Nekromanti Världsbyggarens största utmaning!

G

Guest

Guest
Greetings folk

Den största utmaningen (och den mest utmanande) för rollspelsmakaren måste väl vara att skapa en LEVANDE värld... Men HUR skall man lyckas med detta? NÄR blir ens skapelse LEVANDE och "REAL"?

Visst, de flesta lägger ned en massa arbete på språk, kulturer, karaktärer, politik och historia ... men bortom allt detta finns det ju någonting mer, något som får världen att börja LEVA i ens fantasi.

Vad tror ni om detta? Tankar och funderingar?
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
INKA

Nu kan jag inte länken direkt i huvudet, men sök på INKA på rollspel.nu angående artiklar tror jag....

RipperDoc kan länken i huvudet annars...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
En värld börjar leva för mig när jag kan se innevånarnas vardag framför mig.
Vilka sagor berättar de? Vilken är deras livsåskådning? Vad finns det för reella SKÄL till att de fungerar som de gör? Allting måste gå att motivera.

Problemet är att man ibland måste så att säga "kill your darlings". Jag strök en skitcool gud ur min värld eftersom jag slutligen fick erkänna att hon var klichig och meningslös.

Ta specifika personer, lär känna dem, låt bonden Elog berätta om sitt öde när frugan fastna med käppen i adusgårdsdörren. Din värld är uppbyggd av en mängd små individer. Det är de som får världen att leva.

Tro bara inte att jag klarar av att vara så här ambitiös med min egen värld /images/icons/wink.gif

Vavva - Den onda kramerskan
 
G

Guest

Guest
Re: Bondens vardag säger du...

Hej på dig Vavva! (Vavva?)

Du skriver att en värld börjar leva då du kan se innevånarnas vardag framför dig. Hmmm säger jag då...

Jag håller med dig till en viss del, men tänker samtidigt på en värld som Midgård. Får läsaren egentligen inblick i innevånarnas vardag (undantaget Hobernas vardag möjligtvis). Berättelsen utspelar sig väl rätt HÖGT ovanför "Svenssons" huvuden.

Vardagsinblickar är viktigt, men det krävs väl ytterligare ngt extra...? Jag tycker det känns så iaf - men jag kan inte sätta fingret på vad det är!

Mvh Pend


"World building is possibly one of the finest and hardest artforms there is"
 
G

Guest

Guest
Re: Inte levande...

Tack för länken, tittade på sidan men fick inga svar.

Vad jag är ute efter är att undersöka vad "levande" betyder i betydelsen "Midgård/Dune känns LEVANDE"...! Tänkte att det väl är lika bra att sikta högt om man nu skall skapa en egen värld... Hur blir läsaren/spelaren engagerad och genuint FÅNGAD?

...Mvh Pend


"World building is possibly one of the finest and hardest artforms there is"
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Inte levande...

Det är ett projekt här, som ännu inte har kommit så långt att det kan sättas i drift, det är mycket kvar...men tanken är att det skall bli lite interaktivitet i ett par olika världar, som de som spelar rollspel, kan skicka in på ett eller annat sätt, och få händelser, rykten och annat att figurera i en befintlig värld.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Så här gör jag ...

[Varning ! Detta är tämligen lång text och har inte
speciellt mycket innehål i egentlig mening]

Utan att avslöja för mycket om mitt <I>hemliga</I> projekt
som inte lär bli klart inom en överskådlig framtid
(tidigast till mitten av sommaren) - mest på grund av
allt skrivande detta förslag kräver och som jag arbetar
under.

