Nekromanti Världar,,, igen

JetSnail

Veteran
Joined
25 Apr 2001
Messages
32
Location
Sollentuna STHLM
Jag hade tängt göra min egna värld. är det någon som vet en sida som det står exakt hur man ska göra???(Jag vet att det står ett kapitel om building worlds i DM boken)

@_/-
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
en länk du måste kolla in: <A HREF="http://www.io.com/~sjohn/demog.htm" target="_new">http://www.io.com/~sjohn/demog.htm</A> det är en sida om medltida demografi, dvs folkmängd och sånt.. innehåller också en tabell över hur många invånare en stad bör ha för att en viss typ av affär/hantverkare skall klara sig i den..
MYCKET användbart.. ger lite mer realism till dina städer...

Sen vet jag inte så mycket mer länkar direkt... bäst är väl att kolla in hur de övriga världarna ser ut.. dessutom kolla kampanjkursen i Codex... tror det var förra (inte det som finns ute nu) som det fanns en lång artikel om hur man skapar själva planeten..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Här är lite saker du kan tänka på när du konstruerar din egen värld, snott från ovan nämnda Kampanjkurs i Codex.

1. Världsbilden, hur många om några gudar ska de finnas, hur ligger världen i förhållande till eventuella andra dimensioner och världar. Alla de stora frågorna helt enkelt.

2. Världen och himlakropparna, hur stor är världen, hur många månar ska den ha, stjärnhimlen.

3. Geografi. Rita en karta över planeten, med kontinenter och bestäm dig för ett område där dina äventyr ska utspela sig och detaljera det lite närmare, några länder, några städer, några äventyrsplatser. Och så vanlig geografi, dvs, skog, berg och dalar...

4. Placera ut de olika raserna du ska ha, räcker med de stora raserna, människor, alver, dvärgar, halvlingar orcher och liknande. Har de egna riken eller bor de i samma områden.

5. Världens historia. Viktiga saker som hänt fram till nu. Om du har en sjysst bakgrundshistoria kan du utgå från den när du gör äventyr. Mycket intressantare om rollpersonerna och spelarna plötsligt fattar att de hittat det sägenomspunna slottet x som de hört talas om långt tidigare.

6. Kulturer. Hör ofta samman med raserna och olika länder. Olika kulturer och deras seder är en intressant sak att ha för att visa upp för spelarna att de kommit till en annorlunda plats så att inet allt verkar för likadant.

Vill du ha den långa versionen av det ovan så finns det i Codex nummer 6 som kostar 19kr och finns hos de flesta rollspelsaffärer.

Som en liten fotnot så är en uppföljare på väg och dyker upp i nummer 9 av Codex. Skulle ha vart med i nummer 8 men flyttades fram.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Ett annat alternativ...

...är att börja smått- Börja med att beskriva en liten stad eller by varifrån rollpersonerna kommer. Bygg sedan upp världen beroende på vart äventyrern tar er. Om det behövs en djup skog för ett äventyr så finns där en djup skog osv.

Min favorit är dock att utgå från ett bestämt koncept som definierar känslan i världen. Ett exempel: En mörk värld vars dödsgud är försvunnen. Alla som dör måste begravas på rätt sätt för att inte återuppstå som odöda. Det finns mängder av olika typer av spöken, gengångare och andra odöda - beroende på hur personen dog. Det finns hela riken av odöda som handlar, har diplomati, krigar etc. med de levandes riken. En rollperson som dör kan fortsätta sin äventyrarkarriär som odöd. Nekromantiker är en maktfaktor att räkna med... ...bara ett exempel...

/The Danno
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Ett annat alternativ...

ett ganska trevligt exempel.. bara man inte får en Heroes of Might and Magic känsla då.. för då är det förstört..

Det trevliga i den världen är att kampanjens slutmål är givet... hitta guden...

Hmm.. kanske skulle vara något när jag är klar med min galenskapskampanj...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Ett annat alternativ...

