Nekromanti Värdet av värden

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Ability scores har rejäl betydelse för hur bra rollpersonen är på en mängd saker.

En gubbe med 11 i alla värden är rejält sämre än en med 15 i alla värden. Som i sin tur är rejält sämre än en med 19 i alla värden. Förstås.

Vad jag är ute efter nu är om den skillnad någonsin kan bli så stor att en rollperson effektivt kan betraktas som 1 (eller t o m fler) lvls erfarnare, när det gäller att balansera CR.

Min fråga är:
Bör höga ability scores påverka vilka CR en viss grupp förväntas kunna ta sig an, och i så fall hur?
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
japp

Bör höga ability scores påverka vilka CR en viss grupp förväntas kunna ta sig an, och i så fall hur?

Ja CRn bör höjas. Mitt förslag är höj den med vad som känns bra. typ 25-50 point buy +1 CR och 51-108 pb +2 CR är en ungefärlig uppskattning vad som känns bra för mej.

om du ger dina monster 18 som grund i alla abilityscores kommer de vara bättre än normala monster och jag skulle därför höja CRn. Vet tyvärr inte om det finns regler för detta. Vet iofs att det i Savage species finns en tabell över hur mkt ecl:en ökar på monster man gör själv när dom har höga racial plus till abilityscoresen. Kan kanske vara något.

Om du därimot alltid slår 3d6 för när du vill ge monster/NPCs andra värden än 10 skulle jag strunta i att förändra CRn den jämnas ju ut i längde.


Jaaken - hängde du med?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag vet att några NPCs i Five Nations-boken har högre CR som motiveras med höga ability-scores, men jag har tyvärr inga riktlinjer för det.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: japp

Mitt förslag är höj den med vad som känns bra. typ 25-50 point buy +1 CR och 51-108 pb +2 CR är en ungefärlig uppskattning vad som känns bra för mej.
Hm. Då påverkas alla som gjort rollpersoner med Standard Point Buy.
Men din huvudprincip känns inte oäven: +1 CR om man har bra värden, +2 om man har superbra värden. :gremsmile:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag vet att några NPCs i Five Nations-boken har högre CR som motiveras med höga ability-scores, men jag har tyvärr inga riktlinjer för det.
Vet du om det handlar om +1 eller om det är större variation än så? Jag är tyvärr ingen eberroniker själv.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det är olika, nån är justerad med +1 för höga ability-scores. King Kaius har justerats med +2 på CR, vilket de motiverar med höga ability-scores och extremt bra utrustning. Han är human vampire aristocrat 2/fighter 11, CR 16 och har Str 23, Dex 22, Con - (eftersom han är undead), Int 20, Wis 18, Cha 23.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
King Kaius har justerats med +2 på CR, vilket de motiverar med höga ability-scores och extremt bra utrustning. Han är human vampire aristocrat 2/fighter 11, CR 16 och har Str 23, Dex 22, Con - (eftersom han är undead), Int 20, Wis 18, Cha 23.
[Tänker högt] Justerat för vampyrbonusar blir det Str 17, Dex 18, Int 18, Wis 16, Cha 19. Man får väl dra av 3 poäng på valfritt ställe för leveln. Om vi antar att det ena "+1" var för extremt bra grejer blir det då att typ 17 i alla värden motsvarar att man blir 1 CR farligare.

Återstår då att klura ut bl a hur långt under den kungens värden man kan ha och ändå göra sig förtjänt av modifikationen.
Runt 12 i alla värden är fullt möjligt att skaffa sig med standardmetoder, så högre än så måste det ligga. Runt 14 i de flesta värden är möjligt med den bästa köpemetoden som rekommenderas för "high-powered campaigns".

Utifrån detta enda exempel och med många lösa antaganden kan man ändå säga att gränsen skulle kunna gå vid ett medelvärde på 16-17. Möjligen också vid 14-15.
(Medelvärde är inget idealiskt verktyg här, men jag kommer inte på något annat som inte blir väldigt komplicerat).

Tackar för inputen!
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
japp igen

"Då påverkas alla som gjort rollpersoner med Standard Point Buy"

Ja i princip borde de göra det men jag anser att man när man konstruerat klasserna har man räknat med att man ska ha en pb mellan 25 och 32. Det har man inte räknat med när man konstruerade monstren, deras CR är satt just efter att monstret har 10or och inget annat.

Alltså plus i CR för monster med hög pb. Inga plus i CR för PC och NPCs med hög pb. (Jag skulle iofs kunna tänka mig att ge +1 i CR för PCs och NPCs med pb mellan 54-108.)

Tycker att mina värden funkar rätt bra. "25-50 point buy +1 CR och 51-108 pb +2 CR "

Jaaken
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: japp igen

Inga plus i CR för PC och NPCs med hög pb. (Jag skulle iofs kunna tänka mig att ge +1 i CR för PCs och NPCs med pb mellan 54-108.)

Tycker att mina värden funkar rätt bra. "25-50 point buy +1 CR och 51-108 pb +2 CR "
Och vilken av de 3 grejerna föreslår du? :gremwink:
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
nu då?

kanske blev otydligt

för monster: "25-50 point buy +1 CR och 51-108 pb +2 CR "

för pcs och npcs: "25-50 point buy +0 CR och 51-108 pb +1 CR "


Jag kör olika regler för pcs och monster eftersom "jag anser att man när man konstruerat klasserna har man räknat med att man ska ha en pb mellan 25 och 32. Det har man inte räknat med när man konstruerade monstren, deras CR är satt just efter att monstret har 10or och inget annat."


Jaaken
 
Top