Nekromanti Världen är ihålig! (ganska lång)

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
För ganska länge sedan arbetade jag på en ihålig rollspelsvärld (där handlingen utspelar sig inuti, alltså. De flesta fantsyvärldar verkar ju vara en blandning mellan katakomber och schweitzerostar, men det är inte så jag menar) och då jag var hemma på jullovet hittade jag mina gamla anteckningar och bestämde mig för att sätta igång igen.

Problem 1: Jag vet inte vilken sorts spelvärd jag helst vill ha. Jag har två alternativ som jag tycker lika bra om (fast jag tycker lite bättre om alternativ B, för det mesta åtminstone), och jag kommer inte på något bra sätt att kombinera dem.

[color:red]Alternativ A:</font color=red> En fantasyvärld. För länge, länge sedan bodde alla på utsidan, men sedan inträffade en Katastrof. Solen slocknade, haven steg och allt levande (jo, i en fantasyvärld kan man leva fast solen slocknat) började förvridas av de okontrollerade magiströmmar som uppstod (eller något liknande). De som lyckades undgå att förvridas samlade sig för att göra motstånd mot de fruktansvärda varelser som de andra förvandlats till.

Till slut verkade allt hopp förlorat, men då genomförde de tolv (eller något annat lagom legendariskt antal) mäktigaste magikerna/prästerna/whatever en sista, desperat ritual som öppnade en väldig spricka i jorden. The good guys slank ner i sprickan, som stängdes efter dem. De befann sig nu i jordens inre.

Och där har de bott i ett par tusen år; livet på ytan är bara legender och en del tvivlar på att det ens finns någon yta. Det kan kanske vara möjligt för någon RP att at sig till ytan, men det är inte själva grundidén. Det är helt enkelt fråga om en "normal" fantasyvärld, men inuti ett klot i stället för på utsidan.

[color:red]Alternativ B:</font color=red> En "Jules Verne meets H.P. Lovecraft"-värld. Sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal; tänk luftskepp, ångfartyg, vaxade mustascher och namnlösa varelser från underjorden som är ute efter din själ. Den här idén är ny, så jag har inget gammalt material att sammanfatta, men jag har tänkt ha med referenser till "verkliga" teorier om att jorden är ihålig (och det finns en hel del sådana teorier).

Inte en skräckrollspelsvärld, dock, utan mera... ja... hmm... nåja, kanske en skräckrollspelsvärld i alla fall, men en där man inte behöver spela skräck. Det allmänna intrycket är tänkt att bli en blandning av En Resa till Jordens Medelpunkt (inte den version som jag såg ett par avsnitt av på TV 4 under jullovet) och videon till Smashing Pumpkins' Tonight, Tonight.

Problem 2: Jag borde kanske spara det här till ett annat inlägg (eftersom det inte har något med det föregående att göra), men det gör jag inte:

Hur fungerar dag och natt om man är inuti en sfär? Om det finns en "sol" i mitten kommer den ju att lysa lika mycket hela tiden, eftersom den inte har någonstans att ta vägen. Och om den av någon orsak bara lyser åt ett håll åt gången borde man ju ändå se den reflekteras i andra halvan av sfären. En pulserande sol, som bara lyser halva dygnet, kännd inte riktigt rätt, inte heller att det faktiskt är lika ljust hela tiden (vare sig det är dagsljus eller halvskymning). Vad kan man ha för förklaring om man inte har en "sol"? Självlysande svampar? Alla ser i mörkret? Gudarnas ficklampa?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,881
Location
Barcelona
En pulserande sol, som bara lyser halva dygnet, kännd inte riktigt rätt

Varför inte? Tänk ett enormt hjärta, med en pulsrytm på ett dygn, som vid varje slag strålar ut energi och livskraft till allt levande. Tänk vidare att detta hjärta är en intelligent varelse i sig, som kan påverka sin omvärld genom telepatisk kontroll över insidans växter. Strunta i alver och dvärgar och annat skit och gör istället en fantasyvärld där människorna är kolonister i en främmande värld, kanske i mitten av en evig konflikt mellan utsidans förhärjande krafter och insidans solhjärta, som främjar sina egna och är totalt hänsynslös mot allt annat.

