Nekromanti Värden för parerdolk och Pharzakka

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
Någon som vet vad en parerdolk och Pharzhakka (Tirakisk kastkniv) har för värden i Eon IV?
Verkar inte finnas med i grundboken eller äventyrarens handbok.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
*teaterviskar* Det här har du inte hört av mig...

KastvapenBruk 1H 2H Räckvidd Typ Skada Egenskaper LängdViktPrisKultur
PharrzakkaOvanlig*3T62T6MedellångtHuggG+2T6Brutal, Giftränna 15 s

NärstridsvapenBruk1H2HHuggKrossStickEgenskaperLängdViktPrisKultur
ParerdolkSällsynt0--G+1G+1Avväpnande 1, Begränsad40 cm0,3 kg10 sAllmän
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Ja, de finns i Grundboken. Parerdolk ger ingen bonus till försvar, men får heller inte nya egenskapen Svag, som ger minus på försvar.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
950
Location
Uppsala
PalMer said:
Ja, de finns i Grundboken. Parerdolk ger ingen bonus till försvar, men får heller inte nya egenskapen Svag, som ger minus på försvar.
Okej, ska kolla det.
 

Famine

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
39
Antar nya egenskaper i kommande boken "Strid Våld och Död" :)
 

Famine

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
39
-1t6 att parera med ett vapen som har egenskapen svag? Bra grej, har alltid tyckt att det är lite konstigt att parera ett 2h svärd med dolk ????
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Att parera innebär ju å andra sidan att man för undan, eller omdirigerar, kraften i anfallet snarare än att man försöker stoppa den. Det borde gå bra med en dolk också (det går bra med dolk mot en 6-fots stav iaf).
 

Famine

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
39
Kuma;n209699 said:
Att parera innebär ju å andra sidan att man för undan, eller omdirigerar, kraften i anfallet snarare än att man försöker stoppa den. Det borde gå bra med en dolk också (det går bra med dolk mot en 6-fots stav iaf).
Nja, av min erfarenhet inom reenactment så vill du inte ha en vanlig dolk mot när nån saftar på med ett stort svärd ;) Så lite - är bra tycker jag :)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Ymir;n209714 said:
I en fajjt mellan ett långt svärd och en dolk har svärdet ett enormt övertag. Svag-egenskapen finns till för att representera detta.
Har dolk egenskapen svag, eller är det bara kniv som har den?
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Ymir;n209714 said:
I en fajjt mellan ett långt svärd och en dolk har svärdet ett enormt övertag. Svag-egenskapen finns till för att representera detta.
[FMA-rant]
Det är skillnaden i längd som gör det, inte vapnet i sig. I en kniv-fight (eller annan CQ) känns det orimligt att båda parterna ska drabbas av avdrag på försvaret, t.ex.

För övrigt så är det inte så stor skillnad på att Försvara sig med kniv mot längre vapen som det är att Anfalla med kniv mot längre vapen. Om något, borde avdraget ligga på anfallsslaget snarare än försvaret.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Man kanske kan kalla egenskapen för "Kort" istället för "Svag"? Förutsatt att de inte redan kommer ha en egenskap som heter Kort så klart.

För då lägger man kanske mer vikt på att en person med en dolk eller kniv har rätt små marginaler med att "fånga" motståndarens vapen... oavsätt om det handlar om att faktiskt fånga anfallet med sitt vapen, eller omdirigera det på ett eller annat sätt. För man har ju trotts allt bara en 10-30'något cm utav blad att utnyttja i en parering/blockering för de flesta knivar/dolkar.

Och där av att två kombatanter, där båda har bara vapen med egenskapen "Kort," också har ett -1T6 mot pareringar... för att marginalerna för att lyckas är så pass små. Varpå vikten utav "Undvika" kommer vara mycket större för någon som bara kör med korta vapen.

Samtidigt kan "Kort" då eventuelt också effektera ens förmåga att anfalla någon med längre vapen... kanske specifikt mot vapen som har "Räckvidd X". Men då måste visserligen en Parerdolk ha en egen Egenskap som motverkar biten som sänker försvarsförmågan, men inte motverkar det negativa på ens anfall för att parerdolken är kort.


Och här kan man då bygga vidare på det genom att skapa stridsfärdigheter som man kan få tag på som specifikt utnyttjar fördelarna med att ha ett kort vapen mot någon som har längre vapen. T.ex att när man är anfallare så kanske motståndare med vapen som inte är "Kort" får -1T6 på att försvara sig mot korta vapen, och motståndare med sköld får samma minus för att korta vapen är långt mer manövrerbara jämfört med de flesta sköldarna (undantaget är väl en Bucklare då kanske). Och... en person med ett vapen som har "Räckvidd X" får -2T6 på sitt försvar slag mot ett kort vapen istället då kanske.

Där anledningen till varför det är så är för att personen med denna "Korta vapen" stridsfärdigheten spenderar en stor del av striden med att vara ändan in på den andra personen, i "brottnings avstånd" mer eller mindre, där långa vapen tenderar tappa fördelen utav att vara längre.


Edit: Hmm... visserligen... man skulle ju helt enkelt kunna istället lägga till grejer på reglen för "Begränsad" istället för att skapa en ny egenskap. Där "Begränsad" då istället skulle representerar vad de har sagt att Svag skulle representera, och vad jag föreslagit med "Kort".
 
Top