Nekromanti Värdet av Bildning i eon 3

Zvikte

Veteran
Joined
17 Nov 2007
Messages
49
Go kväll!

Jag har länge haft eon 3 i hyllan, det var tom det första rollspelet jag ägde, men aldrig spelat det särskilt mycket. Nu ska det dock bli äventyr som spelare.

Med bra tärningsrull och +2 från bakgrundstabeller tänkte jag först ta mig upp till 20 i bildning. Men nu när karaktären börjar bli klar så vet jag inte om jag missuppfattat. Är det totalt meningslöst?

Andra grundegenskaper kan ju vara nyttiga i sig. Med 18 i styrka kan man ju lyfta tunga matkassar och knäcka grova grenar och sånt. Inga färdigheter är väl kopplade till STY men det ger ju bra på härledda värden osv. Men med BIL, det ger väl typ inget? All tillämpning av en persons bildning går väl via kunskapsfärdigheter? Värdera och Ockult var ju kopplat till det ioförsej, men det känns snopet att få så lite av BIL 20. RÖR verkar ju riktigt op med massor av färdigheter som beror på det. Ska en perfekt lärd man alltså maxa rörlighet för att få högst färdighetsvärden? För antalet färdighetsenheter beror väl endast på framgång i yrket i stort sätt, med lite krafs från bakgrund mm?

Är alltså bildning riktigt riktigt meningslöst eller har jag missat nåt?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Nonsens! Bildning påverkar din ålder! Ju högre, desto mer gammal blir du! Hurra!
 

Zvikte

Veteran
Joined
17 Nov 2007
Messages
49
Så det är alltså helt meningslöst om inte SL kör någon houserule? Trist.
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Vi använde bildning lite som allmänkunskap. Saknade spelaren en kunskapsfärdighet så slog SL ett (svårare) slag mot spelarens bildning. Vi använde också bildning som "tips från SL". Dvs att med ett lyckat resultat så kunde SL ge ett råd om hur spelarna kunde lösa ett visst problem eller vad de skulle kunna hitta på härnäst.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det är ju på vissa sätt och vis en "super färdighet" eller något sådant... Historia, Geografi, Samhälle, Matte, Spåk, etc, etc, etc. Visst... allt inom måttliga nivåer så klart, så att de faktiska färdigheterna faktiskt har en fördel över Bildning... men en person med högt i bildning kan antagligen dra upp åtminstone något om de flesta ämnen/grejer/etc.
 

Zvikte

Veteran
Joined
17 Nov 2007
Messages
49
Rhodryn;n186696 said:
Det är ju på vissa sätt och vis en "super färdighet" eller något sådant... Historia, Geografi, Samhälle, Matte, Spåk, etc, etc, etc. Visst... allt inom måttliga nivåer så klart, så att de faktiska färdigheterna faktiskt har en fördel över Bildning... men en person med högt i bildning kan antagligen dra upp åtminstone något om de flesta ämnen/grejer/etc.
Hur menar du då? Ifall bildning skulle ge möjlighet att "dra upp något" inom t.ex geografi skulle väl det återspeglats genom en grundchans? Det är ju så alla andra grundegenskaper funkar? Bildning ger väl kunskap inom allt förutom just det som färdigheterna täcker, vilket lämnar försvinnande lite?

Jag försöker begripa det här men lyckas inte så bra =P
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Om du läster förklaringen på vad Bildning är i boken så borde det ge ett visst humm om vad jag menar. Det är en allt i alla typ av grej, där man har potential att känna till nästan vad som helst.

Bildning tar inte hänsyn till hur många olika färdigheter en karaktär har, tar inte hänsyn till om man har 0 kunskapfärdigheter eller 23, tar inte igentligen hänsyn till vem man är och vad för uppväxt man har... med högt värde i Bildning så finns där en potential för att man bara råkar känna till något. Antingen för att man har en bakgrund av att ha gått i skola eller på universitet där man helt enkelt läst om det eller något... eller en värdshusvärd som har svar på nästan vilken fråga som helst, för att de träffat konstant många olika typer av människor där de får höra om både det ena och det andra...

Många framgångsrika Jeopardy spelare har antagligen rätt högt i "Bildning"... de kanske är experter på några få områden, men de kan mycket om annat också.

Jag tror visserligen att man inte ska låta Bildning bli för kraftfullt... så man borde kanske antingen begränsa exakt vilken "nivå" av kunskap man kan få ut ur Bildning... eller höja svårigheten för att få fram information från ens skalle via Bildningen.

Så ett exempel skulle kanske vara att med Bildning så kan man få fram information om X ämne där svårgheten för den informationen är "Normal" eller lägre... högre svårigheter av kunskap skulle då kräva den faktiska färdigheten eller något liknande. Ett annat exempel skulle vara att alla Bildningsslag för att få fram information från faktiska Färdigheter är automatiskt 1OBT6 svårare. Eller köra med både automatiskt ökad svårighet plus "Max

Visst... fortfarande husreglat då ju... men på vissa sätt och vis känns båda dessa två rätt logiska tycker jag.
 

