Nekromanti Världsbild

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Är det någon som spelar gemini ur en annan synvinkel än kyrkans. Hur fungerar det egentligen? Går det spela med en världsbild där mörkret och kyrkan är lika onda utan att behöva ändra för mycket. Hur gör man mörkret snällt? Ord som "Mörkret" och "Demoner" gör ju det rätt svårt.

/Korp
 

Anakha

Warrior
Joined
19 May 2000
Messages
266
Location
Örnsköldsvik, Ångermanland, Norrland, Sverige, Nor
När jag spelleder Gemini brukar jag köra en rätt grå värld, dvs. mörkret och kyrkan är ungefär lika otrevliga, om än på olika sätt. Ett tips till dig är att läsa biskop Ignitos dagbok som finns i "den mörka magin" om du inte redan gjort det. Den gör det lättare att sympatisera med mörkret eftersom grundboken nästan uteslutande är skrivit ur kyrkans synvinkel.
Förresten håller jag med om att betäckningen "mörkret" gör att man inte gärna ser dem som justa typer.

/Anakha
"Jag kom, jag såg, jag skrev ett inlägg"
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Man kan ju göra som de Hängivna (superonda fantsynazister) i Chronopia och kalla den onde guden Karon för Ljusbringaren eller Bestraffaren. Det första är ju positivt och det andra är ju rätt neutralt beroende på vem som ska straffas...

För att tillämpa modellen i Gemini skulle Mörkret kunna kallas Det Befriande Ljuset, Den Ljusbrungande Friheten eller något i den stilen.
Få religioner/ideologier i vår värld ser sig som onda. Vad som är rätt och fel utgår ju ifrån anhängarnas syn på idealsamhället. Mörkret, såsom jag tolkar det, predikar individualism och en sorts frihet. I deras ögon är ju Kyrkan onda, eftersom 1) de vill att alla ska underkasta sig den Endes bud och 2) de slår ihjäl både de som sätter sig emot och oskyldiga som hamnar i kläm. Deras metoder kan lätt ses som onda.

Demonerna kallas naturligtvis inte för demoner (det har en alldeles för ondskefull och negativ klang), istället kallas de bland kättarna (som naturligtvis kallar sig själva något annat, t.ex. Frihetens Apostlar, eller kanske Cyrianer då de tror på Cyrus läror) för Skyddande andar el. liknande, och de anser dem som gåvor från Mörkret (eller vad man nu vill kalla det) för att skydda sig och sina likar mot den frihetsberövande Kyrkan förtryck och den Endes krav på underkastelse. Samma sak gäller då för magin, den anses också vara en gåva för att ge människorna i "Mörkrets" skaror ett vapen mot Kyrkan och Furstarna som inte låter dem bejaka sin frihet och ännu mindre, befria andra från underkastelsen gissel.

Detta var det bästa svar jag kunde komma på, hoppas det gav lite inspiriration.

/weatherman - en fin kille
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Varierande synvinkel på världen har automatiskt flytit in i vårt Gemini spelande. Flera av mina spelare har kommit på sig med att tycka Mörkrets ideer om frihet och liknande är helt ok....
:)


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Kyrkan och mörkret ska inte ses som representanter för gott och ont utan kan snarare jämföras med ideologier som finns i vårt eget samhälle. Den människosyn som mörkret företräder kan vid en första anblick te sig som anarkistisk, men är snarare anarkoliberal eller bara liberal, då inget solidaritesideal finns. Det är enligt mörkret sina egna behov och ingen annans man ska se till, vilket inte är förenligt med traditionell anarkism. Mörkret är även smått fascistiskt, då man dyrkar de starka och har en gansa stark våldsprägel-enda sättet att få makt är att ta den med våld.

Vad gäller kyrkan så är den Ende väldigt lik det gamla testamentets bestraffande gud, vilket antagligen gör honom ganska skrämmande för många människor (till skillnad från ex. den kristna guden, som genom Jesus förlåter alla människans synder-förlåtelse finns inte i tron på den Ende). Kyrkan har en mycket strikt hierarki och makten är koncentrerad till fyra personer. Detta gör antagligen, som i alla centralmakter, att avstånndet mellan makthavarna och folket blir väldigt stort, både rent fysiskt och vad gäller folklig förankring av besluten. Kyrkan har dessutom ganska elitistiska ideal, ideal som är svåra för den vanliga människan att leva upp till. Detta i kombinaltion med att någon syndernas förlåtelse inte finns göt antagligen tron på den ende ganska svår att hålla kvar vid för många vanliga människor då de inte kan leva såsom den Ende och hans kyrka har ålagt dem.

