Nekromanti Världar???

josun000

Veteran
Joined
15 Mar 2001
Messages
63
Location
Stockholm
Jag undrar vad Greyhawk är? Det står i DMG om någon Greyhawk setting. Är det bara en värld? I Forgotten Realems andvänder man samma regler som vanligt (som att man skulle spela i en Dungeon)? Är man korkad så är man!!!

MVH Johan

Alvkrigaren
 

Glacius

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
131
Location
Stockholm
Greyhawk är en kampanjvärld. »Världen« som sådan heter Oerth och på Oerth ligger ett litet område som heter The Flanaess och detta är Greyhawk. Världen har fått sitt namn från den största(?) staden som ligger mitt på The Flanaess, The Free City of Greyhawk.
Dessutom är Greyhawk coresettingen(ursäkta svengelskan), dvs. standardvärlden för D&D. Gudarna som tas upp i PHB är från Greyhawk, likaså ett mynt jag tyckt mig skymta på någon av sidorna.
Forgotten Realms är en annan kampanjvärld och ja, man använder samma regler som vanligt, även om det finns s.k. regional feats i FR.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>(som att man skulle spela i en Dungeon)?<p><hr></blockquote><p>Huh?

/Max
 

josun000

Veteran
Joined
15 Mar 2001
Messages
63
Location
Stockholm
Tack nu förstår jag bättre! Går det att köpa Greyhawk eller Forgotten Realms? Finns det i "bokform" eller på internet?

MVH Johan

Alvkrigaren
 

josun000

Veteran
Joined
15 Mar 2001
Messages
63
Location
Stockholm
Jag har också funderat på att skapa en egen värld och typ ta inspiration från andra världar. Är det svårt? Använder man andra religioner och mynt i Forgotten Realms?

MVH Johan

Alvkrigaren
 

Glacius

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
131
Location
Stockholm
Vill du spela i Greyhawk är det Living Greyhawk Gazetteer som gäller.
Forgotten Realms släpps den 25 maj. (bara 22 dagar kvar!)

/Max
 

Glacius

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
131
Location
Stockholm
Ja, det är andra religioner i Forgotten Realms, det är två skilda världar! Jag tror att det är samma myntsystem, dvs. 1 pp = 10 gp = 100 sp = 1000 cp... Men självklart ser mynten annorlunda ut, och bara i Greyhawk används olika namn för mynten i olika länder.

/Max
 

quentor

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
9
Som kuriosa kan jag säga att det i Forgotten Realms finns många roliga intressanta valörer. Bland annat en unik sådan i den stora staden Waterdeep. Kungariket Cormyr har andra benämningar. Där heter det ex inte silver pieces, utan silver falcons och så vidare. Kan tyckas onödigt..? Men personligen är det sådana små detaljer jag själv gillar med FR. Världen känns helt enkelt levande och inte så "statisk".
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Kolla i din spel affär om du kan få tag på begagnade Greyhawk eller Forgotten boxar till AD&D 1o2, dom har rätt mycke info. I gamla Greyhawk boxen får man bla sån nyttig info som väder förhållanden, länders produktion, militärmakt m.m. Till Forgotten har jag bara Kara-tur boxen o den har väl inte lika mycke rolig info om väder o vindar och sånt men är bra att ha om man vill köra en asiatisk inspirerad kampanj.

Dougald
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Om du vill ha ideen till hur Greyhawk världen fungerar finns det "Gord the Rouge" serien skriven av Gary Gygax.
Ännu tidigare finns det "Greyhawk Adventures" som berätter om Gord´s bakgrund.
De är dock rätt gamla (1985), så du får gå på antikvariat eller ligga på knä för "gamla" rollspelare (som jag) för att låna.

Kauris
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Greyhawk Adventures är Greyhawkromanseriens namn, inte ett specifikt namn på Gord delarna eftersom de även handlat om Vargnomaden Mika och andra huvudpersoner.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Det är i grunden en värld eller vad man kan säga, en del regler kan skilja sig men det är självaste världen som är förändrad på något sett. Om jag minns rätt så är greyhawk en mer heraldisk värld med en massa riddare eller något sådant. Jag kan dock ha väldigt fel om det.
 
Top