Nekromanti värld

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
e de nån som vet om nån värld som e gratis, bra, stor (kartor till allt inte bara några få länder) och som funkar till d&d 3ed?

Jaak har talat!

Å glöm inte den som e med i leken får leken tåla.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Improvisera

Själv föredrar jag att hitta på min egen värld eftersom, det undviker sådana problem som: "hmmm... nu har jag en skithäftig äventyrsidé, men den utspelar sig i en skog. Fan, det finns ingen skog i närheten. Jaja..."

Vad ska man med kartor till egentligen? Jag har aldrig använt dem...

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Kartor (OT?)

Vad man ska med kartor till? Ja orienterna orienterar sig efter dem, folk i semestersverige tar sig till sina destinationer, rollpersoner följer dem i jakt efter skatten som måste finnas vid det där krysset, spelledare kollar hur lång tid det tar att ta sig från plats x till plats y och skockar gott åt hur mycket man kan drabba spelarna med och vilket gott tillfälle det blir att visa upp världens miljöer, spelare använder dem för att visa vem som faktiskt har den största förläningen, butiker använder dem för att folk ska hitta dit den ligger, militären använder dem för att planera attacker, världdskapare för att få en bra överblick om hur länderna förhåller sig till varandra geografiskt...

Och då har jag både egna och andras världar och alla har de kartor. De kan vara till inspiration också då och då. Ett namn, idéer om vad rp kan ta vägen, om man inte är en fan av mycket improvisation dvs. Men då behöver man ju inte något.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Re: Kartor (OT?)

Och då har jag både egna och andras världar och alla har de kartor. De kan vara till inspiration också då och då. Ett namn, idéer om vad rp kan ta vägen, om man inte är en fan av mycket improvisation dvs. Men då behöver man ju inte något.
Jahaja, det är väl det jag är. En fan av mycket improvisation.

Vad gäller andra användningsområden:
SL kan själv bestämma hur lång tid det tar att ta sig till plats y, om hon inte orkar hitta på 'encounters' för en tvåveckorsresa så slipper hon!
Skattkartor ritas enklast av SL, de täcker oftast inte så stora områden (tänk dig en världskarta i Eon, och sen ett stort kryss över huvudstaden i Asharien :)
Världsskaparen, ok. Hon kan behöva kartor. Men knappast mer än en allmän världskarta som inte går in på detaljer.

Det värsta jag vet är att sitta och stirra på en karta och tänka: Hur fan ska spelarna ta sig till Jargien (är det inte ett h med där nånstans?), det ligger ju på andra sidan klotet?!? Jag brukar helt enkelt säga att Jargien är grannland med det land där spelarna nu befinner sig. Det blir ibland lite inkonsekvent, men det är det värt, ingen bryr sig särskilt mycket ändå.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: smaksak

Det värsta jag vet är att sitta och stirra på en karta och tänka: Hur fan ska spelarna ta sig till Jargien (är det inte ett h med där nånstans?), det ligger ju på andra sidan klotet?!? Jag brukar helt enkelt säga att Jargien är grannland med det land där spelarna nu befinner sig. Det blir ibland lite inkonsekvent, men det är det värt, ingen bryr sig särskilt mycket ändå.

Det är väl en smaksak, själv skulle jag bli rätt irriterad om platser flyttade på sig. När jag som spelare/rollperson t.ex. planerar något är det ju bra om platserna ligger still :gremwink: dessutom får ''man'' en bättre uppfattning om världen om platser inte flyttar på sig.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, Ordo Equester
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Kartor (OT?)

SL kan strunta i encounters i vilket fall som helst men känner man för det kan man dra fram rätt encounterlista, eller om man är på sånt humör, en helt annan.

Ja, skattkartorna ritas av SL, jag har inte sagt något annat men du frågade vad kartor (som i alla typer av kartor, obestämt substantiv eller nåt sånt) var bra till.

Som SL använder jag nog kartor mer än världsskaparen gör. Framför allt för att kolla upp politiska sfärer, oroshärdar, var diverse platser finns osv. Eftersom jag bygger upp mina egna kampanjer med en start åt spelarna och sedan låter dem ta vägen var de vill beroende på RPs intressen är det viktigt för mig, att saker och ting finns där det ska och vilka bakgrundsdetaljer jag kan föra in i berättandet. Gjorde jag inte på det sättet utan improviserade för mycket skulle det ta så lång tid att anteckna allt jag nyss hittat på att det inte skulle bli tid för mycket spelande, jag vill ha konsekvens och en värld som inte är amorf.

Jag tycker det är kul att titta på kartan och tänka hur rp ska ta sig från plats a till b. Då börjar hjärnan gå igång och fundera...Ska jag bara säga att de nått plats b? Ska jag lägga in något i resan? Ska vi köra det dag för dag och väva in lite dialog, eller lokala sägner berättade av karavanledaren? Ska jag leda dem till ett resesätt, eller ska de få välja fritt? Ska jag läggaa in elakheter i alla färdsätt, eller belöna dem för det smidigaste valet? Finns det något i övriga äventyret som kan tas upp under resan? Någon som berättar de viktigaste sederana så inte rp finner sig framför en arkebuseringspatrull istället för där de borde vara...

Och om dina spelare inte bryr sig, fine. Mina gör det. Iofs olika från spelare till spelare och kampanj till kampanj. Spelar jag något flum som Tales from the Floating Vagabond då spelar det inte minsta roll men om et är till exempel min Greyhawkkampanj där rollpersonerna har egna förläningar, fiender bland ledningen i andra länder, är involverade i flera organisationer och deras planer och egna planer vid sidan av det officiella äventyrandet då finner jag det viktigt.

"Grabbar, nu rör Iuz på sig igen och hans arméer avancerar mot oss"

"Det är lugnt, kalla in våra riddare, och sänd bud till gränserna. Tills vidare måste vi försöka stöda Furyondy så att inte Iuz bryter genom och kommer hit"

"Öh, Iuz är ett grannland med oss"

"Sen närdå?"



Daniel "Warduke" Schenström
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Re: Kartor (OT?)

"<EM>Hur fan ska spelarna ta sig till Jargien...</EM>"
Varför måste de just till Jargien? Om du nu kan flytta ett helt land så kan du väl lika gärna göra om så att de inte behöver sticka till Jargien. Man slipper dessutom saker som "Var det inte ett berg på vänster sida sist vi for till Jargien?".

"<EM>'Grabbar, nu rör Iuz på sig igen och hans arméer avancerar mot oss'</EM>"
I <B>..=]Genesis[=..</B> värld är det nog luz, landet, som bokstavligt rör på sig. /images/icons/wink.gif

/[color:green]Han</font color=green> som gillar detaljrika kartor
 
Top