Världens spel på Världskulturmuseet i Göteborg

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Världskulturmuseet i Göteborg kör en utställning som heter "Världens spel". Jag kollade igenom deras program och noterade att rollspel inte alls var representerat. Eftersom Stockholm så framgångsrikt har visat upp rollspel på Tekniska museet, kände jag att detta var en stor brist som behövde åtgärdas.

Nu har jag pratat med programansvarig om det och bokat ett möte nästa vecka. Om jag lovar dem att anordna prova-på-rollspel, finns det folk här som är intresserade av att hjälpa till med själva spellederiet? Jag kan ställa upp med allt annat, men klontekniken är inte riktigt redo för att kopiera mig ännu. Så det vore kul att kunna ha fler spelledare om intresset blir stort.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Nu har jag varit på Världskulturmuséet, visats runt och planerat lite ihop med dem. Det vi pratade om var att ha prova-på-rollspel i seminarierummen på våning 3 plus eventuellt ett rum på våning 2 (markplan). Två preliminära datum sattes upp, 24 september och 22 oktober (ja, de är så fullbokade att man behöver så lång framförhållning). Tanken var att ha två tvåtimmars pass vid varje tillfälle där runt 5 deltagare åt gången kan prova på att spela rollspel med mig och andra hugade spelledare. Vi resonerade lite runt förbokning kontra drop-in och för- och nackdelar där.

Själva utställningen, Världens spel, pågår fram till hösten 2024, så om detta funkar bra och vi får feeling för varandra, kan de tänka sig ytterligare events runt detta med rollspel.

Nu behöver jag bara några fler eldsjälar som kan vara spelledare ihop med mig. Jag lovade ju dem att jag kunde fixa det :)

(I montern med rollspel på utställningen fick jag syn på ett exemplar av Tvillingbergen. Wow, liksom! Ingen röd låda dock...)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Så har vi några fler eldsjälar än @Bolongo här? Projektledaren på Världskulturmuséet hörde av sig igen och ville gärna att jag bekräftar att vi kan köra de datumen. Vore ju kul att åtminstone kunna nyttja de fyra seminarierummen (dvs vara fyra spelledare).
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Dagarna är 24/9 och 22/10. Föreslagna tider är 11-13 och 14-16. Alltså två korta pass med lite prova-på-rollspel för folk.
Jag fixar givetvis allt det praktiska i övrigt. I god tid innan. :cool:

Edit: Glömde att nämna att alla spelledare även får ett årskort till muséet.
 
Last edited:

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Dagarna är 24/9 och 22/10. Föreslagna tider är 11-13 och 14-16. Alltså två korta pass med lite prova-på-rollspel för folk.
Jag fixar givetvis allt det praktiska i övrigt. I god tid innan. :cool:

Edit: Glömde att nämna att alla spelledare även får ett årskort till muséet.
Jag kan signa upp på en av dagarna, låt säga 22/10, och leda ett av passen.

Superbra initiativ!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Nu börjar det närma sig den första av söndagarna och jag har inte hittat någon mer spelledare än @Bolongo . Finns det verkligen inga spelledare i Göteborgsområdet som har möjlighet att hjälpa till? Någon här som känner någon de kan fråga?

Lite pinsamt behöva säga till museet att vi måste skära ner på grund av spelledarbrist. I rollspelshuvudstaden Göteborg. :oops:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Pröva att posta i evenemang och kontakt samt i discord? Känns som att den här tråden är lite undangömd.
Du menar skapa en ny tråd om detta? För den ligger redan i Evenemang och kontakt.

Discord känner jag till som namn, men inte mer än så. Den här gamla gubben har inte fler digitala kontaktvägar än han absolut måste. :unsure:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Du menar skapa en ny tråd om detta? För den ligger redan i Evenemang och kontakt.

Discord känner jag till som namn, men inte mer än så. Den här gamla gubben har inte fler digitala kontaktvägar än han absolut måste. :unsure:
Ah, jag tänkte fel, fast jo, det skadar nog inte att ha en rubrik som är mer Spelledare sökes - Världskulturmuséet - 24 September Göteborg, nu måste man både läsa och scrolla lite för att förstå vad det handlar om.
 
Top