Nekromanti Värld: Konkret exempel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
I och med att konkret var ett ord som ingick i rubriken så vore det intressant om ni alla skrev ner en bra fästyta i ert tycke och kommenterade varför ni tycker den är bra. Det gör det mer lättbegripligt. Tro mig den här tråden är av vikt för världsmakare.
"Mellan Garanashs enorma fästningar av stål och svärtad sten hukar sig trånga gränser med tavernor och handelsbodar där orchdrottningarnas slavkrigare kan spendera de sina fickpengar och för en kort stund glömma sin miserabla tillvaro. Orchdrottningarna själva lämnar sällan sina palats. [...] Orchdrottningarna anser sig äga allt de rör vid, som inte redan ägs av en annan orchdrottning. Besökande män och kvinnor som inte redan är märkta med slavtatueringar gör bäst i att hålla sig gömda."

Det här anser jag är en användbar beskrivning eftersom den innehåller en komplikation som jag enkelt kan kasta in i spel om rollpersonerna besöker den här staden. De kan stöta på en orchdrottning som blir sugen på att äga den, eller till och med bli rörda av henne och därmed ägda i hennes ögon. Det är något rollpersonerna kommer att tvingas att lösa, om det inträffar. Att staden har 24000 invånare och exporterar torkad fisk är mindre användbart.

/tobias
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Bra, för det var det jag misstänkte att många som inte är så insatta i världsbygge (som jag själv) skulle tycka.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Bra, mycket bra. Jag fortsätter kommentera alla som bidrar så tråden fortsätter uppas. Jag är säker på att det här är värdefullt, mer värdefullt en teori: Ett exempel och varför man tar just det exemplet.

Gillar det korta och enkla som ändå bygger hookar för äventyr.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Niklas73 said:
I och med att konkret var ett ord som ingick i rubriken så vore det intressant om ni alla skrev ner en bra fästyta i ert tycke och kommenterade varför ni tycker den är bra. Det gör det mer lättbegripligt.
Det är lite vanskligt för jag vet inte hur det är tänkt att spela spelet. Informationen varierar (BÖR variera!) beroende på hur spelgruppen ska spela spelet.

Jag tycker för övrigt att Rams och Gurgehs texter är bra.

/Han som tycker sig se väldigt olika sätt att spela bara genom att läsa just Rams och Gurgehs beskrivningar
 
Top