Nekromanti Världsbeskrivning - Vilka element behöver du?

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Sitter just nu och skriver ner min värld som jag jobbat med i typ 15 år. Den har funnits i spridda anteckningar, post-it lappar, textdokument här och var, lite på wikin osv. Den har kort sagt mest existerat i mitt huvud och detta är mer eller mindre första gången jag sätter mig ner för att skriva ner den i sammanfattad och läsbar form.

Detta fick mig att fundera på vad det egentligen är som jag måste ha med. Vad är viktigt för dig att det finns med i beskrivningen? Jag antar att exakta befolkningssiffror är relativt ointressant, liksom namn på varenda liten by överallt. I och med att jag är dum och envis så har jag en hel fantasyvärld med två (egentligen tre) kontinenter med flera länder på.

Huvudkontinenten
En "huvudkontinent" där civilisationen uppstod och som är väletablerad rent politiskt. Det finns ett flertal olika länder och områden på kontinenten och är i stort sett helt utforskad. Det finns områden som är avlägsna eller har oländig terräng som gör att ingen bemödat sig med att utforska eller försöka sprida sig dit (öknar, enorma djupa skogar, frusna träsk etc). Så den kontinenten är tänkt för byspel, politiskt spel, socialt spel eller low-fantasyäventyr och allt som inte är "mangla-monster" spel.

Jag tänker såhär att jag behöver ha med namnen på länderna (och karta givetvis) på större geografiska saker (som berg, större skogar, större floder etc). Jag behöver ha en beskrivning av landet som beskriver kulturen, religionen (viktigt i mitt spel), en snabb översikt av politik och politisk situation, en beskrivning av hur vardagen är för folk.

Behöver man ha med landets historia? Behöver man beskriva politiken i detalj? Är det något du känner att jag missar?

"Amerika"
Den andra kontinenten är relativt nyupptäckt (runt 50 år sedan) och därför har alla större länder på hemkontinenten rusat dit för att etablera sig på nya kontinenten. Därför finns det utposter och väldigt löst utstakade områden på nya kontinenten och därmed en hel del konflikter. Denna kontinent har en mörk historia, gott om odjur, monster och oländig terräng. Här är tänkt att spelledaren kan placera kampanjer/äventyr som är mer klassiskt tunnelröj, skräck eller mer övernaturliga äventyr.

Här känner jag att jag kan vara väldigt luddig med beskrivningarna. Jag beskriver utposterna i detalj då de är som mindre städer. Här kan jag nämna viktiga personer, lite kort historia och trakten i närheten. Särskilt farliga områden. Sedan lite om de ligger i aktiv konflikt med en närliggande utpost osv. Kartorna här är inte "hela kontinenten" utan mer riktade kartor som bara visar en utpost och trakten omkring den. Tanken är att denna kontinent ska upplevas outforskad och mystisk.

"Indien"
Den tredje kontinenten tänker jag bara nämna väldigt löst. Den ska vara helt outforskad. Ingen har gett sig dit mer än på mycket korta utstickare och man har en viss lös uppfattning om kustlinjen mot huvudkontinenten och har träffat konstigt folk som bor där, med vilka man har en begränsad handel med mycket exotiska varor. Denna kontinent ska beskrivas som ett mystiskt och annorlunda "österland" med underliga varelser. Anledningen till att jag lämnar den helt obeskriven förutom kanske ett stycke är att spelet inte behöver mer yta att spela på, men den ska finnas tillgänglig för en spelledare som vill förlägga en kampanj någonstans som är helt "alien" för världen i övrigt. Där spelledaren kan lägga till sina egna raser, monster, föremål och kanske till och med magi. Det är utrymme för spelledarens kreativitet helt enkelt.


Så till frågan
Nu när jag beskrivit detta för dig, vad för idéer snurrar runt i huvudet på dig? Vad är det du känner att du vill veta? Vad brukar du vilja veta om en värld och hur vill du ha den beskriven för dig? Jag kan tänka mig att detta varierar vilt mellan personer, men jag tänkte att ju mer jag får idéer från er, desto bättre kan jag skapa en världsbeskrivning som passar *min* värld men som ändå tilltalar de flesta.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Jag citerar Zak Sabbath där.. allt som jag inte kan improvisera lika fort själv. Allt som är originella krokar, knasigt, intressant, användbart.

