Nekromanti Värdshus & Borgar...

G

Guest

Guest
Hm...
Jag tycker att det är lite fattigt med bra beskrivningar på värdshus, borgar och slott i många rollspel.
- Visst jag vet hur ett värdshus eller en borg ser ut men det har jag fått leta mig till bland faktaböcker med mera.
Slott är lite värre då det inte verkar finnas så mycket.
En god idé vore om någon gjorde en modul till Eon med kartor och beskrivningar över enkla värdshus i olika stilar tillsammans med vardagslivet i ett slott/ borg och kartor över dessa.
Det är ingen spelare av mina spelare som själv vet hur en borg såg ut så jag kan improvisera vilt ifall jag känner för det men jag är för intresserad av dessa medeltida "jättar" att jag vill ha exakta fakta.
Är det någon som sympatiserar med mig eller kanske har vettiga fakta och kartor att bjuda på?

//Robin P. Liljenberg - Borgar är ganska knepiga trots eventuella faktaböcker ;-)

Mäster Spelledare ;-)
 
G

Guest

Guest
har för mig att det finns en lite barninricktad tecknad historie bok om det hela.. fast dom tog upp hur det var på riddartiden och hur dom var utstyrda.
det fanns dock med en detaljerad karta över en blockborg..
en fyrkantig stor sak med kärnhus och 4 torn run omkring.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"En god idé vore om någon gjorde en modul till Eon med kartor och beskrivningar över enkla värdshus i olika stilar tillsammans med vardagslivet i ett slott/ borg och kartor över dessa."

Lite om ämnet borgar och slott (mest borgar, faktiskt) skrev jag till Consaber-modulen, men jag vet inte om det kommer att ta sig igenom redaktionsfiltret. Modulen är redan för stor som det är, och risken finns att det stryks. Men nånstans ska vi väl kunna publicera en massa om borgar - vi har en del skojjiga planer som kan bära frukt förr eller senare (och nej, jag får inte avslöja vad än).

Värdshus är det dock rätt ont om vad gäller planer. Jag har väldigt länge funderat på att skriva en Krögarens Handbok, en såsbok om värdshus, men hittills fått höra att det inte är kommersiellt intressant. Men man vet aldrig - jag ska fortsätta att spåna på ämnet i alla fall, utifall att nåt skoj händer.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Jag läste den bok som du antagligen syftar på igår!
Heter den inte nå´t i stil med Dagbok från borgen och handlar om en page som skriver dagbok och därmed beskriver livet i en borg?

//Robin P. Liljenberg - Läser det mesta han kommer över ;-)

Mäster Spelledare ;-)
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Target Games gjorde en modul med namnet Stadsintermezzon...

Där finns beskrivningar av en krog och ett värdhus. Dessutom badinrättning m.m.

Personer finns med, men inga data...den är gjord för att man skall kunna passa den till vilket spelsystem du än använder.

Riddaren
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jaja...men ut kom den...på svenska...

Tyvärr vet jag inte vad den heter på utrikiska, eller ve,m som gjorde orginalet.

Men det står väl i modulen antar jag

Riddaren
 
G

Guest

Guest
hehe..
om du gör en sådan bok..
kanske du kunde innefatta dagens rätt, prislistor, tjänster tillsammans med skisserna. samt kanske ha ett personregister på vilka personer som kan tänkas finnas på platts. stadens fyllo... etc..
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Låter intressant...

Man kan ju lätt få till många typ "äventyrintriger" oxå i sådan miljö.
(Typ korta "äventyr" utan stats altså)
Rent allmänt tycker jag att kompilationer av "småäventyr", äventyrsplatser och liknande är mycket mera användbart än stora kampnjmoduler som ändå "aldrig" passar in i ens egna kampanjer.

För övrigt så kan jag bara säga att både "Stadsintermesson" och dess Systermodul "Skattkamaren" är bra köp om man kan komma över dem, många bra ideer och så.


/Bjorn, ingen dj-a grisfarm för min del!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Sitter och klurer just nu på några värdshus och liknande. Får se om jag kan lägga upp lite senare i veckan...

Men klarar inte det med att teckna t.ex. ett värdshus från utsidan...men, kan ju inte få allt...

Riddaren - har lämnat grisarna för länge sedan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"kanske du kunde innefatta dagens rätt, prislistor, tjänster tillsammans med skisserna. samt kanske ha ett personregister på vilka personer som kan tänkas finnas på platts. stadens fyllo... etc.."

Way ahead of you.

En sak kan jag släppa med en gång: dagens rätt är alltid lika med stuvning.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Nåja... Som gammal C-kokgrp så vet jag ju att det finns mååånga sorters stuvning.
:)

Sen kan ju faktiskt dagens rätt vara soppa oxå, speciellt om värdshuset är av låg klass och/eller om hungersnöd råder...


/Bjorn
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
NJA!

Stadsintermezzon är sådär bra, kanske lite kul att ha.

Men skattkammaren dock! Är helt värdelös från början till slut, undvik!
 
Top