Nekromanti Världens bästa kampanj

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Alright, hur ligger landet egentligen?

Vilken är, i er eller andras grundade eller ogrundade mening, den absolut bästa, förnämligaste, subtilaste eller fetaste kommersiellt producerade kampanjen till engelska, svenska eller övriga utländska rollspel.

Vi talar kvalitet i materialet, inte hur grym just er spelkampanj blev. Skicka in era förslag, hjälp till att kora den äretyngda vinnaren.

På förväg nominerade är (antar jag) Masks of Nyarlathotep, The Enemy Within och (av ren lokalpatriotism&nostalgi) Den Femte Konfluxen. Fler nominerade?
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Mountains of Madness

samt "Beyond the mountains of madness", eller om det nu var en kampanj... kommer inte ihåg, men när en kampanj är tjockare än regelboken, då är den bra!
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Dragonlance DL1-DL14

-Episkt i alla ordets bemärkelser
-Total kontinuitet och integration mellan modulerna
-Musik
-Hygglig poesi
-Fältslag, fantastiska miljöer, romantik, tragik + allt annat som bra äventyr innehåller
-Experimenterande och arketypisk på samma gång
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Enligt mig så är Oraklets 4 ögon-kampanjen bland det bästa som gjortds.
Det innehåller det mesta tycker jag av klurighet, spänning, episkt & sådant.

/ Johan K, som firar 3-årsjubileum på wrnu
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Världens bästa kampanj?

Vi håller på och spelar Oraklets fyra ögon för tillfället men tyvärr så kan jag ju inte säga att jag är extremt imponerad än så länge. Även om det må vara en fin berättelse och att miljön Trakorien är ett väldigt kul land så känns det, hittills, som om det är väldigt rälsat plus att det än så länge bara tycks vara "hitta 4 plot items". Man får väl hoppas det tar fart, för kampanjen har ju ett väldigt gott rykte men vi har ändå kommit en bra bit in i kampanjen redan.

Mvh / Phelan

PS. Om nu någon sätter morgonkaffet i halsen och vill motbevisa mig, tänk på att jag som sagt inte spelat klart kampanjen, så undvik spoilers :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
En till röst för Svavelvinter m fl

Svavelvinter, Oraklets fyra ögon, Kristalltjuren och Den femte konfluxen är den bästa kampanjen jag läst, spelat eller spellett. Däremot tycker jag, till skillnad från de flesta andra verkar det som, att just Oraklets fyra ögon är den svagaste delen.

/tobias
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag skulle då lägga min röst på Enemy Within, som jag då tycker är LYSANDE. :gremsmile:

/Honken
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag håller absolut med.

Har bara upplevt materialet i Masks och Enemy W, inte läst det... men av de var Enemy klart bättre.

/Balderk, som inte snackar om hur grymma kampanjerna blev för sig själv...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
fånigt men...

/ Johan K, som firar 3-årsjubileum på wrnu
Fast reggade du dig det datumet det står att du reggade dig har du varit här i fyra år... :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Eeeeep..

Fast reggade du dig det datumet det står att du reggade dig har du varit här i fyra år...
Jag skyller allt på att jag var nyvaken & icke hade fått mitt morgonkaffe...
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Jag har hört talas om Enemy Within, men aldrig till vilket rollspel det är gjort till. Så, vilket är det?
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Jag har spelat och spellett flera av de kampanjer som nämns i denna tråd. Här är mina åsikter:

-Enemy within. Gillade den både som spelare och spelledare. Tråkigt att den reviderade sista delen aldrig kom ut. Mäktig kampanj med alla ingredienser som ska vara med i en kampanj. Underbar värld och problem för spelarna. Underbara hand-outs. Jag hade dock problem att få in mina spelare i Power behind the throne avsnittet där RP plötsligt skulle komma in i societeten... funkade inte för min grupp.

-Den femte konfluxen. Spelade de 2 första delarna för 15 år sedan och spelleder just nu kampanjen som närmar sig slutet. Det är en bra kampanj som med lite arbete nu när man har alla delarna tillgängliga från början kan göras fantastiskt bra. Man kan använda saker från senare moduler och höja kvalitén betydligt. Har en av de bästa "source"böckerna som gjorts i Trakorien... Underbara SLP och problem. Läs för övrigt min spelgrupps krönika på min hemsida...

-Dragonlance. Denna spelade jag för 15 år sedan och gillade den skarpt. Tyckte dock att den var väl spårad och att valmöjlighterna var ytterst begränsade... Vi som läst böckerna uppskattade den mycket mer än de som inte läst böckerna.