Måste säga dock, gillar upplägget med lite olika grad av luddighet på kontinenterna! Känns som nåt som jag hade uppskattat mkt i en setting.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Jag vill ha ALL politiken. Varenda detalj. Jag vill att den ska vara mångsidig, djup, bred, ha lager, ideologi och realpolitik. Jag vill rulla runt i den och bygga ett hus av den och bo i den och skratta varje dag.

Jag ger inte två skit om demografi, historia eller geografi om det inte är kopplat till politiken eller ett äventyr jag kan åka på nu!
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
zonk;n257244 said:
Jag citerar Zak Sabbath där.. allt som jag inte kan improvisera lika fort själv. Allt som är originella krokar, knasigt, intressant, användbart.

Måste säga dock, gillar upplägget med lite olika grad av luddighet på kontinenterna! Känns som nåt som jag hade uppskattat mkt i en setting.
Tack för tankarna och feedbacken. Jag har försökt konstruera spelet så att jag ger en väl utarbetad bas för spel för den som är antingen nybörjare eller som föredrar att spela i en etablerad värld, men också erbjuda mystik, utforskande och okänt för den som vill gå lös och improvisera.

God45;n257246 said:
Jag vill ha ALL politiken. Varenda detalj. Jag vill att den ska vara mångsidig, djup, bred, ha lager, ideologi och realpolitik. Jag vill rulla runt i den och bygga ett hus av den och bo i den och skratta varje dag.

Jag ger inte två skit om demografi, historia eller geografi om det inte är kopplat till politiken eller ett äventyr jag kan åka på nu!
Där är du nog faktiskt rätt unik. Än så länge har jag inte stött på någon som är så tokigt intresserad av världens politik, utan de flesta verkar bara intresserade av vilka coola magiska föremål som finns. Va, språk? Talar de olika språk? Who gives a shit? Politisk situation mellan länder verkar också helt ointressant och till och med internpolitik är totalt irrelevant.

Jag är inte lika fanatisk över politiken som du verkar vara, men jag tycker den är viktig för att bygga en värld som fungerar och hänger ihop. Om inte politiken finns där och driver länderna, varför finns det ens länder? För att SL sa så? Så jag håller med, politiken måste finnas där och hänga ihop.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Lambendil;n257257 said:
Där är du nog faktiskt rätt unik. Än så länge har jag inte stött på någon som är så tokigt intresserad av världens politik, utan de flesta verkar bara intresserade av vilka coola magiska föremål som finns. Va, språk? Talar de olika språk? Who gives a shit? Politisk situation mellan länder verkar också helt ointressant och till och med internpolitik är totalt irrelevant.

Jag är inte lika fanatisk över politiken som du verkar vara, men jag tycker den är viktig för att bygga en värld som fungerar och hänger ihop. Om inte politiken finns där och driver länderna, varför finns det ens länder? För att SL sa så? Så jag håller med, politiken måste finnas där och hänga ihop.
Jag tycker också politiken är det mest intressanta. Politiken driver världens förändring, håller dess konflikter och representerar viljor som kan kollidera. Maktfaktorer, förtryckta, relationer, allianser, överordnade och underordnade, hur man stiger och faller, vart man vänder sig med sina problem, hur folket styrs eller kontrolleras, militär politik, religiös politik, gillens makt, legogrupperingar, vilka mutar vem, ...
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
Mina spontana tankar är två:

1. Jag saknar drivkrafter: vad är det som får enkilda människor, grupper och riken att agera?
a. Moralisk plattform: vilka regler spelar man efter och vad är de baserade på? Religion? Filosofi? Elitism? Jämlikhetsideal etc. Var är gott och vad är ont och hur pliktbundna är vi och varför? Det kan hänga ihop med människans roll i världen i exempelvis religiös kontext.
b. Mål. Vad vill enskilda människor, grupper och riken? Sprida en religion? Utöka sitt rike? Vinna plats vid gudarnas bord efter döden? Öka sin rikedom? Vinna ära? Förslava grannfolk för att offra dem till gudarna?

Dessa plattformar och mål bör vara inkompatibla mellan olika grupper så uppstår intriger nästan automatiskt.