Om fantasyvärlden bara ska vara en helt vanlig (tråkig) fantasyvärld, så tycker jag att du direkt kan överge idén och köra på Verne-Lovecraft-racet. Sekelskiftes-SF är alltid skoj!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Du kan alltid göra så att din minisol igentligen är en del av en dubbelkropp men den andra delen är en brun dvärg som aldrig tände. De roterar runt varandra och så får du natt och dag. Du får förståss öknar vid polerna med det är väl inget fel med det.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Twilight2000-fantasy

Som ditt första alternativ, men "utsidan" är inte helt bortglömd...Och framför allt har inte ondskan där ute glömt bort "insidan"!

Antingen är spelarna en styrka från en organisation som ska skydda de oskyldiga från ondskan, eller så är det verkligen krig och spelarna är elitsoldater som opererar "högt upp" (nära ytan)...

Det ger ju defenitivt en ny dimension till "dungeon crawling" /images/icons/devil.gif. Spelarna som de goda grottinvånarna som måste stoppa monstren utifrån!

Den första varianten ger lite mer skräck-känsla och möjligheter till fler typer av äventyr eftersom det finns en hel värld som inte funderar på utsidan. Den andra blir väl en one-off-kampanj eftersom det inte finns så mycket annat att göra en att kriga (på ett eller annat sätt).

/Henrik
 

jenzm

Veteran
Joined
2 Jun 2001
Messages
3
ALTERNATIV: A!!!!!!!!!!!!!!!

skitbra ide!!!! *helt jävla impad!!!*

ha e go da hej! /jens/images/icons/doh.gif/images/icons/alien.gif/images/icons/tonguea.gif/images/icons/shocked.gif/images/icons/shy.gif/images/icons/clown.gif
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Jag tror jag har en suspekt bok någonstans som tar upp idén med en ihålig jord, bland annat att Nassetyskland tankade in massor med pengar i ett projekt som ville undersöka om det inte var så vår värld var uppbyggd, med en liten sol i mitten, och vi ute på kanten. Att vi såg solen gå ner skulle helt enkelt varit ett fenomen som berodde på att ljuset böjdes hittan och dittan. Det skulle vara stora spegellikande objekt som gjorde att det blev mörkt på himlen om natten och stjärnorna var bilder av solen på långt avstånd, speglade fram och tillbaka.

Tanken var att det skulle vara toppen att komma på universums hemlighet först, så att man kunde skjuta raketer rakt över, istället för att skicka runt, "på ytan".

Det är det som händer om man tycker att de enda rätta tänkarna är de ariska tänkarna. osv. hubbla habbla...

jag ska leta reda på boken, om du är intresserad. Den tar för övrigt upp spöken och voodoo på ett väldigt oifrågasättande sätt(kan man skriva så?)!
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
en brun dvärg är trots allt en ganska stor gasjätte, ilket kan vara svårt att placera därinne (men har man nu redan en sol, kan man lägga till några gasjättar mer eller mindre).

Jag skulle nog tycka det var bättre om man inte hade en sol, florosenta växter kan var djävligt kraftfulla, och så får amn ett grönaktigt ljus sommär grymt!!!
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag tror att jag läst den boken, eller något mycket liknande. Enligt boken jag läste planerade de faktiskt att efter att de tagit över i Sovjet skulle de sätta upp ett kraftigt teleskop och rikta det rakt upp för att spionera på engelsmännen och amerikanerna....Att skicka raketer är ju nästa logiska steg. Men det gick ju inte så bra i Sovjet. Det var säkert därför det inte funkade./images/icons/devil.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Twilight2000-fantasy

För att inte tala om att det ger en helt ny mening åt "Evil Outsiders" (fråga närmaste Dungeons&Dragons-spelare).