Vad gäller kyrkans metoder så är inkvisitionen uppenbarligen inte världens trevligaste grabbar. De är antagligen ganska snara att anklaga folk och använder sig av tortyr för att tvinga fram bekännelser. Ordensriddarna gör antagligen inte ett alltför snällt intryck de heller, och kyrkans övriga soldater uppför sig antagligen inte mycket bättre mot bönderna än vanliga soldater, dvs. inte särskilt bra.

/Odd
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Såväl mörkret som kyrkan verkar bara för sina egna syften, och ingen sida skyr några medel för att få överläge över den andra.

Om man vill vända på det synsätt som de flesta kanske har från början, dvs "kyrkan är god, mörkret är ont" kan man ju låta spelarna hamna mitt i den kamp som pågår mellan de båda sidorna.

De kan möta en mörkerpräst som är hur trevlig som helst. Dessa är ju inget annat än vanliga människor, även om de tenderar att bli lite osympatiska och egoistiska med tiden. Han kan bli en god vän som ställer upp på spelarnas sida om de ber om hjälp, lånar ut pengar osv. När det kommer fram vad han verkligen är för något måste de inse att mörkret inte är helt genomruttet.

Sedan kan de ju alltid bevittna hur kättarförklarade vänner bränns för kätteri, eller de kanske blir anklagade själva. Om man reser runt provinsgränser är nerbrända byar inget ovanligt. Vill man verkligen få dem att hata kyrkan kan någon RPs familj komma från byn.


Nu orkar jag inte skriva mer. Hej då.
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
"Kyrkan och mörkret ska inte ses som representanter för gott och ont..."

Att de ska inte ska ses så tycker jag är lite hårt. Det fungerar väl utmärkt att se dem som ont och gott om man vill spela så.

Jag har lite problem med att jämföra mörkret med en vanlig ideologi. Järnporten, demoner, magi osv... Även det som är skrivet ur mörkrets synvinkel är rätt mörkt.

/Korp
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Tecknet

Jag har också tänkt på att de kan kalla sig något med Cyrus Lärjunga, Cyrus Svurna ... Är det någon som vet vad deras tecken kallas och vad det symboliserar?

/Korp
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Varje spelledare gör givetvis som hon/han vill, men vad jag menade var att varken mörkret eller kyrkan är alltigenom onda/goda, utan att de båda är båda delarna, sedan må mörkret ses som den ondare av de två av de flesta människor, men det är en annan sak. Dessutom beskriver givetvis kyrkan sig själv som helt god och mörkret som den yttersta ondskan och mörkret i sin tur gör det motsatta, vilket gör att de människor, även rollpersoner, som är anhängare till någon av dessa givetvis ser saker och ting på ungefär samma sätt.

/Odd
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
I saw the sign, and it opened up my mind!

Precis, varför ska de se sig som de bad guys?

Jag vet inte vad tecknet symboliserar, men en idé kan vara att det är ett uråldrig tecken som Mörkret använt och märkt sina trogna med, dessutom kan det ju vara att av de oheliga tecken Malachdrim målade över Järnportens lås. Men det vore ju kul om man kunde komma på en förklaring till dess utformning...

Tråkigt fö. att inget tecken utom Kyrkans har en förklaras.. Teorier anyone?

/weatherman - en fin kille
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Teori?

Å andra sidan kanske kättarna vill tillhöra något som kallas Mörkret, som en sorts protest mot Kyrkan. Liknande dagens avgudadyrkande svartmetallare. De kanske inte heller vill framställa sig i en annan dager, de vet vad de vill och skiter i om folk tycker att de är onda.
Och de är ju destruktiva och våldsamma, men de kanske anser att världen som den ser ut för tillfället måste förgöras för att den nya ordningen skall införas. Och om folk stryker med får de skylla sig själva, de är ändå för svaga för att få vara med när den nya världen skall komma. Extrema Darwinister som anser att de har rätt att göra det som måste göras för att uppnå ett högre syfte. Übermenchen.

/weatherman - en fin kille
 
Joined
13 Dec 2000
Messages
17
Location
Malmö
Se gärna filmen Apocalypse Now, den ger en utmärkt bild av kampen mellan gott och ont. Den tar upp och belyser frågan om vad som verkligen är gott och ont. Rekomenderas varmt.

Prior Coppola

?
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
The Sign

Häcklarens Tecken. har jag hört att det kallas i södra Galatien....


/Korp
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Teori?

Den synen fungerar nog rätt bra. Jag tycker att det är svårt att göra Mörkret till något helt gott.

/Korp
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Teori?

Å andra sidan är det väldigt svårt att inte få kyrkan att framstå som ngt helt igenom ont.

/Horus - RIP Blümchen
 
Top