2. Gör det inte för likt vår värld. Ett enkelt sätt är att blanda olika komponenter från vår värld till något nytt: kanske en hinduisk rovkapitalism eller fascistiska amish-fanatiker?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Ram;n257259 said:
Jag tycker också politiken är det mest intressanta. Politiken driver världens förändring, håller dess konflikter och representerar viljor som kan kollidera. Maktfaktorer, förtryckta, relationer, allianser, överordnade och underordnade, hur man stiger och faller, vart man vänder sig med sina problem, hur folket styrs eller kontrolleras, militär politik, religiös politik, gillens makt, legogrupperingar, vilka mutar vem, ...
Samma här! Maktgrupperingar, ideologier, religion, politiska intriger och liknande är det som gör spelvärlden levande för mig. Det är det området som kan utgöra skillnaden mellan ett unikt spel och en dussinvara. Det är extra häftigt när spelarna börjar kunna dra streck mellan prickarna och får en glimt av den stora bilden.

En av de saker som gör Symbaroum till mitt favoritspel är just att det mesta har en politisk kontext. T.ex. så heter släktena detsamma som i många andra fantasy-rollspel, men det intressanta ligger i vad de representerar rent politiskt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Det beror väldigt mycket på vad rollpersonerna förväntas göra. Om de bara ska äventyra behövs en plats de startar ifrån, en plats där de kan köpa utrustning, information om vad de kan möta på vägen och en beskrivning av grottan och dess invånare. Det är allt. Resten är bakgrundsfluff, som eventuellt kan vara intressant, men antagligen inte fyller någon viktig funktion.

Annars vill jag främst ha en beskrivning av spännande och annorlunda saker, och i första hand saker som kan inspirera till äventyr.
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Brior;n257261 said:
Mina spontana tankar är två:

1. Jag saknar drivkrafter: vad är det som får enkilda människor, grupper och riken att agera?
a. Moralisk plattform: vilka regler spelar man efter och vad är de baserade på? Religion? Filosofi? Elitism? Jämlikhetsideal etc. Var är gott och vad är ont och hur pliktbundna är vi och varför? Det kan hänga ihop med människans roll i världen i exempelvis religiös kontext.
b. Mål. Vad vill enskilda människor, grupper och riken? Sprida en religion? Utöka sitt rike? Vinna plats vid gudarnas bord efter döden? Öka sin rikedom? Vinna ära? Förslava grannfolk för att offra dem till gudarna?

Dessa plattformar och mål bör vara inkompatibla mellan olika grupper så uppstår intriger nästan automatiskt.

2. Gör det inte för likt vår värld. Ett enkelt sätt är att blanda olika komponenter från vår värld till något nytt: kanske en hinduisk rovkapitalism eller fascistiska amish-fanatiker?
Spontana tankar kanske, men väldigt bra tankar. Det gav mig ett nytt perspektiv på hur man kan skriva. Allt det där finns ju i min värld (i mitt huvud) så att folk vill ha den informationen för att kunna driva spel eller ett äventyr är ju jättekul.

Låter som, om man samlar tankarna i tråden, att man bör lägga rätt stor vikt vid motivation, moral, politik och religion när det kommer till enskilda länder och grupperingar för att ge spelledaren mycket att göra spel av, samt för spelare att lätt kunna hitta motivationer och drivkrafter för sina rollpersoner, men att inte skippa det personnära "dagliga livet" för en person levande i världen.

Gurgeh;n257263 said:
Det beror väldigt mycket på vad rollpersonerna förväntas göra. Om de bara ska äventyra behövs en plats de startar ifrån, en plats där de kan köpa utrustning, information om vad de kan möta på vägen och en beskrivning av grottan och dess invånare. Det är allt. Resten är bakgrundsfluff, som eventuellt kan vara intressant, men antagligen inte fyller någon viktig funktion.

