövs beror mest på hur detaljerat du vill att spelet ska vara. Om du gör ett klassiskt rollspel behöver du
Slåss
Skjuta
Köra
Rörlighet
Smyga
Bildning
Händighet
Charm
Leta

Sen delar du upp dem om du vill ha mer detaljer (charm kanske blir övertyga och konst) eller klumpar ihop dem om du vill ha färre (slåss och skjuta kan då bli strid)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Coolt. Jag minns att jag läste en "kioskroman" på 80-talet, som inleddes med att de allierade under andra världskriget använt djävlar, för att skapa överlägsna förband att slåss mot tyskarna. En stridsvagn som "innehöll" en djävul (rent fysiskt en säck med förbannade ben, om jag minns rätt) blev skadeskjuten och förseglades hastigt av en fältpräst, men glömdes sedan bort. Decennier senare (när krucifixen som använts till förseglingen rostat bort) slapp den djävulen fri i världen...

Det som är viktigt att beskriva, precis som Tre solar nämner, är hur detta påverkar världen:
- Vilken kontroll har de högre väsena över världen? Kan de "ta över" enskilda, ha kontakt med dem? (Har det skett? Mest för SLs vetskap...)
- Kan de synas/märkas? Kan folk råka "snubbla över dem"? Vad händer då?
- Sker allt detta dolt - är det i form av en konspiration? Eller något som iaf initierade misstänker? Sker det halvöppet? (Men blundar folk?)

Den sortens frågor är viktiga för att så att säga kunna smälta ihop spelets premiss med den kända verkligheten.

Andra frågor som kan behöva besvaras, men kanske separat (enbart för SL):
- Vad har de högre väsena för intressen i världen? Har de nytta av konflikten?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Folkmängd
Sjödjup
Recept på bröd
Ölpriser
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Vimes;n156690 said:
Folkmängd
Sjödjup
Recept på bröd
Ölpriser
Absolut men jag hade föredragit läskpriser istället eftersom jag bara är tolv
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Trollkalle;n156693 said:
Absolut men jag hade föredragit läskpriser istället eftersom jag bara är tolv
Fortfarande!?
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Vimes;n156694 said:
Fortfarande!?
ja normalt brukar man inte bli flera år äldre över några veckor. även om det ibland känns så


Men för att hålla sig till ämnet. om det finns högre väsen, övernaturliga väsen. så hur känt är detta?

Detta har nämnts tidigare. men för att gå lite djupare. vet vanligt folk generellt om att sådant existerar? Eller tror majoriteten av alla att sådant bara är skrock och endast vissa vet hur det egentligen ligger till. och kanske andra som misstänker något

Om det inte är allmänt känt är det bara ett fåtal spridda personer som känner till detta? Eller finns det sällskap och organisationer som är invigda i hemligheterna? samarbetar dessa sällskap och organisationer, kämpar de mot varandra?

sådana saker tycker jag personligen är rätt viktiga
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
En snabb förklaring om läget i kriget just nu (jag antar att det påverkar spelarna) beroende på vilket år det är. Kanske vilket stort slag som just avslutats eller vilken kampanj som påbörjas. Med kriget som backdrop blir det naturligt att förklara vilka övernaturliga saker som påverkar vad i kriget. Har de demoner som ingjuter deras piloter med extrema reflexer? Generaler med förmågan att se in i framtiden för att planera den perfekta taktiken? Etc.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Mundo;n156784 said:
En snabb förklaring om läget i kriget just nu (jag antar att det påverkar spelarna) beroende på vilket år det är. Kanske vilket stort slag som just avslutats eller vilken kampanj som påbörjas. Med kriget som backdrop blir det naturligt att förklara vilka övernaturliga saker som påverkar vad i kriget. Har de demoner som ingjuter deras piloter med extrema reflexer? Generaler med förmågan att se in i framtiden för att planera den perfekta taktiken? Etc.
Det övernaturliga lägger sig inte i kriget. Dem vill bara straffa mänskligheten för deras såkallade "syndakrig". Men såklart kriget gör det betydligt svårare för spelarna att utföra sina uppdrag.

