Världens minst kända fiktiva figur

Ja, det blir väldigt krångligt. Nästan så man behöver undanta effekter av den här tråden.
Jag tänker att för att räknas måste det nämnas i den här tråden, och då är effekten samma för alla förslag och därmed spelar den ingen roll.

Vilken var världens minst kända fiktiva karaktär innan du läste den här tråden?

Jag tänker att oöversatta verk från små språk är en bra början. Någon typ isländsk figur som aldrig översatts. Språket måste vara tillräckligt stort för att klara ”publicerats två gånger”-kravet.

Jag tänker att oöversatta verk från små språk är en bra början. Någon typ isländsk figur som aldrig översatts. Språket måste vara tillräckligt stort för att klara ”publicerats två gånger”-kravet.
Jag tänker oxå att relativt nya verk har mindre chans att vara mkt lästa. Alternativt verk som fallit ur levande minne, i stort sett. Kanske en kort serie isländska deckare från början av 1900-talet? Som har med nån bifigur som ingen tyckte var kul nog att komma ihåg.

Den minst kända figuren är givetvis någon från några förlorade verk, som glömts bort av alla människor för länge, länge sedan. Kanske någon återkommande figur från litteratur på ett litet, obskyrt och sedan länge utdött språk, tex tangutiska eller tochariska.
Inte orimligt! Men som vi konstaterade tidigare i tråden, kan de ju då inte nomineras, så de är ju utom tävlan.

Skulle tro att den minst kände fiktiva figuren är en bikaraktär i en väldigt nischad genre, typ en bokserie på tre böcker i en "getpunk"-setting som kanske 10 personer faktiskt tycker om och håller flytande. Men jag kan ju av förståerliga skäl inte nämna några namn.

Den minst kända figuren av de ändå kända, tror jag är Bongo the bear, jag gillar dessutom honom. jag vet att jag skiftade lite på definitionen.

Screenshot_20260610_083845_Samsung Browser.jpg

Back