Nekromanti Värdelösa Psions i DnD 3.0 !!!

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Eller så fattar jag bara inte. Jag skulle vilja ha med psionics i spelet för det finns ju en massa coola features, men psionikerna själva verkar vara så dåliga att jag inte vet hur jag ska sälja in dem, jag menar till exempel; en level 1 d4 pc som kan bitas. Wtf?

Så min fråga till er som vet: Vad har Psions att komma med egentligen? Och hur bygger man en bra psion?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Psionics i 3.0 är superbrutna, helt enkelt eftersom de är för bra. Så innan jag börjar förklara varför kommer jag rekommendera att du använder 3.5 boken Expanded psionic handbook som är balanserad.

Du kan spendera fler kraft poäng än minimum för att göra krafter effektivare. Detta gör att även lågnivå psions kan använda krafter som Mind thrust och göra galna mängder skada på låga nivåer.

Problemet är att de går "Nova". De är sinnessjukt effektiva under en eller två rundor och sedan har de helt slut på kraftpoäng och är försvarslösa. Inte för att det spelar någon roll. Få saker överlever en psion som går nova.

Psions i 3.0 har också den galna fördelen att deras krafter kan komma från olika attribut. Så vill du spela "Kan inte dö mannen" så spela någon som får sina krafter från con. Ta sedan typ två feats och ha tung rustning och en rejäl sköld på dig medan du använder dina sinneskrafter. Psions har nämligen inga problem med att använda sina krafter i rustning och de behöver inte prata eller röra sig för att använda sina krafter. Detta gör att de är extremt diskreta på sätt som andra magiker inte är. De kan dessutom skratta åt saker som "hold person" och andra grejer som neutraliserar nästan alla andra karaktärer.

Medan Psionic combat mode systemet är dumt och idiotiskt så är kristalerna man kan få brutna i att de kan boosta dina attribut. Detta hjälper speciellt kan inte dö mannen.

Det här är skrivet helt från minnet. Men jag kan kolla upp lite optade builds för dig om du vill.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Så inte för dåliga utan för bra. Hmm. Och det är mer-kraft-än-minimum-grejen som gör det. Jag hade missat den. Krävs det något feat för det? Möjligheten att bära rustning har jag lagt märke till. Sedan finns det ett feat som låter en bränna ability points för att få fler Power Points Jag trodde att den skulle nämnas som ett måste.

Men kan alla sorters psions bli bra, även de som inte har några anfallskrafter? Psionikerna är ju så begränsade i hur många och vilka sorters krafter de har. Och hur är det med de där som har typ bitattacker? Jag menar d4 pc:s som går in i närstrid. Ens med rustning.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Jag lyckades välta en bokhylla över mig själv men nu har jag hittat både 3.0 och 3.5 böckerna :)

Jag ljög för dig. Augument grejen är från 3.5 och inte från 3.0 så man kan inte betala mer för större effekt. Men 3.0 krafterna är ändå rätt lätta att nova med, speciellt på låga nivåer, tex level 2 psioniska krafterna är mer effektiva än många trollkarlsformler. Men man betalar för det med mindre krafter, som man kan använda mindre och som på högre nivåer inte hänger med trollkarlarna.

Bitattacken är lite dum (Bite of the wolf, va?) men den har fördelen att man gratis får kombinera den med andra magier eller krafter. Så om man multiklassar lite så kan man köra touch attack magier genom sin bitattack. Inte super bra, men kan väll fungera. Fast har man den kraften så har man ju min/maxat styrka eftersom ens krafter kommer från det så man gör en jäkla massa skada.

Men där är det andra problemet, de olika disciplinerna är mer eller mindre olika klasser. Man spelar inte en psion. Man spelar en Telepath eller en Metacreative-dude och så vidare. Så man har inte jättemånga krafter att välja mellan. Så ja, Psionens är rätt kassa.

Men å andra sidan. Tar du Mortal bane som en feat som ger spell like effekter +2d6 skada så kan du på level 3 använda Recall pain och göra 5d6 skada. Eller så tar du Claws of the bear + Painful touch + min/maxad styrka och så gör du. 1d12+1d6+5 skada med varje attack och kan hela dig själv 3d6 skada med Body adjustment utan att provocera fram opp attacker. Även om du bara har 1d4 i hitdice så är det inte illa om du kan ha en full rustning på dig. Och då har du också krafter som gör att du smyger bättre.

Eller så multi klassar du och kan på level 2 använda shocking grasp genom din Bite of the wolf. Det är rätt trevligt :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Desto mer jag läser desto mer står Psykin krafterna ut som de överlägset bästa. Du har min/maxat din Con så du har rejält med hp, speciellt för en caster. Du har bra krafter som dessutom är varierade. Du börjar falla efter på högre nivåer men en låglevel psykin hade varit rätt effektivt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
3.0-psions är riktigt, riktigt kassa. Dina psiförmågor blir inte bättre på högre nivåer, så du blir tvungen att spendera massor av dina få "powers known" på att lära dig uppgraderade versioner av dina gamla förmågor. Psi-krafter är baserade på olika stats beroende på disciplin, så om du både vill kunna flyga, scrya, läsa tankar, och telekinesa så behöver du runt 15+ i fyra olika stats. Samtidigt så klarar sig wizarden på att bara maxa Int. Du måste även hålla hyggligt många av dina få Power Points i reserv ifall du stöter på en psionisk fiende som kan använda Psionic Combat mot dig, medan Psionic Combat-förmågorna är i princip värdelösa mot icke-psioniska varelser.

3.5-psions är dock helt OK. Deras nova-förmåga är lite överskattad (visst, de kan bränna extra psipoäng på att göra extra skada... något som wizards/sorcerers får gratis, om än inte med extra save-DC på köpet), men de kan göra en hel del skojiga saker. Egentligen stavas det största problemet med 3.5-psions "wizard". När jag tänker på en psion så tänker jag läsa/ändra tankar, telekinesi, klärvojans, och liknande. Dock så har redan wizards alla de grejerna, och på så låg nivå som egentligen är godtagbart, så därför kan inte psions glänsa i den nischen de borde ha. Däremot blir de rätt bra blasters, för wizardens blast-magi är egentligen lite mesigare än den borde vara (eller snarare, den har inte hängt med när allt blivit hårdare med åren - d6/level fireballs var ascoola i AD&D när en typisk ogre hade 19 hp, men klart mindre coola när ogren har 29), och det är inte riktigt där jag vill ha mina psions...
Iskaral said:
Psionic combat ja! När det är dags för den episka slutstriden går psionikerna åt sidan för ett parti sten sax påse med abilitypoints som insats...

Suck Ja det är väl som det är. Kan någon snäll redaktör flytta den här diskussionen till köp-och-sälj forumet tack? Eller vänta jag vill nog formulera om vissa delar först ;)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Iskaral;n31982 said:
Psionic combat ja! När det är dags för den episka slutstriden går psionikerna åt sidan för ett parti sten sax påse med abilitypoints som insats...
Tänkte bara tillägga att psionic combat är en av de saker som är bortplockade i 3.5:an
 
Top