Jag har tidigare nämnt att världen i atrox caelum är mörk sci/fi utan att specifiera mer.
Här kommer en lite djupare beskrivning:
I början av 2500-talet var mänskligheten enad under Solrepubliken. Över 150 stjärnsystem hade då koloniserats.Solrepubliken blev för stor. Två fraktioner försökte bryta sig ur republiken.
Kriget som följde blev nära en total ödeläggelse av den mänskliga civilisationen. Efter kriget upphörde nästan all trafik och kommunikation mellan stjärnorna - systemen blev isolerade.
Idag, drygt 300 år efter krigsslutet har människan åter börjat resa mellan stjärnorna. Av de tidigare 190 bebodda planeterna i solrepubliken finns det idag bara kända hyperrutter till ca 50.
Detta är grunden. Några intressanta element i världen är:
* Pga isolering och genmanipulering finns ganska stora skillnader mellan människor från olika planeter. Man har alltså många "raser" att välja på.
* Väldigt skiljda teknologinivåer på olika planeter. Allt från stenålder till extrem högteknologi.
* Under kriget användes "predocider", människoskapade monstruösa djur (av alla möjliga sorter), för att slå till mot fienden. Idag härjas många planeter svårt av dessa dödliga kreationer.
* Fyra kända nu existerande utomjordiska civilisationer.
* Många intressanta omgivningar i de lämningar som finns efter försvunna civilisationer.
* PSI och cybernetik (om någon nu tvivlade).
Tanken är att världen skall skapa bra förutsättningar för intressanta kampanjer då så många möjliga kampanjmiljöer finns.
Ja.. Låter det fortfarande intressant så finns atrox caelum att hämta här:
http://www.acc.umu.se/~korp/atroxcaelum Det är ännu långt ifrån färdigt, men det kan spelas, och eventuell hjälp med att utveckla spelet skulle uppskattas =)
/neomind *riktigt trött*
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by neomind on 2001-08-31 17:26.</EM></FONT></P>
Här kommer en lite djupare beskrivning:
I början av 2500-talet var mänskligheten enad under Solrepubliken. Över 150 stjärnsystem hade då koloniserats.Solrepubliken blev för stor. Två fraktioner försökte bryta sig ur republiken.
Kriget som följde blev nära en total ödeläggelse av den mänskliga civilisationen. Efter kriget upphörde nästan all trafik och kommunikation mellan stjärnorna - systemen blev isolerade.
Idag, drygt 300 år efter krigsslutet har människan åter börjat resa mellan stjärnorna. Av de tidigare 190 bebodda planeterna i solrepubliken finns det idag bara kända hyperrutter till ca 50.
Detta är grunden. Några intressanta element i världen är:
* Pga isolering och genmanipulering finns ganska stora skillnader mellan människor från olika planeter. Man har alltså många "raser" att välja på.
* Väldigt skiljda teknologinivåer på olika planeter. Allt från stenålder till extrem högteknologi.
* Under kriget användes "predocider", människoskapade monstruösa djur (av alla möjliga sorter), för att slå till mot fienden. Idag härjas många planeter svårt av dessa dödliga kreationer.
* Fyra kända nu existerande utomjordiska civilisationer.
* Många intressanta omgivningar i de lämningar som finns efter försvunna civilisationer.
* PSI och cybernetik (om någon nu tvivlade).
Tanken är att världen skall skapa bra förutsättningar för intressanta kampanjer då så många möjliga kampanjmiljöer finns.
Ja.. Låter det fortfarande intressant så finns atrox caelum att hämta här:
http://www.acc.umu.se/~korp/atroxcaelum Det är ännu långt ifrån färdigt, men det kan spelas, och eventuell hjälp med att utveckla spelet skulle uppskattas =)
/neomind *riktigt trött*
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by neomind on 2001-08-31 17:26.</EM></FONT></P>