Först och främst har man ju alltid bilder i sitt eget
huvud över hur spelvärlden ser ut. I alla fall en överblick
och det är denna överblick som utgör grundstommen.
Sen kanske man kan sitta och fundera ut luriga och roliga
detaljer kring det mesta. Typ vad maträtter ska heta eller
nått, bara för att ha något att göra.
Man ska inte försöka ge sig i kast med att skriva ned allt
på en gång för då blir det oftast så genomruttet att
man snart släpper själva idén. Tillåt istället dig själv
att inte hitta på för mycket, men anteckna alla idéer för
vidare utveckling senare. Jag skapade mig olika bilder
och det första jag faktiskt tänkte på var vilka fiskar det
fanns i sjöarna. Jag gav namn på dessa och skissade upp
hur denna märkliga art såg ut. Bara för att ha något att
arbeta ifrån liksom. Sen, tycker jag personligen att
berättelser är viktiga. Skriv noveller med din överblick
av världen som utgångspunkt. Låt dessa flyta ut till
beskrivningar av saker du inte tänkt ut i från början,
det var så jag kom på min spelvärlds årstider.
Baka in i novellerna du skriver lite av varje som du
antecknat ned. Karaktärerna i novellerna kan möta saker
eller så kan du berätta ingående om dessa ting som världen
är uppfylld med. Om man tänker efter så är det ganska
mycket, såsom språkbruket, käcka visdomsord och sånt.

Man ska aldrig vara rädd att redigera, men spara en
originalversion så att man kan gå tillbaka och se
utgångsläget, själva startgropen för allt för att kunna
jämföra och känna efter om det var bättre förr eller inte.
En sak jag själv lagt in är en köpman som under ett
ögonblick av tristess började fundera på vart han fått
sin brevkniv ifrån men sen lämnades detta ämne i novellen.
Brevkniven kommer att få en hel bakgrundshistorik då
den är viktig för några ... eller så blir det något helt
annat. Spontanitet är nyckelordet samt att man aldrig
får förkasta galna tankegångar. Med noveller och
berättelser för att på något vis blåsa liv i historiska
personer som rör eller har rört sig i spelvärlden kan vara
både trevligt och bra. Man ska vara noga med att
understryka seder och vanor, eller språkbruket samt
väva samman många av dem till ett täcke av intriger och
storylines som går ihop för att sedan separeras och gå
ihop igen. Detta fungerar utmärkt för mig och jag hoppas
ni får bevittna materialet, men tills vidare är locket
lagt på projektet. Många spelare är involverade och de
har stor del i världsbeskrivningen då jag till 25% använder
deras bakgrundshistorier till sina rollpersoner för att
omforma världsbilden enligt deras tankar.

Du får aldrig till en bra spelvärld utan att vara öppen
för förslag, vara bra på att berätta hur saker och ting
råder med hjälp av ord, sen slutligen ska man ha sugit
åt sig mycket fantasykultur samt spelat mycket rollspel.
Många gånger kanske man tänker medan man spelar eller
spelleder att "Det här saknas verkligen".

/Alexander Gyhlesten
Korpiir
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Den största utmaningen (och den mest utmanande) för rollspelsmakaren måste väl vara att skapa en LEVANDE värld... Men HUR skall man lyckas med detta? NÄR blir ens skapelse LEVANDE och "REAL"?"

När läsaren märker att det inte bara är genomtänkt och omfattande, utan att det även finns en själ i den. Ofta är de två sakerna samma sak: många konstruktörer skapar en värld för att den är fräck, men fastnar inte för den själva och projektet läggs på hyllan. Det var en fräck idé, men det blev inte längre än så.

Något av det dummaste man kan göra är att starta ordbehandlaren och börja råknacka. Sug på karamellen istället. Fundera ett tag, lek med olika scenarier, prata igenom idén med kompisar, och så vidare. Och för anteckningar. Om det inte är nedskrivet så finns det inte.

Förr eller senare känner man att man har kommit till en punkt då man har något mer substantiellt att skriva ner. Då är det dags att dra igång ordbehandlaren och börja skriva.

För att nå så här långt krävs att man inte bara sätter sig och skriver en massa, utan faktiskt lägger ner sin själ i projektet. Och det är det här som skiljer agnarna från vetet - det märks nämligen ganska tydligt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Bondens vardag säger du...

<I>Får läsaren egentligen inblick i innevånarnas vardag (undantaget Hobernas vardag möjligtvis). Berättelsen utspelar sig väl rätt HÖGT ovanför "Svenssons" huvuden.</I>

Ja och nej; den följer en viss grupp personer under en viss serie händelser - men det som de passerar på vägen är samtidigt så detaljerat och sammanhängande att man får en känsla av att det <I>finns</I> en vardag där, vilket sämre litterära verk oftast misslyckas med.
Just Midgård bygger ju också till stor del på sin historia; den har ett rikt förflutet som verkligen har påverkat hur den ser ut "idag".

