Nekromanti Världs-kontroll

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
"Världs-kontroll", eller som det tidigare hette "Världs-monopol" är ett riktigt kultigt lir. En kompis till mig har yrat om spelet i många år, och min glädje var stor när jag hittade ett hyfsat intakt ex på Tradera.

Spelet är ytligt sett en slags politiserad version av Monopol, med samma grundprincip, fast gatorna är ersatta med "tillgångar" och hus/hotell ersätts av fabriker. En annan twist är att spelarna börjar med radikalt olika förutsättningar: den som är i-land för skyhöga pengar i årsinkomst för varje varv, medan de stackars u-länderna får betydligt mindre.

Den verkligt märkliga mekaniken är spelets indelning i faser: i fas 1 spelar var och en för sig, med stora fördelar för i-länderna. När vissa villkor är uppfyllda övergår spelet i "fas 2", där u-länderna får en rad fördelar och möjlighet att samarbeta för att öka sina inkomster. Det riktigt spännande är att spelet till slut övergår i "fas 3", där spelarna (håll i er) själva ska formulera regler för en så rättvis värld som möjligt! (tyvärr utan hårda kriterier för vad som är en optimal balans). I regelhäftet finns snusförnuftiga uppmaningar om att efter varje fas diskutera omgången och hur det relaterar till den verkliga världen.

Spelet producerades på 80-talet av "Tanzania Import", som var ett slags tidig variant på Rättvisemärkt. Det finns lite bilder på boardgamegeek.

"Världskontroll" är nog det märkligaste lir jag har sett. Sådana här pedagogiska spel är inte direkt vanliga, men visst är det ett skönt koncept för att illustrera politiska förhållanden (med viss vinkling). Jag har spelat en testomgång och det var halvroligt, spelet är lite för likt monopol och de inledande "orättvisorna" tillför egentligen inte särskilt mycket. Dessutom saknas tydliga mål för vad man egentligen ska uppnå med egna regler etc.

Men konceptet är ju störtskönt. Någon annan som spelat det här udda spelet? Eller något liknande politiskt spel?

/Sax, som fick spela Indien
 
Top