Jo, idag tycker jag bättre om alternativ A, för jag kom just på att om jag vill använda alt. B måste jag ta reda på massor om den tid det är tänkt att utspela sig i, men om jag använder alt. A får jag hitta på alltihop själv (det är kanske inte lättare, men det är roligare)

Helt bortglömd hade jag inte tänkt att utsidan skulle vara (där fick jag visst en släng av Master Yoda-syndromet igen); enligt alla auktoriteter finns det ju hål vid polerna (på en av mina skisser flyger drakar ut och in genom ett av hålen, medan det andra finns mellan en stad på insidan och en motsvarande stad i ruiner på utsidan.)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jo, fluorescenta växter är ju trevliga, men det finns ett problem. Växter brukar använda sig av fotosyntes, som kräver ljus, och det verkar ju lite underligt om de lever på det ljus de själva alstrar (för att inte tala om att det strider mot energiprincipen, men ska man ha en ihålig värld får man nog inte vara alttför noga med fysiken...)

Solen (om det nu blir en sån) blir nog inte alltför lik vår sol (om man tänker sig att den är av samma material och temperatur som solar i allmänhet och är så stor att dess relativa storlek är samma som för vår sol så har jag på känn att det blir ganska varmt därinne). Men eftersom det här är fantasy spelar det ingen roll; på något sätt är det lättare att få oförklarliga fenomen att stämma med naturlagarna om man får hitta på naturlagarna också.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag tror jag ska försöka använda den idén. Folk i spelvärlden kommer knappast att veta hur det ligger till, förstås. Eller så vet de det och försöker blidka solhjärtat med diverse lämpliga ceremonier. Eller så tror de att det är så, fast det i själva verket är en fullt normal (/images/icons/clown.gif) pulserande sol innuti en ihålig planet.

Några alver hade jag inte tänkt ha med, men ett par dvärgar kan jag väl få ha? (De äter inte så mycket och är väldigt renliga) Det skulle inte vara några standarddvärgar med stora yxor och skotskt uttal, utan något slags underjords-urinvånare (kanske det bara är dvärgarna som vet hur det ligger till med solhjärtat; människorna ser ner på de barbariska dvärgarna som tror att solen är ett levande väsen som kräver offer/rituell träskodans/gutturalt mässande varje morgon för att fortsätta lysa, men i själva verket är det dvärgarna som har rätt)
 

smagu

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
77
Location
Östersund
Kul Idé

När du menar klot, menar du då ett ihåligt klot eller ett fyllt klot med gångar ?

En ide med ett iholigt klot kan vara att solen utifrån leds in genom ett eller flera hål i "skårpan" och reflekteras ut till insidan av klotet genom någon slags prisma eller speglar.
Dessa kan var konstgjorda (av gammal utdöd civilisation kanske) eller magiska eller .....

/Smagu
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det är ett ihåligt klot jag menar, fast inne i jordskorpan finns det nog en del gångar också så att man kan nå ytan (plötslig tanke: jag har hela tiden tänkt mig att gravitationen inuti fungerar så att man kan gå omkring utan att ramla in mot mitten. Gravitationen på utsidan borde ju fungera någotsånär normalt. Så vad händer när man är på väg genom en tunnel till ytan och kommer till den punkt där den inre gravitationen slutar och den yttre börjar?)

Jag brukar rent allmänt tycka illa om "det är ju magi, ju" som förklaring på egendomliga naturfenomen, men hur jag än gör slipper jag nog inte undan den här gången, så jag ska täka på saken. Men jag börjar tycka om tanken på en sol som pulserar och som faktiskt slocknar då det blir natt, så det är den idén jag ska arbeta på i första hand.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Testa Hollow World

Till D&D (alltså Dungeons & Dragons). En fantasyvärld inuti en annan fantasyvärld, som säkert har funderat en hel del på de frågor du brottas med. Sällsynt, visserligen, men det kan gå att få tag på den på e-bay, eller genom idogt sökande i begagnat-hyllor.

MVH

Magnus
 
Top