Nekromanti Värdshusvärd....

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Jag har en spelare som ska spela en värdshusvärd som är bosatt i sitt värdshus(inget namn ännu på värdshuset), med fru och två barn. Värdshuset är placerat i Jargiska Kejsardömet i provinsen Merun i staden Hamath.
Värdshuset är av det lyxigare slaget.

Jag undrar om ni kanske har spellet något liknande och har några förslag på vad för slags äventyr som kan utspela sig runt detta?

Jag har några ideer då rollpersonen har kontakter i form utav en ordensriddare, en tjänsteman, en utkastare som arbetar på en pub.

ex på äventyrs ideer, rollpersonen har länge velat ha "utkastaren" som arbetar på puben som ligger längre ned på gatan och har förhandlat lite med "utkastaren". Men det finns vissa problem då ägarn för puben inte tycker om rollpersonen och dylikt.

//är väldigt tacksam för ideer och förslag.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Den här länken beskriver ett värdshus, Det Kölhalade Trollet, med personal och äventyrsuppslag som en kampanj vi spelat kretsat kring till en början.

Gäster på värdshuset är förstås en väg att gå för att driva handlingen, likaså kan man med fördel jobba med mängder av rykten och låta rollpersonerna hugga på valfritt rykte för att sedan som spelledare utveckla ryktet och avgöra dess sanningshalt när betet väl svalts.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Som spelledare kan du göra satt mycket kretsar kring värdshuset för att det är en plats som är allmän och samanknuten till (minst) 1 av rollpersonerna...

Jag har haft ett värdshus och jag gillade att "ta hand om det" och göra förbättringar och anställa utkastare och rollspela äventyr i samma stad som mitt värdshus och då kunda jag ta mig dit ofta...

(sedan bör du akta så att han inte får ett maktbegär av att kunna kasta ut dina spelledar personer, och i o med det tro att han är mäktigare än SL'en i sitt värdshus :gremlaugh: )
 

Castorion

Veteran
Joined
11 Aug 2001
Messages
32
Location
Solna
Värdefullt hus

Runt ett värdshus kan man spinna många trevliga historier.
Centralfiguren i min pågående kampanj fick när han skapades ett stort hus samt skulle driva en rörelse bredvid sin huvudsakliga verksamhet – vapenmästeriet.
Spelaren valde att inhysa ett värdshus i husets två nedre våningar medan den egna bostaden samt träningslokalen placerades på övervåningen. På bottenvåningen förlades skänkrum och liknande, uthyrningsrum och sviter placerades en trappa upp. Värdshuset låg i Calnias finare kvarter och var litet men välrenommerat.

Det kampanjmässigt mest givande var att alla anställda på värdshuset blev väl beskrivna med egna planer, drömmar och strävanden – från stallpojken som trånar efter varje fagert kjoltyg till den buttre pergamenthyade bokhållaren som håller hårt i slantarna. Runt alla dessa figurer kan man lätt skapa små vardagsäventyr som fyller upp tiden mellan viktigare händelser.

Så vad kan hända runt ett värdshus?
Konkurrens har redan nämnts och mer eller mindre märkliga gäster är alltid givande.
En mordhistoria med en ihjälstucken cirefalisk handelsman i pärlbranschen blev riktigt spännande när utredningen visade att handelsmannen nog varit spion och kommit över någon sorts ritningar.

Så mitt tips är att göra spelmiljön levande med väl beskrivna värdshusknegare!


/Castorion, spelledarpersonfascinerad
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Att ha ett äventyr på Värdshuset är totalt beroede på vad R/p väntar sig. Tycker man om att korsa svärd med onda rövare, smygga in och sno draksskatter, samt undanröjja onda trollkarlar med magi så kanske ett äventyr på värdshus kan kännas litte tråkigt (i min grupp är alla "drakdräpare" förutom jag).

Ett äventyrsuppslag vore kanske en Royal visit av någon viktig person från främmande land, någon som R/p som äger värdshuset måste passa upp hela tiden bara för att tillslut förstå att han inte är den han utger sig för att vara och egentligen är 1t3
1-En spion.
2-En fattig adelsman.
3-En vampyr.

Eller så kan R/p ligga i fejd med en annan krog (inte knytnäve fejd) Då sommarens haldessmänn kommer från södern vill man kunnan representera de fluffigaste sängarna och det godaste ölet. ölet ja en av R/p med bryggar kunskaper kommer över ett urålldrigt recept på öl (från ett dvärga fäste) med de rätta ingredienserna så kommer ölet att dra till sig mer handelsmän än det svärmar R/p runt en övergiven drakskatt.

Eller så gör man ett äventyr där R/p i ett dolt rumm i källaren hittar en hemliggång som leder.........

VH JEns.L "Draken"
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Han hade en kombinerad vapenskola med ett värdshus sa du? Det lär ju locka till sig mer vapenföra män och kvinnor. Där det finns stridskraft finns stridsvilja, kombinerat med alkoholhaltida drycker samt att rollpersonen inte har någon utkastare anställd ännu, så bör det bli fullt upp att göra för värden.

Det kanske leder så långt att tjänstemannen vill lägga ner antingen värdshuset eller vapenskolan på grund av allt stök. Det skulle bli lugnare i staden om så skedde. Fast då vi är i Jargien kan han säkert mutas, speciellt eftersom han är en kontakt till värden.

Sedan skulle det vara roligt om några utlänningar tar in på värdshuset. Blir det problem? Med språk, kultur, religion eller är de pacifister som blir utomordentligt rasande när de finner en vapenskola i huset där de ska sova och äta? Om det inte blir det kan alltid inkvisitationen med en fanatisk riddare i spetsen komma rusande för att beslagta de otrogna gästerna och viga dem inför Daak! Vilket knappast kan vara bra för affärerna.

GL HF!
 

Castorion

Veteran
Joined
11 Aug 2001
Messages
32
Location
Solna
Inte ursprungligen...

Kombinationen Vapenskola/Värdshus fanns inte nämnd i Ingtars ursprungsinlägg, det var jag som tog det som exempel ur min egen kampanj i mitt inlägg nedan.

Dock har du med dina förslag givit mig några bra uppslag till framtida händelser! Tack!

Förhoppningsvis får fler nytta av alla trevliga förslag som framkommit i denna tråd.



/Castorion, värdshusintresserad
 
Top