Nekromanti Värld kontra regler....

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Vill bara påpeka en sak om världsbeskrivningar

Detta är i och för sig bara min åsikt men själv anser jag att det kan vara bra med en världsbeskrivning men den får enligt min mening inte vara för detaljerad. Jag brukar oftta vara SL och anser att de bästa världarna är de som är halvt beskrivna eller inte beskrivna överhuvudtaget. För ju mer komplex beskrivning som ges av världen dessto minde frihet får (enligt min mening) SL. Jag och även de andra i vår spelgrupp som är SL brukar göra helt egna världar och till vilken nytta är då alla små detaljer om skaparnas spelvärld? Som SL anser jag att man måste ha frihet för att spela ordentligt eftersom det annars lätt kan kännas som att man berättar en förgjord historia istället för att man låter den skapas under spelandet. Visst finns det de som gillar förgjorda världar men många gillar att göra världar själva och då kan man fråga sig om det verkligen är värt att gå in på massa smådetaljer som vissa rollspel gör..

"En eldkastare som används av en halvcyborg i svart stålrustning och du kallar chronopia dåligt?"
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Krister Sundelin: Den Levande Kvantdatorn [nt]

no text

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Håller med

Jag håller med... man blir låst av material... Det är lite därför ändå som jag vill att man ger ut ett övergripande matrial för att sedan specificera mer och mer i kommande moduler.
Antar att de flesta känner till Ereb så jag tar ett exempel med det.
Först Ereb Boxen (inte så maffig men i den detaljnivån på det geografiska)
Sen Ex nordlanden (Jordashur, Ransard m.fl.) i en modul.
Sen Detaljerat om varje Land.

Detta gäller då endast för publicering på nätet!
Om jag skulle göra till mig själv skulle jag ju inte göra så här, men om jag gör det för att andra ska läsa det...

De bästa äventyren är de hemmaskrivna som blivit riktigt ordentligt bra (om man itne drar in kampanjspel som Svavelvinter o så)

Men det är ju bara min mening.. Jag vill inte ha allt levererat på fat. Men därimot har jag inget emot regler som förklarar hur man gör egna saker (regelmässigt), t.ex. hur man ska ta ut örter, och vad de bör kosta o så... Men ajg vill inte ha 200 böcker som man måste leta i varje gång någon undrar något...

Inspiration, den största källan till Rollspelande

// Jan
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Separera värld från regler

Precis. Om spelet är sitt eget i både värld och regler så skall reglerna återspegla världen. Att få tie-ins i världen medan man skapar sin RP tycker jag är det bästa sättet för att skapa intresse för världen hos spelarna.

För det är där många spel brister. Man skapar en RP och Sl har (kanske) läst en världsbok, men om inte SL är överdjävligt pedagogisk kommer spelarna inte få speciellt mycket känsla för världen inom en överskådlig tid.

Men är RPna en del av världen runt dem så fås kopplingarna och SPELAREN blir mer intresserad av vad som sker i världen, eftersom hans RP trots allt har ditten eller datten som direkt påverkar.

Ett bra exempel på detta är när ett värde för helighet infördes i Eon (bara ett exempel, ingen reklam ,-). Tidigare bläddrade de flesta av speltestgrupperna förbi religiösa yrkesval med en axelryckning, men när det plötsligt fanns med ett värde på helighet och detta världe var något som spelaren kom i kontakt med vid flera tillfällen under RP-genereringen blev detta något intressat.

Snipp-snapp så hade nästan alla spelare ett humm om dels hur religionsreglerna/känslan var i Eon, dels fick de med lite uppslagsverkskunskap om respektive "hemreligion" på köpet sas.

Spel som kommer med en 200+ världsbeskrivningar utan någon koppling till spelet är tyvärr spel som jag oftast (eller snarare aldrig) orkar ta till mig. Jag vill veta hur världen skall användas i spelet för att skapa upplevelser.

-Marco Behrmann
 
G

Guest

Guest
Håller med .. men

Tycker du värkligen att Ereb altor boxen ger en utömande beskrivning om de olika länderna ? Tycker eller snarare tyckte att eon kändes alldeles för styrt och låst men komm sedan på något som man har läst gång på gång oavsätt rollspel som nästan formuleras lika dant typ : " Om du inte tycker om något ta bort det" och det gjorde jag och allt blev mycket enklare.

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Re: Håller med .. men

<I>Tycker du värkligen att Ereb altor boxen ger en utömande beskrivning om de olika länderna ? </I>

Det är det den inte gör! Den ger en svag beskrivning som man kan anväda som grund. Om en spelare spelar i Caddo kanske den vill veta minsta lilla gnutta om något närliggande land (ex Felicien). Då har spelledaren en källa som ger minimal, men ändå inspirerande och användbar information till handa som man kan utgå ifrån. Det värsta som finns är ju om man som spelledare tagit ett land och gjort efter egna mallar och sen kommer det en modult som är superbra men som kraschar allt ens arbete.

Tänk om man gjort i ordning Trakorien innan Oraklets Fyra Ögon / trakorien Modulen... skulle förstöra allt!

Man vill ha ett visst hum (iaf jag) om "alla" länder. Inge detaljerat, men ändå en viss kännedom.

<I>Tycker eller snarare tyckte att eon kändes alldeles för styrt och låst men komm sedan på något som man har läst gång på gång oavsätt rollspel som nästan formuleras lika dant typ : " Om du inte tycker om något ta bort det" och det gjorde jag och allt blev mycket enklare. </I>

Tycker jag med (därför ska jag försöka pussla ihop något av en värld o spela i), det är ju därför man ska ge ut modulerna i den ordning jag nämnt.

Då kan de spelledare som du och jag, som inte vill ha ALL information om varje sten, bara ta den övergripande beskrivningen och anpassa den, och de som vill ha allt, tar den vidareutvecklade detaljerade beskrivningen.

Jag vill ändå ha ett visst humm om hur världen ser ut, ifall man skulle vilja spela en större utgiven kampanj (kanske inte aktuellt för ett hemmaskrivet rollspel dock) och inte få stora krockar i hur de ser på världen och hur jag ser på den.

Om man skulle behöva detaljer så skulle man kunna hämta modulen och välja vissa delar, t.ex en stad... eller liknande.

// Jan Arenö
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: Separera värld från regler

Vad jag menar är inte att världen ska vara helt oberoende av reglerna. Jag menar att reglerna inte ska ta överhanden, så som jag tycker de har gjort i väldigt många spel.

Självklart ska reglerna innehålla tolkningar av världen, särskilt när det gäller RP-genereringen, men det måste fortfarande vara en balans mellan regeltolkningar och riktiga beskrivningar av fenomen - allt kan inte beskrivas med regler. Kanske är det också så att allt inte kan beskrivas skönlitterärt heller, men jag föredrar en överton åt det skönlitterära framför en djungel av regler.
 
Top