Nekromanti Världens höst (lång text)

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Okej, för det första: tack för feedbacken på den senaste posten. Jag har inte tillgång till internet särskilt ofta längre, så jag kan inte svara så snabbt på det ni postar, men det uppskattas ändå. Jag tog faktiskt med det mesta som skrevs (sinnebytaren och skorpionbroschen finns med nu; jag bytte namn på kameleontmonstret).
Nu har jag äntligen fått ner något slags grov "grundstruktur" för världens höst, ett rollspel som utspelar sig i en oändligt avlägsen framtid då Gud har lämnat världen vind för våg och änglar, älvor och mekaniska varelser lever sida vid sida med människorna, och jag skulle vilja ha den genomläst och kritiserad innan jag börjar skriva på mer specifik kampanjinformation. Jag är dels intresserad av all slags kritik - är det något som känns opassande eller skevt i världen -realism bryr jag mig inte så mycket om, snarare vill jag ha en viss enhetlighet och samstämmighet rent stämningsmässigt - dels har jag en del saker som jag skulle vilja ha era idéer kring, först och främst:

*jag vill att kyrkan ska skilja mellan rättrogen och kättersk vetenskap och matemagi. Hur gör den det? Kyrkan är inte på något sätt teknologi- eller framstegsfientlig, men jag gillar tanken på kätterirättegångar och att det finns en motsättning mellan trollkarlarna och kyrkan. Kanske kräver kyrkan att all högre vetenskap utövas under ceremoniella former, kanske har de mer avancerade och invecklade måttstockar.

*mer bortglömd teknologi är alltid välkommen och kommer förmodligen att inkluderas om jag inte bedömer att den är vansinnigt obalanserad eller dum. detsamma gäller exempelkaraktärer och olika djur och odjur, som jag själv inte ens har börjat skriva om ännu.

*vart ska matemagin ligga på skalan vetenskap-magi? Som det är nu är den relativt magisk även om den utförs med hjälp av mekaniska hjälpmedel. Detta beror först och främst på att jag vill att trollkarlarna ska kunna framställa "högteknologi" också med relativt enkla medel. Matemagiska maskiner är förresten varmt välkomna - det finns några exempel i kapitlet om matemagi att utgå ifrån om man har lust att spåna kring det där.

*jag skulle vilja skruva älvorna ett varv till. Som det är nu har jag snott dem nästan rakt av ifrån vem-det-nu-var-som-skrev-om-en-älva-som-åkte-vagn-och-räkte-pipa. Inte för att jag har något emot att det är plagierat, utan för att det känns som att allting annat är skruvat ett varv till... jag vet inte. Någon som har några idéer kring det?

*änglarna skulle behöva några fler krafter som skiljer ut dem från vanliga dödliga, tror jag. Det behöver inte vara några användbara krafter och de ska absolut inte vara för mäktiga. De behöver helt enkelt små tricks som de kan utföra, något som visar att de en gång tjänat den ende guden.

*vad för slags spelsystem skulle passa till väldens höst? jag vet bara att jag vill att alla karaktärer ska ha en valör eller ett totem med sköna namn i stil med Regn, Aska, Nejlika, Vind, Flod och sådär, men i övrigt? ganska enkelt tror jag, och framförallt öppet, i stil med Västmark.


Det var allt för den här gången. tacksam för alla svar. texten är bifogad som en fil, förresten.
love is love

/sinisa
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Några tankar

Nu har jag läst igenom din text och överlag är det bra. Stavfel och liknande tänker jag inte kommentera utan jag ska skriva lite om några av de saker jag kom att tänka på när jag läste.

- Du ville ha fler anledningar till rättegångar för kätteri. Eftersom människorna var utspridda så har antagligen religionen ändrats lite, lite från plats till plats. Vissa kanske är mer toleranta än andra vad gäller magi och "annan" tro.

- En sak som våre trevlig är om någon stor stad någonstans från en svunnen tid var kvar i nästan orört skick. Se det som en mystisk plats, där många faror för den ovetande lurar.

- Myntsystemet var orginellt, men min erfarenhet av mynt är att de försvinner (och då menar jag inte för att jag handlar med dem), så värdet på mynten borde stiga allt eftersom och till slut är alla mynt borta. Vad händer då?

- Finns det ett religiöst centrum i stil med kristendomens Vatikanstaten idag? Om inte är det nog lämpligt att ha det, tycker jag.

- Var i världen befinner vi oss? Det känns som om vi är i Europa/Nord-amerika och all hednisk tro är Asien, Afrika, Syd-amerika. Det vore tufft ifall du spräckte den bubblan och lät det utspela sig på en mindre självklar plats av världen. Bara för att den är självklar idag så behöver den ju inte vara det då.