EDIT: Vissa demoner eller andra väsen kanske lägger sig i lite i kriget men inte så att dem avgör striden liksom. Varken Gud eller Lucifer lägger sig i det där.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Reddokk Fheg;n156740 said:
ja normalt brukar man inte bli flera år äldre över några veckor. även om det ibland känns så


Men för att hålla sig till ämnet. om det finns högre väsen, övernaturliga väsen. så hur känt är detta?

Detta har nämnts tidigare. men för att gå lite djupare. vet vanligt folk generellt om att sådant existerar? Eller tror majoriteten av alla att sådant bara är skrock och endast vissa vet hur det egentligen ligger till. och kanske andra som misstänker något

Om det inte är allmänt känt är det bara ett fåtal spridda personer som känner till detta? Eller finns det sällshkap och organisationer som är invigda i hemligheterna? samarbetar dessa sällskap och organisationer, kämpar de mot varandra?

sådana saker tycker jag personligen är rätt viktiga
Ja klart sådana saker viktiga. Jag har tänkt att det ska inte vara mer än 2 sekter som vet om detta och den ena av dem är sekten för dem goda och dyrkar Gud. Den andra sekten är typ satanister och dyrkar Lucifer mm. Båda sekterna vet om att det är en orolig tid emellan dem olika "planen" och gör allt för att den andra sekten ska gå under.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Trollkalle;n156804 said:
Jag har tänkt att det ska inte vara mer än 2 sekter som vet om detta och den ena av dem är sekten för dem goda och dyrkar Gud.
Vad är syftet med att den är "god" och vad innebär det?

Trollkalle;n156804 said:
Den andra sekten är typ satanister och dyrkar Lucifer mm. Båda sekterna vet om att det är en orolig tid emellan dem olika "planen" och gör allt för att den andra sekten ska gå under.
Varför kämpar de mot varandra?
Och om det är den judeokristna guden och Lucifer, varför är någon på Louis sida utöver att det är det moraliskt korrekta att vara?
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Tony.Meijer;n156811 said:
Vad är syftet med att den är "god" och vad innebär det?



Varför kämpar de mot varandra?
Och om det är den judeokristna guden och Lucifer, varför är någon på Louis sida utöver att det är det moraliskt korrekta att vara?
Med att dem är "goda" så menar jag att dem inte stöder Lucifer och försöker bekämpa demonerna som finns i världen.

Dem kämpar mot varandra för att den "onda" sekten hjälper demonerna som är i världen och den goda sekten försöker stoppa demonerna.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Trollkalle;n157067 said:
Med att dem är "goda" så menar jag att dem inte stöder Lucifer och försöker bekämpa demonerna som finns i världen.
Fair enough.

Trollkalle;n157067 said:
Dem kämpar mot varandra för att den "onda" sekten hjälper demonerna som är i världen och den goda sekten försöker stoppa demonerna.
Varför hjälper den "onda" sekten demonerna? What's in it for them?
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Tony.Meijer;n157079 said:
Fair enough.



Varför hjälper den "onda" sekten demonerna? What's in it for them?

För om de hjälper demonerna så tänker dem att dem kan få kontroll och äga världen.
 

Chuchulain

Veteran
Joined
24 Feb 2016
Messages
93
Kanske övergripande historia om världen under 1939-1945 är tillräckligt. Hjältehistorierna skapas ju ändå i rollspelet av spelledaren och spelarna. Viktiga personer kan beskrivas kort (från de olika sidorna, typ Hitler, Himmler, Stalin, Molotov, Churchill & Roosevelt med underhuggare och ev. något steg lägre ner ändå. Behöver ju inte vara karaktärsblad, utan mest beskrivningar vilka de var och vilken funktion de hade.

Färdigheter är svårare, tips är att kolla in rollspel som är närliggande åt det håll du vill att ditt eget ska gå åt. Det är ingen synd att kopiera, bara beskrivningen stämmer överens med ens egna system (ord är ju ord, och det finns inte så många ord för närstrid, pistol, eller skjutvapen, så något regelsystem kommer det alltid att likna :) ).
 
Top