Ett eget förslag:

Twilight 2000 och Polen-kampanjen: Ruskigt bra moduler med bakgrunder och områdesbeskrivningar som inte styr ett dugg utan bara ger idéer, idéer, idéer i mängd. Free City of Krakow är den klara juvelen. Pirates of the Vistula och Ruins of Warsaw och Going home var dock lite svårare att få till på ett bra sätt. Black Madonna var dock ett trevligt sidospår.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Re: Mountains of Madness

när en kampanj är tjockare än regelboken, då är den bra!
Det verkar i allafall stämma för Undergångens Arvtagare, själv väntar jag spänt på Nordholmia, och för den delen även Hindenburg!
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Ends of Empire till Wraith är svincool. Fast det är väl ingen kampanj.

Thousand Masks, The Enemy Within och Svavelvinter är samtliga nog ganska dåliga, enligt de premisser jag har när jag spelleder. Samtliga kräver avsevärda förbättringar för att passa i min spelstil.

I övrigt tycker jag att det är väldigt ont om bra färdigskrivna scenarier, och det är märkligt att ingen har nämnt Giovanni Chronicles än.

- Lycan
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Den enda WoD-kampanj jag har erfarenhet av är Transylvanian Chronicles, och jag var väl föga imponerad. Hur förhåller sig den till annat material? Är Giovanni Chronicles såpass mycket bättre?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Re: Dragonlance DL1-DL14

Är den kampanjen njutbar, även om man inte är förtjust i Dragonlance som sådant (som setting)?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Kommersiellt producerade kampanjer är nästan aldrig bra i min mening - en kampanj måste nästan vara skräddarsydd efter den enskilda spelgruppen för att verkligen bli något att ha.

The Enemy Within var okej, Power behind the throne-delen verkade riktigt intressant, men vi kom inte så långt. Intrycket i allmänhet var att kampanjen inte var alls så speciell som alla fick den att låta - den hade rentav varit rätt slätstruken om inte SL (Lycan) gått lös på den med traktor. Det är inte min definition på en bra kampanj.

Svavelvinter har inte imponerat på mig överhuvudtaget.

Detsamma gäller Call of Chtulhu. Dess kampanjer förutsätter att rollpersonerna dör på löpande band, vilket aldrig varit min definition på bra rollspel.

Giovanni Chronicles är väl det som vinner här, trots att den inte är så jättespeciell. Vad den vinner på är att WW som brukligt skippat det urtrista och ohyggligt utjatade äventyrarkonceptet och på ett seriöst, intressant och trovärdigt sätt involverat rollpersonerna i handlingen. Giovanni Chronicles är på så vis en personligt engagerande kampanj, trots att den lider av det sedvanliga WoD-syndromet där rollpersonerna alltför ofta reduceras till hjälplösa statister när WoDs titaner brakar loss. Till skillnad från alla andra berömda kommersiella kampanjer gör den åtminstone ett tappert försök att fokusera på något annat än grottkräl, fällor och Nyarlathoteps femtielva inkarnationer: nämnligen rollpersonerna.

'Världens bästa kampanj' är sådant man hittar på på egen hand för den egna spelgruppen. Den jag spelleder i Eon just nu är otroligt rolig, och Lycan har spellett mycket bra i sina dagar. Hans kommande 'Spår i sand' verkar mycket lovande.

- Ymir, bättre
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Dragonlance DL1-DL14

Är den kampanjen njutbar, även om man inte är förtjust i Dragonlance som sådant (som setting)?
Jag tror det. Låt mig utveckla.

När jag och min spelgrupp hade kört klart de 12 länkade äventyren (DL5 är en numera obsolet "sourcebook" och DL11 är ett brädspel vi aldrig försökt oss på) var vi förstås nyfikna på de andra saker som började komma ut. Men det mesta var inget vidare. Inte alls i samma klass som äventyrskampanjen. Vi tröttnade snabbt och slutade köra Dragonlance.
Det var äventyrsserien som var lysande, inte kampanjvärlden.

Så, ja. Min erfarenhet är att det kan vara njutbart ändå.

Ett tillägg till innehållsdeklarationen: det är färdiga och detaljerade äventyr, inte en samling idéer att själv pussla ihop. Det lönar sig också mycket att använda de färdiga rollpersonerna. Om det är en fördel eller nackdel får man välja själv. :gremcool:

(Edit:förtydligade mig något)
 
Top