Om vi omformulerar det lite så är väl det viktiga att det känns som en <I>värld</I> och inte som en teaterkuliss, och jag är inte säker på om det verkligen finns någon genväg för att komma dit. Man måste känna för världen man skriver om, helt enkelt.
Kitzunes råd om att skriva noveller är nog en bra idé - ett av mina myriader Khelataar-projekt var att skriva ner en serie ekivoka folksägner (jag har lite svårt att tro på levande mänskor som inte drar fräckisar kring lägerelden...) och de gav mig klart mer liv och färg åt allmogen.

--
Åke
 
G

Guest

Guest
Re: Pudelns kärna

Hej Krille

Jag gillar ditt resonemang om vikten av att lägga ned sin själ i världen som skapas (som vanligt nyktra tankar från din sida). Men du, kan du utveckla det hela lite mer, typ precisera lite närmare vilka aspekter av världen och områden du tänker på? Kanske exemplifiera också?

Hmmm, känner ännu inte att jag fått den där särskilda aha-upplevelsen, att hemligheten bakom den ultimata levande, trovärdiga och engagerande världen nu är uppdagad... Utifrån denna tråds innehåll kommer en värld i toppklass (ex Midgård, mfl) ur författarens ENGAGEMANG (själ-resonemanget) och dennes INSIKT om att världen är uppbyggd av en mängd individer, alla med egna motiv, begär, tankar och funderingar...

Detta är väl inte allt va? Vad krävs mer??? Utöver sådana saker som ett par unika raser, annorlunda miljöer och ett samhälle där ekonomi, politik mfl aspekter beaktats? BASICS med andra ord...(OBS nu är siktet högt inställt!)

"...beyond all this is something more that brings a world alive in the imagination"

Vad sägs???

Mvh Pend

"World building is possibly one of the finest and hardest artforms there is"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Pudelns kärna

<I>kan du utveckla det hela lite mer, typ precisera lite närmare vilka aspekter av världen och områden du tänker på? Kanske exemplifiera också?</I>

Det finns ingen genväg, som jag skrev i ett annat inlägg. Allvarligt, vilken "aspekt" skulle kunna göra en bok mer "levande"? En film? En serie? Det är kreativt skapande vi talar om, och då gäller inga enkla recept efter kokböcker. Du har fått gott om tips redan, så skapa på.

<I>Hmmm, känner ännu inte att jag fått den där särskilda aha-upplevelsen, att hemligheten bakom den ultimata levande, trovärdiga och engagerande världen nu är uppdagad...</I>

Om vi säger så här - om det fanns en sån hemlighet så skulle varenda trettondussinkonstruktör arbeta efter den som standardmall #1A, och den skulle för länge sedan ha börjat kännas så o-originellt uttjatad att ingen längre skulle vilja ta i den.

Engagemang och insikt:
<I>Detta är väl inte allt va? Vad krävs mer???</I>

Arbete.

<I>Utöver sådana saker som ett par unika raser, annorlunda miljöer och ett samhälle där ekonomi, politik mfl aspekter beaktats? BASICS med andra ord...</I>

Inte nödvändigtvis, det beror helt på vilken sorts spelvärld du har tänkt göra (finns ett antal intressanta världar med de gamla vanliga raserna, och så sent som idag skrev någon på Gemini-forumet att det spelet tilltalar folk med fantasi som tycker om spännande intriger mer än petimeterdetaljer om riket X's juridik).

--
Åke
 
G

Guest

Guest
Re: Pudelns kärna

"Engagemang" och "Insikt" ...och ARBETE !!! LOL det var smart sagt





"World building is possibly one of the finest and hardest artforms there is"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Pudelns kärna

"Författande är 10% inspiration och 90% transpiration."
-Nightowl har glömt vem.

Nightowl, svettas för närvarande ganska mycket

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ett Faust-avtal

"Men du, kan du utveckla det hela lite mer, typ precisera lite närmare vilka aspekter av världen och områden du tänker på? Kanske exemplifiera också?"

Nej, det kan jag inte, utom att man behöver lägga ner arbete överallt där det är viktigt. Som Rosenius mycket sant konstaterar så är Gemini ett spel för folk (och framförallt av folk) som gillar intriger och stämning. Således har konstruktörerna lagt ner en oherrans massa arbete på att skapa intrigmöjligheter och stämning. Koherens, intern logik och realism har kastats ut medelst ballista, för att ge plats åt andra saker.

