Världens mest kända fiktiva figur

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag började fundera på vilken påhittad figur som är mest välkänd. Det korrekta sättet att testa detta borde vara att visa en bild på figuren för alla människor i hela världen, och se hur många som korrekt kan namnge den. Eftersom jag inte har möjlighet att genomföra det i praktiken tänkte jag starta en spekulationstråd istället.

Här är exempel på fiktiva figurer som jag tror att många känner igen:

Stålmannen
Darth Vader
Harry Potter
Musse Pigg
Dracula

Är det någon av dessa, eller någon helt annan, som flest personer skulle kunna identifiera?

Det finns ju åtskilliga kända fiktiva figurer vars utseende inte är välkänt - oftast beroende på att de primärt är kända från skrivna berättelser.
T.ex. kung Arthur eller Herakles.

Dracula kan nog vara svår att identifiera på bild - det finns så många tolkningar av Dracula, som ser väldigt olika ut, och det finns många andra fiktiva vampyrer som han lätt kan blandas ihop med.

Några fiktiva figurer som nog är ungefär lika kända och lätt-identifierade som de på din lista är:

Tarzan
Zorro
Spindelmannen
Sherlock Holmes
James Bond
Robin Hood

Antar att religiösa gestalter räknas bort?
What of Scheherazade?
Sun Wukong?

Jag började fundera på vilken påhittad figur som är mest välkänd. Det korrekta sättet att testa detta borde vara att visa en bild på figuren för alla människor i hela världen, och se hur många som korrekt kan namnge den. Eftersom jag inte har möjlighet att genomföra det i praktiken tänkte jag starta en spekulationstråd istället.

Här är exempel på fiktiva figurer som jag tror att många känner igen:

Stålmannen
Darth Vader
Harry Potter
Musse Pigg
Dracula

Är det någon av dessa, eller någon helt annan, som flest personer skulle kunna identifiera?
Jag har hört Batman nämnas i sådana är sammanhang, men jag har ingen källa på forskning som leder dit.

Jultomten!
Frågan handlade om fiktiva figurer. Jultomten besöker oss varje julafton så han finns uppenbarligen på riktigt.

Fast allvarligt talat tror jag att du har helt rätt här.

Back