- Ett sätt att få älvorna att bli lite mer skruvade och speciella är att ge dem möjligheten att kunna teleportera sig korta sträckor, telekeni eller telepati. Det är kraftfulla egenskaper men inte för mäktiga, utan mer speciella.

- Får att forntiden ska fortsätta vara mystisk så borde, "se tillbaka i tiden"-magin vara väldigt farlig och de trollkarlar som gör det borde bli galna av de hemskheter de ser.

- Vissa av de primitivare folken kan ha hittat någon gammal, fortfarande fungerande maskin som de tror har övernaturliga krafter och därför tillber. Det var bara en tanke som slog mig.

- Jag gillar din beskrivning av Golems, men eftersom den går ifrån den "vanliga" golemen så kan det lätt bli förvirrande. Golems för mig är "robotar" skapade av magiker som är helt bundna till sina skapare. Det är förstås helt upp till dig men jag skulle nog använda ett annat ord.

- Du vill använda Västmarks system? I så fall tycker jag att du kan göra det med gott samvete, för jag tror att det systemet skulle passa rätt bra in här.

Jag hoppas på att jag inte bara gnäller utan även ger lite konstruktiv kritik och kanske ger några idéer. Lycka till i fortsättningen med spelet. Jag ser fram emot det.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Världens höst

Din vision låter underbar i mina öron, men det är lite det här med kyrkan... :gremblush:

Det kanske är jag som är lite väl anti-kristen, men here I go:

Man kanske skulle ha lite fler religösa uppfattningar. Då finns det mer rum för att olika religioner har olika tolerans med "tekno-magin".

Hinner inte skriva något mer just nu, men det är det första som poppar upp i skallen på mig...

DragonLord - lite förvrängd buddhism, någon?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag har sagt det förr men det tål att sägas igen: det här är fullkomligt underbart. Jag blir lite deprimerad också, i jämförelse känns mina egna projekt så bleka. Just nu sitter jag med modem och utan tillgång till skrivare, så jag har inte kunnat läsa igenom allt, men det ser ju fantastiskt bra ut. En liten fråga bara: varför tog du bort Teatern? Det var nog min favoritmiljö i den tidigare versionen av Världens höst.

Mer kommentarer kommer förhoppningsvis om några dagar.


/Dimfrost, tillbringar massor av ledig tid i Vimary för närvarande
 

roobin

Veteran
Joined
29 Jan 2001
Messages
23
Location
Ekshärad
Du nämner att teknolgin ligger på sjuttonhundratalets nivå. Har männsiskor och byggnader stilen från den tiden också? Ska man rollspela "i den tiden" och högteknolgi och matemagi är sällsynt och exotiskt?

Änglarna kanske ska delas in i olika grupper med olika förmågor, dödsänglar som kan sprida binnande svavel, väktare med binnande svärd, budbärare som kan visa bilder och ljud.

En världskarta vore inte helt fel, för jag antar att kontinenterna har flyttat sig en bit.

Och en liten grej, som dock inte är ett dugg högtekonologisk, Katapultbussen!

Katapultbussen består av två delar, en katapult eller slunga, och en aerodynamiskt formad projektil med sittplatser för cirka tjugo personer. Själva katapulten är enorm, dels för att det krävs en hel del kraft för att slunga iväg tjugo personer, dels för att ge en bättre precision och dels för att kunna göra en mjukare acceleration, för att inte passagerarna ska gå sönder. Projektilen är stor som en nutida buss och ser ut som en gevärskula, alternativt en golfboll och har fönster på sidorna. Den har små fenor som gör att piloten svänga den lite man skulle råka komma ur kurs. För att bromsa in och kunna landa lugnt och säkert har projektilen liknande ”bromsfallskärmar” i aktern som dagens dragracingbilar, plus en större fäst i taket för att hålla den vågrätt. Katapultbussen har en räckvidd på cirka tre mil och en erfaren pilot missar målet med högst femhundra meter.


Och ett vapen, Fjärilsgranaten.

Ett älviskt harmlöst vapen som kastas mot fienden och exploderar i ett tusental färgglada fjärilar. Förvillar fienden och man kan springa och gömma sig.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Yar!

Nu hade jag belagt mig sjalv med inlaggsskrivarforbud under Japanvistelsen (ja, delvis p.g.a. bristen pa umlaut :gremtongue:), men for en ny version av Tidens Host far sadana fanigheter sta tillbaka.

For det forsta: Fabulost! Ovationer, etc. :gremlaugh:

Men som Dimfrost sade, vart ar Teatern? Och for den delen Bibliotekarie Chang? I luvs those thingies!

jag vill att kyrkan ska skilja mellan rättrogen och kättersk vetenskap och matemagi. Hur gör den det?
Pa samma satt som du, kanske? Alltsa, matemagin ar ju en form av trollkonst; forutsatt att det gar att skilja fran forna tiders hogteknologi kanske det ar dar kyrkan gor skillnad; matemagin anses vara vetenskap forvriden av Motstandaren. Vetenskap bra, haxeri daligt, liksom.