Visst kan man börja smått men det brukar innebära att man ändå måste ha tänkt på en del av de stora frågorna. Om man har präster och andra "divine" formelkastare så lär de undra vilka gudar det finns att välja mellan och så. Jag säger inte att man måste göra alla punkterna innan man bygger upp sin värld från det lilla och utåt men det kan vara bra att tänka genom det i alla fall.

Att köra med att placera ut platser efter behovens uppkomst finns det bara ett eventuellt fel på, man kan få lapptäckskänsla som vissa spelvärldar sägs ha.

Bestämda koncept tog jag upp i min ursprungliga artikel men lämnade utanför i min post här eftersom det är en sådan sak som är (för mig) sekundär, och mer hör ihop med kampanjer och äventyr.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om du inte har något emot att lägga pengar på en bok kan jag starkt rekommendera "The World Builder's Guide" av Rich Baker (borde kosta runt 200 om den fortfarande går att få tag på). Den beskriver hur man kan designa kosmologi, geografi på världs-, kontinent-, region-, rikes-, eller områdesnivå, folket som bor i områdena, och allt möjligt annat man kan behöva. Det finns dessutom massvis med slumptabeller för de tillfällen när fantasin tryter ("I det här landet ska det bo människor, orcher och... hmm... (rull rull) gargoyles!")., och en kasse formulär för att underlätta världsbyggandet.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Re: Ett annat alternativ...

"Visst kan man börja smått men det brukar innebära att man ändå måste ha tänkt på en del av de stora frågorna. Om man har präster och andra "divine" formelkastare så lär de undra vilka gudar det finns att välja mellan och så."

Det går att låta spelaren definiera den gud hans RP dyrkar och detta kan sedan utvecklas i spel. Det räcker kanske med att konstatera att det finns en panteon med diverse gudar och sedan detaljera dem när de kommer i spel. Jag menar bara att det går, om man är slö, att bara börja lira utan att tänka efter. Däremot så gillar jag att konstruera världar (tyvärr inte så mycket spelande nu för tiden).

"Att köra med att placera ut platser efter behovens uppkomst finns det bara ett eventuellt fel på, man kan få lapptäckskänsla som vissa spelvärldar sägs ha."

Detta stämmer nog. Jag har aldrig spelat särskilt länge i en värld och inte upplevt problemet. Det finns dock världar med lapptäckeskänsla av andra anledningar t.ex. för många författere som skriver alltför oberoende av varandra (t.ex Ereb Altor).

"Bestämda koncept tog jag upp i min ursprungliga artikel men lämnade utanför i min post här eftersom det är en sådan sak som är (för mig) sekundär, och mer hör ihop med kampanjer och äventyr."

Jag tycker inte det är sekundärt. Jag kan tänka mig att det är en viss skillnad på äventyr i Dark Sun kontra Forgotten Realms, Planescape kontra Glorantha etc. Dessa skillnader blir mer uttalade i mer extrema världar t.ex en värld som enbart består av flygande öar, en värld där alla är slavar till medvetna golems eller en värld som blandar hi-tech med fantasy. Jag hävdar bestämt att konceptet är viktigt för om världen är intressant eller bara-ytterligare-en-fantasyvärld.

/The Danno
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Ett annat alternativ...

Vad jag trodde du syftade på var att ha någon sorts världstema`eller dylikt vilket jag anser är sekundärt. Det du tar upp här är ideer för en värld vilket givetvis inte är sekundärt, det var ju just det vi pratade om. Vad jag anser är sekundärt är teman av typen "låt oss uforska ångest, nu ska jag visa människans onda sida" osv vilket jag tycker är en kampanjide mer än en världside.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Det finns en bok från gamla TSR om hur man gör världar, nu är det visserligen till gamla ADnD men där borde du kunna få en hel del idéer om hur du skall gå till väga. Dessvärre kommer jag inte ihåg vad boken heter.
 
Top