Nekromanti Världen efter WW2 om Tyskland vunnit

TraptenKobbel

Veteran
Joined
1 Oct 2006
Messages
10
Location
Stockholm
Mina kära rollspelskamrater riket över!
Idag när jag laddade ner ett wallpaper så slogs jag av en fråga: Finns det inget rollspel som utspelar sig i en alternativ historieskrivning där Tyskland vunnit andra världskriget? Jag bifogar bilden, för att försöka ge ett humm om vad jag avser. Det känns som en rätt mastodontig idé, och jag kan inte hitta något rollspel som passar in på beskrivningen.

Någon som känner till något som kanske är precis det här eller i närheten?

Mvh
Sebastian
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Tja, jag känner inte till något (men bilden var skitsnygg!)

Det behövs fler steampunksspel med vinnande tyskar.

Hursomhelst, Angelis_Ater, Charlemagne och jag påbörjade ett rollspel för några år sedan, där tyskarna vann. Fast vi hade med en massa om att tyskarna nu belägrade Himmelriket också och sånt där ockult/religiöst jox.

En del av våra grejer finns på http://studio.omegarpg.dyndns.org/doku.php?id=angelis .

Projektet har legat i ide ett bra tag nu dock.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Reichstar, tyskarna vann kriget och koloniserar nu solsystemet. ALternate Earths till GURPS har en setting där tysken vann. Umm... annars kommer jag inte på något. 1940 verkar vara permanent on hold, men det utspelade sig i ett ockuperat landsbygdsengland anno 1940, efter en framgångsrik Sjölejon (man spelade motståndsmän eller bara vanligt folk).


Storuggla, otherwise rare
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Grym bild! Men varför måste tyskarna ha vunnit för att man ska få ha sådan ball teknologi? :gremsmile:

Jag känner inte till några sådana spel utöver vad Storuggla redan nämnt.


/Dimfrost
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Snygg bild. Fast den påminner mer om att tyskarna istället skulle ha vunnit första världskriget, eller ännu snarare vunnit tysk-franska kriget 1871 (vänta, det gjorde de ju.) :gremtongue:

/Anders
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
Jag håller faktiskt själv på med ett spel där tyskarna vann kriget. Det hela är fortfarande bara på barnstadiet så mycket finns kvar att göra, i synnerhet själva spelmekaniken. Bakgrunden är i alla fall klar.
Kortfattat kan man säga att det hela utspelar sig 1949, sju år efter att kriget abrupt avslutats och istället glidit in i ett kallt krig. Britterna har så smått börjat alliera sig med Tyskland; i USA rasar ett av Tyskland uppmuntrat och semifinansierat inbördeskrig; i Sovjet slickar Stalin sina sår medan något mycket gammalt vaknar upp under Ural; det Japanska segertåget i Stilla Havet har lagt under sig både den amerikanska västkusten och Australien; den nytillträdde SS-Reichsführer Reinhardt Heydrich får fria händer i den nyinstiftade SS-staten Polen-Ryssland; Under Berlin försöker läkare och tekniker förbittrat att få liv i den odöde profet-Führern; den självförsörjande mastodont-Ubåten Parsifal revolterar besviket mot den Tyska krigsmakten och försvinner ut i Atlanten...
Oj oj, jag känner att rabblandet börjar bli lite tjatigt, hehe. Bra tror jag det blir i alla fall.

EDIT: Om man är sugen på bisarra tanks, båtar och/eller flygmaskiner så är "My Tank is Fight" av Zack Parsons ett hett tips. Boken är proppad med galna idéer från andra världskriget som mer eller mindre inte blev verklighet, Vad sägs till exempel om isberg omgjorda till hangarfartyg eller det Tyska rymdprogrammet?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Med risk för att bli nördig helt utan att ha något på fötterna (så pass många webbsidor är blockerade på jobbet att det är svårt att googla sig till tillförlitlig information, och Googles bildsök är helt blockerat. Det roliga i sammanhanget är att Rollspel.nus framsida är blockerad, men forumen funkar ju bevisligen fint förutom att annonserna blir brutna bilder) så tycker jag att kanonerna påminner mer om post-great-war, nästan till och med post-WWII för de som är närmast i bild (kanonerna på skeppet på vilket vi kan se styrbord sida påminner om kanonerna på tanksponsoner från första världskriget dock, som ju från början VAR skeppskanoner, så jag kan se din poäng). Uniformerna på personerna på skeppet närmast i bild känns dessutom klart mer WWII än WWI.

Med, som sagt, reservation för att min magkänsla kan vara fel.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Vad sägs till exempel om isberg omgjorda till hangarfartyg
Nja, det är inte riktigt rätt.

Det handlade om att bygga enorma hangarfartyg, mer flytande flygfält än hangarfartygens flytande landningsbana, men inte av is utan av Pykrete ( http://en.wikipedia.org/wiki/Pykrete ), en blandning av cellulosafiber (sågspån) och vatten som fryses. Mycket starkare än is och smälter långsammare. Tanken var att få flygfält från vilka man kunde bomba Japan, men innan prototypen var klar så hade kriget redan gått så långt att man hade landbaser inom räckhåll och projekt Habakkuk behövdes inte längre.

Jag har själv funderat på om man med någon tillsats kan höja vattens fryspunkt såpass högt att Pykrete skulle vara användbart som byggnadsmaterial, men det verkar som om det bara är lätt att sänka fryspunkten.
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Jag och whizzman hade idéer om att skapa ett sådant spel, och konceptet, som vi helt enkelt kallade för 'Tredje Riket', diskuteras lite här.

Tyvärr uppnådde spelet aldrig någon form som vi skulle kunna dela med oss av det i.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Lästips?

The Man in the High Castle av Philip K Dick är en annan klassiker i genren. (Skrolla med fördel längre ner i länken då den innehåller en lista på andra böcker med samma tema (dvs. tyskarna vann vk2.))

/Anders
 

TraptenKobbel

Veteran
Joined
1 Oct 2006
Messages
10
Location
Stockholm
Ojoj, vilken otrolig respons på så kort tid, jag är minst sagt positivt överväldigad!
Det verkar som att det, åtminstonde här på forumet, finns ett hyffsat intresse för ett rollspel som har just detta tema!

Tusen tack för lästips och länkar till sidor, keep the inspiration flowing!

Mvh
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Har inget rollspel att nämna (förutom möjligtvis Mutant: Undergångens Arvtagare då, det hade blivit ungefär samma spelvärld om Tyskarna skulle ha vunnit). Jag skulle gissa på att den lilla bit av arisk mänsklighet som finns kvar efter alla rasutrotningar skulle lida av svåra genetiska defekter p.g.a inavlandet och bristen på en sund genpool.

Men det är om man ska försöka vara verklig av sig. :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Nu är du tråkig. Isberg är coolare.
Nja, läs lite om projektet, det var faktiskt attans coolt. Bara en sådan sak som ett skepp som flyter på grund av att materialet det är byggt av flyter, inte på grund av att det är fyllt med luft. Det räcker alltså inte att göra hål i det för att det ska sjunka, man måste bomba en koloss med över 10 m tjockt skrov i bitar. Att attackera det är mer som att attackera en ö än att attackera ett fartyg. Hela storyn runt projektet är också spektakulär, med badande Churchillar och skjutna amiraler.

http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Habakkuk
http://itotd.com/articles/575/project-habakkuk/
http://everything2.com/index.pl?node_id=1323767
http://www.thecombatreport.com/index.php?option=com_content&task=view&id=291&Itemid=91
 
Top