Världar där asiatisk-ish kultur/er koloniserar europeiska-ish?

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Bara en tanke som slog mig när jag arbetade med mitt L5R-världsbyggande: hur många fantasy världar finns det där man har att det är en, eller flera, klart asiatisk kultur/er som den grupp som kommer med handelsskepp och/eller koloniserings planer till områden vars kultur är europeisk-ish? Och den senare kan inte/vill inte just då mota bort dem.

Om folk vet några så får ni gärna beskriva det hela.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Tidslinjen Ming-3 i Gurps Alternate Earths 2 -- länk >>>
Via diverse händelser på 1400-talet behöll Kina sin oceangående flotta och kunde under följande två seklen, tack vare sina oerhörda ekonomiska resurser (Kina var världens rikaste rike före den industriella revolutionen), sätta de uppstudsiga européerna på plats. Nu är det 1800-tal och världen ser väldigt annorlunda ut.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Hade varit en intressant och kontroversiell premiss. Men det har väl inte gjorts några kontroversiella rollspel eller settings sen 90-tals versionen av Kult.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Via diverse händelser på 1400-talet behöll Kina sin oceangående flotta
Har ju skrivits pseudoarkeologi som också utgick från Mingdynastins skattflottor: https://en.wikipedia.org/wiki/Gavin_Menzies#1421:_The_Year_China_Discovered_the_World

Flottorna var ju också galet coola. Så det är förståeligt.

Annars tänker jag på alla varianter av att axelmakterna vann andra världskriget? Dock inte kolonisering på samma sätt, även om Japan ibland ockuperar delar av USA i såna scenarier.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Inte fantasy och inte kolonialisering i klassisk mening men känns som ett inte helt ovanligt inslag i Sci-Fi att det finns väldigt mycket kulturella influenser från Asien, spontant tänker jag först på Bladerunner men även NeoTech har väl en del såna inslag?
 
  • Like
Reactions: PAX

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
I Imperiets dotter var storriket huvudpersonen tillhörde Asien inspirerat och om jag förstod/mins rätt baksidorna av de senare delarna (av någon anledning läste jag dem aldrig) så ska det riket ha kolonier/liknande i andra länder o på omslaget så är en man (som jag antar är den utlänning slav/tjänare som nämns på backsidan) som ser klart europeisk ut.

Den enda jag kan komma på som ens är nära är Shadowrun.
Inte fantasy och inte kolonialisering i klassisk mening men känns som ett inte helt ovanligt inslag i Sci-Fi att det finns väldigt mycket kulturella influenser från Asien, spontant tänker jag först på Bladerunner men även NeoTech har väl en del såna inslag?
Det är mer en fråga om modern kultur imperialism.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Inte exakt det du beskriver, men on a similar vein:

Eon har missionärerna från Forion, en grupp mörkhyade män och kvinnor svurna åt guden/profeten Imay, som försöker sprida hans lära till de mer europeiskt inspirerade, vita länderna i spelvärlden.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Tidslinjen Ming-3 i Gurps Alternate Earths 2 -- länk >>>
Via diverse händelser på 1400-talet behöll Kina sin oceangående flotta och kunde under följande två seklen, tack vare sina oerhörda ekonomiska resurser (Kina var världens rikaste rike före den industriella revolutionen), sätta de uppstudsiga européerna på plats. Nu är det 1800-tal och världen ser väldigt annorlunda ut.
Ifrån samma bok har vi också Ming-1, där de europeiska och arabiska kulturerna var mer grundligt underkuvade av mongolerna, och Ming Kina är det enda stora, stabila imperiet i ett hav av småkhanater och tillfälliga kungadömen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Ibland i Lovecraft med The Cruel Empire of Tsan Chan, som i
 
Top