*vart ska matemagin ligga på skalan vetenskap-magi?
Tja, givet forslaget ovan verkar "relativt magisk" vara ett bra val, men aven bortsett fran det verkar den balans du har traffat passa fint. Overglidningarna mellan for oss kand vetenskap och pahitt i forklaringstexterna ar valdigt snyggt gjorda.

*jag skulle vilja skruva älvorna ett varv till. Som det är nu har jag snott dem nästan rakt av ifrån vem-det-nu-var-som-skrev-om-en-älva-som-åkte-vagn-och-räkte-pipa.
That would be me :gremgrin: Fast fran den iden har du faktiskt skruvat det ett varv till; dina alvor ar ju smattingar som forlorat sin Glamer. Min feide (Whoo! Inrim! :gremwink:) var ju tankt att vara i manniskoformat.
Annars kanske du kan skruva det at andra hallet: deras varld ar inte avsparrad, tvartom. De orsakar overblodningar till den bara genom att finnas till; ju fler alvor som samlas pa samma stalle, desto mer liknar det fevarlden, med lampliga nidverkningar pa vanliga dodliga, tills det till slut uppstar en spontan portal till fevalrden kring alvorna.

*änglarna skulle behöva några fler krafter som skiljer ut dem från vanliga dödliga, tror jag.
Vad sags om saker som att ha en valdigt fangslande och overtygande rost eller att kunna tvinga andra att tala sanning?
Alternativt vore det kanske kul om de kunde invokera lite haftigare krafter, men for varje gang de gor det blir deras vingar lite svedda, tills de tills slut ar helt forbranda; svartnade, skeletala ramar som paminner angeln om vad han var. Vid det laget ar det kort, no more power for you, och dessutom ar antagligen vingarna svarare att reparera ju mer branda de ar.
Antalet ganger det gar att bruka ar det ju bara att valja efter balansering.

*vad för slags spelsystem skulle passa till väldens höst?
Spontant tanker jag "kortbaserat", av nagot skal. Nagot som vore coolt vore ju ett system byggt kring tarotkort, med sarskilda funktioner for Stora Arcanans kort. Man skulle ju kunna ha de korten som totemer, och ge en figurs "totemkort" sarskilda fordelar, eller nagot. Fast tarotnamnen later forstas inte lika coola som dina totemnamn...


/Feliath - it be all good
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Hej Sinisa. Jag har läst igenom din text nu, och som vanligt är allting väldigt intressant och mysigt. Det är kul att se att det här projektet växer.

är det något som känns opassande eller skevt i världen

Well, ja: sommaren. Det kanske bara är jag, men hela förklaringen med att övernaturligheter plötsligt rasade in i världen känns lite ansträngd, om jag ska vara ärlig. Jag hade föredragit en mer gradvis utveckling. Att verklighetens struktur långsamt löstes upp under teknologins inflytande tills man till slut inte kunde se var vetenskapen började och det "övernaturliga" slutade, en symbios ur vilken matemagin uppstod och som man kan nyttja som förklaring till förekomsten av allsköns märkliga fenomen. Jag förstår att någon sorts kataklysm behövs för att motivera Kyrkans förekomst, men det kan man lösa på andra sätt. Måhända lämnade Gud sin skapelse i äckel inför vad människan kommit att bli, med kataklysmiska skeenden som resultat (däribland änglarnas fall).

jag vill att kyrkan ska skilja mellan rättrogen och kättersk vetenskap och matemagi. Hur gör den det?

Menar du *vad* den ska betrakta som rättroget respektive kätterskt, eller *varför* de gör uppdelningen? Om det första gäller, så får du faktiskt hitta på det själv; det är din värld. Om det senare gäller; tja, de kanske har ett kontrollbehov och ser matemagiker som ett hot. De tillåter bara ofarlig matemagi och sådant som de själva kan kontrollera.

vart ska matemagin ligga på skalan vetenskap-magi?

Den variant du använder dig av nu tycker jag är bra, det vill säga att matemagin har ett vetenskapligt yttre och sägs bygga på vetenskapliga principer från far back, men såvitt en människa av idag kan döma är magisk.

*änglarna skulle behöva några fler krafter som skiljer ut dem från vanliga dödliga, tror jag.

Jag tror det skulle passa bäst om de helt enkelt fick några egenskaper som gjorde dem midnre mänskliga. kanske blöder de inte som människor, utan när de skadas utstrålar ett skarpt ljus från deras sår. Kanske blir de som stirrar för djupt i deras ögon helt katatoniska, varför en vanlig sysselsättningar bland fördomsfulla människosamhällen är att sy igen änglars ögonlock.
 
Top