Annars vill jag främst ha en beskrivning av spännande och annorlunda saker, och i första hand saker som kan inspirera till äventyr.
Det kan jag känna platsar bättre i ett introduktionsäventyr eller i en modul, snarare än i världsbeskrivningen.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Hur ser vardagen ut? Vad har min rollperson för kläder på sig? När hen besöker ett värdshus, får hen rovor eller ris? Är skeppet till Amerikakontinenten en trirem, ett vikingaskepp, en spansk galleon eller en djonk? Innan vi åker, offrar vi en oxe till havsguden, eller samlas vi för att be till sjöfararnas helgon? När vi blir överfallna av pirater, kommer de försöka ramma oss eller skjuta oss med kanoner? Bred på med detaljer som kan användas för att få en bild av hur allting ser ut. Sådana behöver inte heller skildras rakt upp och ned, utan kan smygas in i andra texter, utrustningslistor, med mera.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Svarte Faraonen;n257351 said:
Hur ser vardagen ut? Vad har min rollperson för kläder på sig? När hen besöker ett värdshus, får hen rovor eller ris? Är skeppet till Amerikakontinenten en trirem, ett vikingaskepp, en spansk galleon eller en djonk? Innan vi åker, offrar vi en oxe till havsguden, eller samlas vi för att be till sjöfararnas helgon? När vi blir överfallna av pirater, kommer de försöka ramma oss eller skjuta oss med kanoner? Bred på med detaljer som kan användas för att få en bild av hur allting ser ut. Sådana behöver inte heller skildras rakt upp och ned, utan kan smygas in i andra texter, utrustningslistor, med mera.
Det enda här som inte får mig att gå "NEEEEJJJJ!!!" Och vara aggressivt uttråkad är pirat delen. Det är intressant.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Gurgeh;n257263 said:
...i första hand saker som kan inspirera till äventyr.
+1 på den, och då gärna i form av spännande platser och fenomen samt politiska och religiösa motsättningar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
God45;n257354 said:
Det enda här som inte får mig att gå "NEEEEJJJJ!!!" Och vara aggressivt uttråkad är pirat delen. Det är intressant.
Och ändå föredrar vi båda Joakim von Anka... =)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
God45;n257354 said:
Det enda här som inte får mig att gå "NEEEEJJJJ!!!" Och vara aggressivt uttråkad är pirat delen. Det är intressant.
Läxan är här att det ändå inte går att göra alla nöjda. Jag tycker världar som inte har en väl uttänkt materiell och andlig kultur mestadels ger ett torftigt intryck, än mer om det tycks som om författaren inte ens har reflekterat kring detta utan använt samma mischmasch av tankegods som präglar varenda annan fantasyvärld. God45 tycker däremot att den här sortens detaljer är mördande tråkiga, och att varje mening som skrivs om detta är bortslösat utrymme, och i slutändan också bortkastade pengar för köparen och tid för läsaren. Vad ska man då göra?

Jo, självfallet ska man skriva det man själv är intresserad av. Folk blir alldeles för upphängda på vad som ska/inte ska vara med i rollspel på ett sätt som jag sällan ser i andra kreativa yttringar. Om du sitter och skriver en massa material som du inte egentligen är intresserad av kommer det ändå inte att bli bra.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Svarte Faraonen;n257416 said:
Läxan är här att det ändå inte går att göra alla nöjda. Jag tycker världar som inte har en väl uttänkt materiell och andlig kultur mestadels ger ett torftigt intryck, än mer om det tycks som om författaren inte ens har reflekterat kring detta utan använt samma mischmasch av tankegods som präglar varenda annan fantasyvärld. God45 tycker däremot att den här sortens detaljer är mördande tråkiga, och att varje mening som skrivs om detta är bortslösat utrymme, och i slutändan också bortkastade pengar för köparen och tid för läsaren. Vad ska man då göra?

Jo, självfallet ska man skriva det man själv är intresserad av. Folk blir alldeles för upphängda på vad som ska/inte ska vara med i rollspel på ett sätt som jag sällan ser i andra kreativa yttringar. Om du sitter och skriver en massa material som du inte egentligen är intresserad av kommer det ändå inte att bli bra.
Helt rätt :)
 

Lambendil

Veteran
Joined
1 Jun 2017
Messages
197
Svarte Faraonen;n257416 said:
Jo, självfallet ska man skriva det man själv är intresserad av. Folk blir alldeles för upphängda på vad som ska/inte ska vara med i rollspel på ett sätt som jag sällan ser i andra kreativa yttringar. Om du sitter och skriver en massa material som du inte egentligen är intresserad av kommer det ändå inte att bli bra.
Givetvis! Jag hade inte skrivit spelet om jag inte skrev det jag var intresserad av utan försökte göra alla andra nöjda. Min idé med tråden var en kombination av att dubbelkolla om jag var övernördig och samtidigt få inspiration och idéer om vad jag kan skriva som jag själv inte tänkt på, men som jag själv skulle vilja ha med. Än så länge har tråden varit givande. ^^
 
Top