Själv tillhör jag skolan som främjar detaljerade spelvärldar, med realism och koherens, just för att man med hjälp av det får en bred bas att bygga äventyr på. Jag anser, till exempel, att om man har välbeskrivna religioner och politiska mostättningar så är det mycket lättare att skapa intriger och äventyr, och det är klart mycket lättare att få stämning om man vet hur miljön ser ut och fungerar.

Så när jag skriver en världsbeskrivning så försöker jag få in alla möjliga detaljer, från hur rättsväsende och politik fungerar till en så alldaglig sak som privatliv och marknader. Däremot är jag inte så intresserad av stämningsskapande "snapshots" - jag vill mer ha en helhetsbild av hur världen fungerar, inte små exempel här och var med massiva luckor däremellan.

I övrigt är det bara blod, svett och tårar som gäller. Räkna med flera års arbete på en bra rollspelsvärld.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Re: Bondens vardag säger du...

Först: Japp, Vavva. helt rätt. Gammalt smeknamn. Har alltid funkat förr.

Jag måste, till allas förfäran, erkänna att jag inte tycker att Midgård är en värld som lever. Den är bra för den episka Sagan om Ringen, men ärligt talat är det en värld som är alldeles för uppstyltad för min smak.

Jag är kräsen. Jag har inga varma känslor för några världar. Inte ens min egen trots att jag har jobbat på den i några år.

Vavva - Den onda kramerskan
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Bondens vardag säger du...

"Jag måste, till allas förfäran, erkänna att jag inte tycker att Midgård är en värld som lever. Den är bra för den episka Sagan om Ringen, men ärligt talat är det en värld som är alldeles för uppstyltad för min smak."

Måste erkännas att jag lutar åt samma håll. Midgård är rätt statisk, och när Sagan om Konungens Återkomst beskrev den stora förändring som Människornas Ålder innebar så kändes det inte särskilt intressant för mig.

"Jag är kräsen. Jag har inga varma känslor för några världar. Inte ens min egen trots att jag har jobbat på den i några år."

Ju distinktare en värld är, ju färggladare och trovärdig, desto mer tycker jag om den. Det är därför jag är förtjust i tre världar: Star Wars - galaxen, den värld som syns i Babylon 5, samt förstås Staden ifrån Thief. Och det är väl också en av orsakerna till att jag föraktar Robert Jordan's övergrepp på litteraturens värld.

--
Björn


"Came the time of troubles;
did the earth gape,
and did our dead rise unquiet against us.
Our hammers of stone prevailed not,
and some did doubt the Builder's plan.
But the seals held strong,
and the few did triumph,
and the doubters were lain into the foundations of the new sanctum."
--Archived Letters of the Smith-In-Exile
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Hmm.

Bra fråga du ställde där, när känns en värld levande?

För mig är det när jag som spelledare kan improvisera utan att det känns som improvisation utan som om jag visste att det skulle vara si och så. Den känslan och det flytet kommer inte direkt utan det är först efter flera år av spelande i den världen som den och dess karaktärer känns som de fanns på riktigt. Jag kan verkligen se platserna framför mig. Jag tror att väldigt stor del kommer från engagemanget jag själv lagt på världen trots att det är en färdig värld (Greyhawk från TSR).

Vi börjafde spela i den 1990 och fortsatte fram till 1996. Sedan dess har jag återbesökt Oerth i noveller och i artiklar medan spelarnas rollpersoner har hamnat någon annanstans.

Några saker som underlättat, tror jag, i att få vårlden att kännas riktig är att TSR betraktade dem som sådana. Greyhawk kom från ett gammalt uppslagsverk, Forgotten Realms, det vi känner till om det kommer från karaktärer som bor där som berättat om det för skribenterna. Bilderna är behjälpliga. De visar hur folk ser ut, hur miljön är och så vidare.

När man skapar en värld så är det viktigt att inte bara skapa för skapandets skull. Har man fått en jättebra ide så är det bara att sätta igång men är det bara för att "det vore kul att skapa en värld" då ska man nog hålla sig i skinnet ett tag till för det är väldigt mycket arbete trots allt.

