Nekromanti värde utav föremål?

KassRos

Veteran
Joined
27 Jan 2015
Messages
11
jag skulle gärna vilja veta värdet på föremål och ting.

vi i min grupp har lagt till symbarum mynt som en loot man kan få i små mängder i gamla ruiner men vad är värdet på dessa mynt? just nu har vi att varje mynt är värt cirka 3-4 daler, stämmer detta?

vad är värdet på artefakter överhuvudtaget? vad kostar till exempel en järnpakts ring om man lyckas hitta en till salu i tistla fäste hos en köpman? vad kan man sätte för värde på ett svärd som har en förmåga att lysa upp som en ljussabel samt ge T4 extra i skada mot odöda/styggelser? vapen med en kvalite verkar väldigt mycket dyrbarare än de utani alla fall.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
I den text som Järnringen publicerade kring utforskande av Davokar framkom att ordentliga artefakter bör ha ett värde på ca. 1000+1T1000 daler. Mystiska föremål, som inte ligger riktigt på samma nivå som artefakter ligger runt 100+1T100 daler, och andra småföremål, aka "kuriosa" ligger kring 10+1T10 daler. Mycket hänger ju dock på att man hittar en ordentlig försäljare, och sedan hur pass bra själva auktionen går. Det finns ju flera olika försäljare och auktionerare i Tistla, så där bör det vara ganska enkelt att få artefakter och sånt sålt.

Jag tänker mig att Symbariska mynt har samma värde som daler, fast det kanske egentligen borde vara värt lite mer.
 

KassRos

Veteran
Joined
27 Jan 2015
Messages
11
Moberg;n69636 said:
I den text som Järnringen publicerade kring utforskande av Davokar framkom att ordentliga artefakter bör ha ett värde på ca. 1000+1T1000 daler. Mystiska föremål, som inte ligger riktigt på samma nivå som artefakter ligger runt 100+1T100 daler, och andra småföremål, aka "kuriosa" ligger kring 10+1T10 daler.
jaha ok. då har vi haft ett ganska lågt värde på allt vi haft hittills i sådana fall. vart kan jag läsa detta?
finns det några fler regler kring artefakter, mystiska föremål och kuriösa? typ i vilken makt grad dessa kan ha?
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Symbariska mynt kan jag tänka mig har ett väldigt varierande värde. Det verkar ju som, i och med Kopparkronan, som att Symbaroum och deras för-civilisationer åtminstone fanns i 1500 år. Det har nog blivit ganska många präglade mynt under den tiden. Det är ju bara kolla själva i Sverige eller i Europa för den delen.
Och eftersom man antagligen inte vill sitta och berätta exakt vilka mynt de hittar, hur gamla det är, vilken kung som är på myntet eller liknande. Så är det nog lika bra att bara översätta det till Daler direkt.
Är det vanliga Symbariska mynt så lär det vara mer värdet i metallen den är gjord i som avgör vad den är värd. Är det Den Första Symbariske Kungens Kröningsutgåvan i Guld, så kanske det myntet själv är värt flera hundra daler.

Kan tänka mig att när man handlar mer hittade mynt i tex Tistla Fäste att köpmän kollar upp om de är sällsynta, annars väger de bara upp det värde metallen har. Så man kanske ska passa sig, vissa mynt kan vara värda mycket och om man inte ser upp så säljer du en näve Super-Duper-Mynt för en vecka på ett värdshus :)

Men jag gör det enkelt så länge det inte har nått Story-värde. Du får ett gäng mynt, det är värt så många Daler.
 
Top