Zvikte

Veteran
Joined
17 Nov 2007
Messages
49
Jag får kolla med SL hur han tolkar det hela alltså. Känns ogenomtänkt och en svaghet i systemet oavsett.

Med 20 i styrka kan man vara vida berömd för sin styrka, och få bra härledda värden. 20 i smidighet är också legendariskt och ger otroligt bra i färdighetsvärden. Medan 20 i bildning... Förklaringen i boken är att man får "kunskaper om grundläggande saker". Grundläggande saker? Kan man vara legendariskt bra i grundläggande saker? Parallelen till frågesport funkar ju inte heller, inte tusan frågar dom om grundläggande saker på tv inte, där är det ju fruktansvärt specifikt och ofta obskyrt. Och färdigheterna som finns är breda. Med 20 i BIL vet du alltså ingenting egentligen om varken geografi eller historia. Sjukt bred färdighet btw, all historia om allt?

Självfallet kan allt fixas relativt enkelt med houseroules. Men skaparna skulle kanske kallat det intelligens? Eller begränsat antalet kunskapsfärdigheter något så fler områden tillfaller BIL? Eller gett ett antal lättlärda färdigheter för att återspeglat läshuvud och inlärningsförmåga efter sina år av lärdom? Bildnings beskrivning är något förvirrande, speciellt vill man veta dess förhållande till kunskapsfärdigheter.

Jag låter superbitter, men jag blev mest lite förvånad =P Det blir nog episkt och kul med 20 bildning oavsett. Tack för svar! =)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Kan ärligt säga att jag faktiskt aldrig igentligen tidigare ens tänkt på det som du frågar när det gäller Eon och bildning... trots att jag har spelat Eon sedan 1997 (kanske sent 96). XD

Delar av det beror ju helt och hållet på att jag aldrig igentligen ens har skapat en karaktär där Bildningen skulle vara dennes tyngre attribut. Jag har alltid föredragit att spela Krigare... eller någon annan typ av karaktär som är rätt bra i strid. Medan jag har aldrig gillar att spela något som t,ex en magiker (något av det mest tråkiga att spela ur min mening... läsa om, se på film/tv, ja... men spela som? Näh...XD ). Visst, jag tenderar försöka se till att mina karaktärer är åtminstone normalt, eller lite över normalt, intelligenta... men sådana attributer har nästan aldrig varit en fokus för mig. Så som sagt... har inte ens slagit mig att Bildning kanske inte var så där himla användbart igentligen. XD

Sen så finns inte Bildning i Eon IV heller numera. Eon IV's motsvarighet är Visdom. Tror den har lite mer inverkan på spelet än vad Bildning hade i tidigare versioner. Men igen... de flesta av de karaktärer jag spelat i Eon IV har varit krigar aktiga typer, så Visdom har fått samma typ av användning av mig som Bildning har.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Är egentligen simpelt, hur bildning fungerar. Du är inte superbäst i att kunna småsaker. Du är superbäst på att kunna lite om allt. Om en karaktär t.ex saknar kunskap i geografi, och dessutom har låg bildning, vet denne troligen inte något överhuvudtaget om landet bredvid. Men har du högt i bildning kan du veta något, t.ex ungefärlig storlek, eller vilken huvudstaden är, eller om landet är en republik som Asharien, eller Kungadöme som Consaber. Du kan troligen svara på andra saker även om färdighetsvärde saknas. T.ex kan värdera berätta med ganska stor precision vad ett svärd kostar. Det kan inte bildning, men den kan nog berätta att man nog får räkna med 1000 silver för ett bra svärd. Det kan verka väldigt meningslöst att veta sådana där småsaker... Ja, fram tills du landstiger i Jargien med din magiker då och får ett brutalt uppvaknande när de beslutar att bränna dig på bål för häxeri. Eller när din präst stiger av i An-Thalamur och ser en vilsen själ som kan behöva andlig vägledning. Jag har hört att Rakori kan få dig att överleva i månader efter att de flått dig.

Och så vidare. Bildning ger inga stora speltekniska fördelar, men den bör ge dig massor av små fördelar. Små bitar av kunskap som gör saker lättare för karaktären, där kunskapsfärdigheter saknas.

Jag hade en liknande diskussion med en spelare för några dagar sedan, som tyckte att om man bortser från spelvärlden så är EON III's system tungt fokuserat på psyke och rörlighet, och att det är powergameat att ha högt i dessa. Jag tyckte att man inte riktigt kunde resonera så. Man spelar ju aldrig med systemet utanför spelvärlden, och spelsystemet kan inte riktigt bedömas utanför sin kontext. Det är lite som att säga att det är meningslöst att ha mer än 3 i syn, för man har ju färdigheterna speja och söka. Det är sant, men det finns massor av situationer där färdigheterna speja och söka inte är applicerbara, och då kommer syn in. Samma sak med speja och hörsel, eller vilja kontra stridsvana, etcetera.

Men det är klart. Ser man enbart på härledda värden och bas i färdigheter så är bildning tämligen meningslöst
 
Top