Nekromanti Värdshusnamn

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Vad brukar ni döpa era värdshus till när ni spelar Eon?
Jag sitter sedan en kort tid tillbaka och skriver på en äventyrsgenerator och är just nu inne på det här med en värdshusnamnsgenerator men de enda 2 former av värdshusnamn jag kan komma på att jag någonsin använt mig av är:

Den Ensamma Gruvan
Galgen och Tunnan

Någon som sitter inne på fler former?
Jag funderade ett tag på det här med orts namn på värdshusen t.ex.'Borons Vattenhål' men slog av någon anledning bort tanken.
En annan variant borde vara att döpa värdshuset efter ägaren t.ex. 'Värdshus Ravius' men inte heller det känns riktigt bra.
Vad tycker och tänker ni andra?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Du har nog hittat de vanligaste för generella värdshus, tror jag. Att döpa mer specifikt efter plats eller kännetecken kanske går också; i ett äventyr jag spånade på hette värdshuset "Gravens skänk", som ett makabert skämt med det faktum att man då källaren grävts ut under uppförandet hittat skeletten efter döda coloniska soldater i marken. Mina enda förslag blir då

"Genitiv + substantiv" ("Gravens skänk", "Hyggelmonstrets håla")

"Substantiv bestämd form" ("Vattenhålet", "Hamnvilan")

Sen ska vi inte gå närmare in på om de är bra eller inte... :gremwink:

För övrigt så finns redan en värdshusnamnsgenerator på Jörgens Eonsidor (googla om du är intresserad), fast den har bara namn av de två typer du tar upp i början.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Värdshus som vill visa upp gamla anor har gärna namn efter någon historisk händelse som inträffat där. Ett exempel är i A Song of Ice and Fire, där värdshuset "The Kneeling Man" finns. Detta ligger på den plats där det sägs att en forntida kung gav upp och knäföll inför en invasionsstyrka. Sådana namn kan användas för att ge lokalfärg -- ett värdshus i västra Jargien kan ha ett namn som minner om en seger mot mûhadinerna, medan ett i inre Caserion kanske snarare minner om någon pionjärs hjältemodiga erövringar.

Annars har man gärna värdshusnamn i form av saker. Detta beror på att ganska få kan läsa och skriva, så det är lättare att måla en skylt med en lättigenkännlig bild på. På det viset kan även den mest obildade bonde lista ut vad värdshuset heter.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
För övrigt har Jörgens Eonsidor mycket annat användbart, och används relativt flitigt av vår spelgrupp. Rekommenderas!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, under den tiden som det spelades EON som intensivast, så hade min käre sl ett bra namn på sina värdshus & det var "Katten & Gurkan".
Det var ett värdshusimperium som fanns över hela mundana.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Tack för inspirationen Substantiv i bestämd form känns som perfekta namn på en skabbig hamnkrog.

Vad gäller Jörgens sidor så innehåller de en massa mat nyttigt problemet med hans material som jag ser det till det här lilla projektet är att jag ändå måste skriva egen källkod men det lär bli en hel del inspiration därifrån...
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Jag gillar namntyp nr. 6! Där fick man fram en hel del udda namn (även om vissa kanske blev lite väl udda :gremtongue: )

Jag testade den och ett jag fick fram var "Liket och de tio Yxorna". Man kan ju undra vad som lett fram till den värdshusvärdens namnval... :gremwink:
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
När en väg har nått den plats där civilisationen tagit slut och vildmark, monster och ond bråd död väntar därefter brukar jag låta ett värdshus ligga intill vägen. Värdshuset namn är "Det sista hemmet".
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har en värdshusnamnsgenerator här. Bara att uppdatera om man vill generera nya sköna namn.

EDIT: Tog bort de jobbiga alvnamnen och ersatte dem med... öh, suspekta kvinnonamn. Det är förmodligen NSFW att klicka på den här länken. Bara så ni vet.
 

Jiminjack

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
32
Location
Örebro
Haha, men spelare kom upp med ett namn på ett värdshus i Tiban, som en tirakisk kontakt till honom ägde, det hette typ
"Sakura Kzim Tiban" vilket typ kunde översättas som "Det bästa jävla värdshuset i Tiban"
 

Humledans

Veteran
Joined
15 Jul 2007
Messages
6
Location
Gävle
Det sista hemmet, finns inte det med i någon bok..? Det låter bekant.

Jag tycker man borde tänka lite på värdshusägaren - hur pantad han än är, och hur skabbigt stället än tycks vara, så döper man inte ett värdshus till "Likhålet", "Trollskallen" eller något liknade - dom vill ju locka kunder. Sen så får man tänka lite på vart det ligger - "Vattenhålet" är mer troligt i en öken än i en hamnstad. Ett av mina värdshus heter "Ökenrosen", just för dom karaktäristiska rosor som växer i närheten, och som värdshusvärdinnan är mycket fäst vid :3
 

Eon-Viktor

Veteran
Joined
31 Dec 2006
Messages
24
Location
Sigtuna, Uppland.
"Det sista hemlika hemmet", det är ifrån Bilbo av gamle Tolkien. =)

Och ja, en värdshusvärd gör väl allt han kan för att stället ska låta lockande. Det skulle vara kul med lite lokala öknamn på värdshus dock... :gremtongue:
 

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Jag kan mycket väl tänka mig ett ställe som heter just Trollskallen - ett ölhus i någon avlägsen avkrok där just troll är ett stort gissel. Precis som jag skulle kunna tänka mig Tirakhuvudet eller något liknande på ett dvärghak. Kanske inte dit dvärgar från Öfvre går, men ändock.
 
Top