Nekromanti Världen i "atrox caelum"

neomind

Veteran
Joined
27 Aug 2001
Messages
42
Location
Umeå
Jag har tidigare nämnt att världen i atrox caelum är mörk sci/fi utan att specifiera mer.
Här kommer en lite djupare beskrivning:

I början av 2500-talet var mänskligheten enad under Solrepubliken. Över 150 stjärnsystem hade då koloniserats.Solrepubliken blev för stor. Två fraktioner försökte bryta sig ur republiken.
Kriget som följde blev nära en total ödeläggelse av den mänskliga civilisationen. Efter kriget upphörde nästan all trafik och kommunikation mellan stjärnorna - systemen blev isolerade.

Idag, drygt 300 år efter krigsslutet har människan åter börjat resa mellan stjärnorna. Av de tidigare 190 bebodda planeterna i solrepubliken finns det idag bara kända hyperrutter till ca 50.

Detta är grunden. Några intressanta element i världen är:
* Pga isolering och genmanipulering finns ganska stora skillnader mellan människor från olika planeter. Man har alltså många "raser" att välja på.
* Väldigt skiljda teknologinivåer på olika planeter. Allt från stenålder till extrem högteknologi.
* Under kriget användes "predocider", människoskapade monstruösa djur (av alla möjliga sorter), för att slå till mot fienden. Idag härjas många planeter svårt av dessa dödliga kreationer.
* Fyra kända nu existerande utomjordiska civilisationer.
* Många intressanta omgivningar i de lämningar som finns efter försvunna civilisationer.
* PSI och cybernetik (om någon nu tvivlade).

Tanken är att världen skall skapa bra förutsättningar för intressanta kampanjer då så många möjliga kampanjmiljöer finns.


Ja.. Låter det fortfarande intressant så finns atrox caelum att hämta här:
http://www.acc.umu.se/~korp/atroxcaelum Det är ännu långt ifrån färdigt, men det kan spelas, och eventuell hjälp med att utveckla spelet skulle uppskattas =)

/neomind *riktigt trött*

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by neomind on 2001-08-31 17:26.</EM></FONT></P>
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,777
Location
Göteborg
Ang. hjälp

Jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till om du vill ha hjälp att konstruera raser eller samhällen. Det är ju alltid skoj. Då menar jag seriösa raser, inte som:
"Grubbogurber är stora. Och dumma. Dom slår folk och har blå hud. Dom är fuuuula."
Jag har mött alltför många sådana rasbeskrivningar.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

neomind

Veteran
Joined
27 Aug 2001
Messages
42
Location
Umeå
Re: Ang. hjälp

Trevligt! =)
Atrox Caelum är tänkt som ett seriöst rollspel (även om det är ett hobbyprojekt). Du har möjlighet att skapa både värld, samhälle och ras som bor på världen. Det bör ju ge alla möjligheter att vara seriös =)
Det vore bra om du kunde ta dig en titt på själva spelet så att du får en känsla för vad som passar in och vad som inte gör det.
När det sedan gäller vad du ska skapa för värld så har du rätt stor frihet. Du kan ta en av de världar som jag inte beskrivit och hitta på något helt eget, eller så kan du ta någon av de viktigare världarna (Caledon eller Jorden t.ex.) och skapa utifrån det. Då finns ju vissa saker redan specifierade i de mycket korta beskrivningar (som du naturligvis får ha åsikter om) som redan finns av dessa världar.
Skicka ett mejl (neomind@home.se) när du hittat något du vill göra.

/NeoMind
 
Top