När man dock sitter där i skapartagen så finns det väl en hel del att tänka på och allt det som gör ens värld speciell bär tas upp, allt som skapar karaktär. För spelarna kanske det är ytliga saker som kläder, mat och dylikt, sånt som de stöter på under spelets gång. För spelledaren kanske det är det bakomliggande, varför en kultur är på ett visst sätt, varför folk klär sig på ett visst sätt och äter en viss mat.

Lite saker man kan ta upp.

Historia

Kultur

Religion

Geografi

Flora

Fauna

Politik

De här för sig själv gör ju inte någonting levande men tillsammans, med eftertanke så kan det bidra till att miljön känns levande.

Det här är ju egentlgen bara färarbetet. Precis som en bok blir levande när man läser den blir spelvärlden levande när man spelar den. Tänk på att utveckla den bortom det rollpersonerna gör. SLP lever, dör, gifter sig, ändrar stil, äventyrar o.s.v. KRiken fattar beslut som påverkar tusentals eller miljontals. Naturkatastrofer drabbar länder och de som bor där. Allt måste finnas med för att det ska kännas levande, både det stora och det lilla.

Daniel Schenström

Blomarter, poesi, strategiböcker, hälsningsfraser, tygmönster, rovfåglar, adelssläkter, träleksaker, dryckesvanor, musikinstrument, bördighet, vinterkyla, barnsjukdomar, böneriter, vårsådd, sorgedräkt, midsommarfirande, stamemblem, skrivstil, lädergarvning, sedeslära, utedass, brandskatter, kryddor, hasardspel, visdomsord, kustklimat, mandomsprov, eldväkteri, vidskepelse, skapelseberättelse, magiteori, rustningssmide, brudklänningar, gränsakskonservering, medicin, handelsvägar, ostsorter och träsnideri är några saker man kan ta upp
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Håller med är, en sak man kan göra är t.ex. att om rollpersonerna kommer till stad X, så ser det ut på ett sätt, när de kommer tillbaka ett år senare till samma stad har det varit en jordbävning, staden har brunnit, man har byggt en ringmur, det är en stor bröllopsfest eller något annat...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Danger, Will Robinson, danger!

"Blomarter, poesi, strategiböcker, hälsningsfraser, tygmönster, rovfåglar, adelssläkter, träleksaker, dryckesvanor, musikinstrument, bördighet, vinterkyla, barnsjukdomar, böneriter, vårsådd, sorgedräkt, midsommarfirande, stamemblem, skrivstil, lädergarvning, sedeslära, utedass, brandskatter, kryddor, hasardspel, visdomsord, kustklimat, mandomsprov, eldväkteri, vidskepelse, skapelseberättelse, magiteori, rustningssmide, brudklänningar, gränsakskonservering, medicin, handelsvägar, ostsorter och träsnideri är några saker man kan ta upp"

Visst är de det. Samtidigt är faran med det här att man inte ser skogen för alla träd. Less is often more, så att säga.

När jag rörde ihop början till den värld som jag just nu snickrar på kom jag en gång till en sida som handlade om att konstruera imaginära världar. Sidan (World Building, av en viss Patricia Wrede, <A HREF="http://www.io.com/~eighner/world_builder/world_builder_index.html" target="_new">http://www.io.com/~eighner/world_builder/world_builder_index.html</A>) räknade upp i princip allt du skrev, samt en kasse mer saker att tänka på. Så jag kopierade helt sonika texterna till min dator och besvarade frågorna en efter en. Och när jag var klar skulle jag ha en god uppfattning om hur min värld skulle se ut, inte sant?

Jag kom inte ens halvvägs förrän jag insåg att min inspiration hade torkat ut som ett russin i Death Valley. Besvarandet av alla dessa frågor hade bländat den vision jag hade av världen från början. Där har man faran med att försöka definiera varenda liten detalj - ens skapelse blir statisk och oflexibel. Den känns som en kuliss, som skeppet i filmen Titanic. Den känns, för att uttrycka det enkelt, död.

--
Björn


"Any misspellings in the abuve ritings are halusinasions. Egnore dem!!!"
---Cronan Thompson
 
Top