Världsbeskrivningar i form av berättelser

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Vet inte riktigt om man skall se det som stämningsteter, men jag gillade den grejen de hade i Shadowrun, att boken man hade i sin hand egentligen var en fil uppladdad till ett ställe på nätet (i spelvärlden), och att en massa personer som levde i den aktuella världen kommenterade innehållet i filen.

På samma sätt som jag älskar upplägget i Desden files, där spelet då skall vara skriven av personer från böckerna, och de argumenterar med varandra via marignalanteckningar, post-it lappar i texten etc..
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Jag upplever det stora problemet är att viktig information göms i stora ogenomträngliga textblock, snarare än i flytande "skönlitteratur". Lex RiotMinds, så att säga. Det är femtioelva sidor som ser exakt likadana ut i följe, och var jag hittar namnet på den där hertigen jag letar efter kan lika gärna vara på det här uppslaget som på ett annat. Inga utmärkande drag, inga tydliga referenspunkter. Det är en av fördelarna med att ha bilder också - även om det lika gärna kan vara tabeller eller rubriker eller annat som bryter av.

Något att hänga upp minnet på är viktigast när man ska leta upplever jag. Inte om det är skönlitterärt eller faktatungt.
 
Top